"Manege hästar"

Sv: "Manege hästar"

Är det riktigt halt eller lerigt ute så hästarna bara står still hela dagen brukar jag släppa hästen i ridhuset någon timme om det är ledigt innan jag tar in honom så han får busa och springa lite. Annars har vi en underbart stor hage där det finns ätbarheter året runt.

Självklart är det betydligt bättre med en stor hage som rastplats för hästen än en ridbana/ridhus, men inte tror jag hästen bryr sig om den får gå i en sandhage eller på en ridbana om måtten är desamma. Det viktigaste för att aktivera hästen är ju bete och kompisar och i alldeles för många små sandhagar finns inte något av det. Då kan man lika gärna använda ridbanan.

Finns ju de stall i städerna som har hagar som är 5x5 m. Det skulle jag aldrig acceptera till min häst, då åker jag hellre 2 mil enkel resa till ett stall med riktiga hagar. Bensinpengarna får man oftast tillbaka iom lägre stallhyra.

Jo.. du tänker väl som jag.

Skulle aldrig stalla upp min tjej där det inte fanns hagar, ridhus eller ej. Tyvärr tänker inte alla likadant. Jag kan iochförsej förstå att de (som ägerstallet) inte prioriterar hagar före ridhus, många privathästägare där jag jobbar vill inte ha hästarna med andra hästar(??!) och helst ska häst inte vara ute mer än 1 timme oavsett, så då skulle det inte spela någon större roll med riktiga hagar ändå. Och de vill naturligtvis hellre ha ridhus än hagar.. Och då styr ju efterfrågan, såklart.. (och sen äger ju inte "stallägaren" stall och byggnader och kan således inte påverka alls..

Just nu är min häst faktiskt "ridbanehäst" men det beror på order från veterinär att hon inte få stå i lera och sörja och det är allt vi har, tyvärr. Så hon går på volten som "hagvistelse" när jag är där och står resten av dagen i utebox.. Och hon är inte det minsta glad, så jag hoppas det fryser på igen snart! jag känner mej som en hemsk djurplågare varje gång jag åker därifrån..

/ Lavinia

"Finns ju de stall i städerna som har hagar som är 5x5 m. Det skulle jag aldrig acceptera till min häst, då åker jag hellre 2 mil enkel resa till ett stall med riktiga hagar. Bensinpengarna får man oftast tillbaka iom lägre stallhyra. "

Det konstiga är att även på landet så finns dessa frimärksstora hagar. T.ex. finns ett ställe med fem rutor stora hagar placerade mitt ute på ett stort fält utanför Boden. Har även sett samma sak utanför Borås. Där även hästarna hade benskydd i sina små platta, trista minihagar utan hästkompisar.

/V

har alltid hört att man inte ska "rasta" och rida hästar på samma ställe. manegen anser jag vara ett ställe att jobba på, visst kan man löshoppa och dyl men det anser jag vara arbete. önskar alla hästar hade tillgång till utevistelse minst 4 timmar varje dag, trött på skrittmaskiner och icke sjukhagar på 9 m2. finns det inte rekommendationerna på typ ett hektar mark per häst i stallet för en sund hästhållning? förstår dina funderingar med andra ord. hade min medryttarhäst inte fått röra på sig på dagarna i hagen hade jag nog inte haft ett helt ben i kroppen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 326
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka