"Manege hästar"

I

idalina

Nu vill jag veta vad ni kära bukefalister anser om hästar som blir rastade i ridhus/manege.

Jag skulle själv aldrig kunna tycka att min häst kan gå i manege istället för hage.
Men jag förstår att det finns anläggningar utan tillräckliga hagar, och i detta fall är ju manegen bästa lösningen, eller om hästen av sjukligt skäl ska gå i manege.

Ni med manegehästar får gärna förklara läget för mig, så jag slipper grubbla på det.

Sv: "Manege hästar"

Min häst går ut i en relativt liten rasthage ett par timmar varje dag. Det är ingen hage hon riktigt kan bralla av sig i, och därför brukar jag emellanåt släppa henne i manegen förr att hon ska få bocka och busa ordentligt.

Sen kan man ju också lösgaloppera sin häst i ridhuset som motion.

Tror att det är få som använder manegen istället för hagen, för mig är det snarare ett komplement.

skulle ialdrig bara låta min häst gå ute ca. 1 h per dag i en manege lr i en paddock... Det är ju synd om sånna hästar :(

Som läget är med vintern även i år, så förstår jag om mn inte släpper ut hästarna i 3 dm gyttja, utan istället använder sig av ridhuset/ ridbanan.

I vissa kommuner döms såna hagar ut.

vi vill ha kyla!!!!

jag skulle aldrig låta min hästar gå bara några unka timmmar i en lite hage!!!! eller ridhus/ridbana, :mad:
Mina hästar går ute många timmar om dagen,
De är inte gjorda för att stå inne i en box! det är då alla problem som vävning, boxvandrare osv dyker upp!

i förra stallet hade vi små leria rasthagar. Jag släppte Flash ett par dagar i ridhuset så han fick möjligheten att busa, han spran i minst 10 minuter konstant, men det räckte inte. Han blev besvärlig att rida, spänd o mådde inte bra alls.
Har nu flyttat till ett stall med hage på 1 ha, när han gick ut första gången blev han helt överlycklig, så aldrig mer ett stall med små hagar.

enda gången jag kan tycka att det skulle vara okej att ha hästen i manege itsället för hage är ifall den skulle vara skadad och jag inte har någon lämplig utehage att ha den i.

och HendrewenPrince; menar du att din häst bara är ute ett par timmar per dag??

Om jag hade haft ett ridhus hade jag gärna låtit mina hästar springa av sig där när jag inte kan rida. Det skulle dock aldrig kunna ersätta utevistelse. Vi har hopplöst leriga hagar nu, iallafall delar av vinterhagen, men det hindrar inte mina hästar från att gå ut. De går som vanligt ute 12-14 timmar per dygn, vilket gör dem friska och lugna. I går gick de bara ut några timmar, men det var full storm här och vi skulle åka bort, så jag vågade inte ha dem ute. Det hör definitivt till ovanligheterna.

Är bra att använda manegen så att de kan springa av sig. De gånger det är glashalt i hagen och hästarna stapplar fram skulle jag gärna släppa dom i manegen så kan de springa av sig i fall de har kryp i kroppen.

min fjording é ute ca mellan 09,10- 17 alla dagar

enda gången jag tycker att det e ok e om hästen e sjuk/skadad eller vid ihopsläpp av nya hästar. annars ska dom gå i vanlig hage ute

Här i USA så har man ju inte hästar som man har i Sverige. Det finns liksom inte något bete. Mitt fullblod går i en mega stor "box" den är större en fem "vanliga"boxar liksom:cool: På dagarna går hon ute i en pasture själv, dels för att hon blir mobbad och skadar sig och för att hon blir med fridfull, konstigt som det låter.

min har tyvärr bara en liten lerhage och han blir helt odräglig om han bara står i den så han måste släppas i ridhuset minst 1 gång i veckan. Sen blir han skrittad + riden nästan varje dag. Men han är lite spec och behöver röra sig mkt. bättre att dom får gå i ridhus och kunna röra sig än att stå stilla i gyttja och vänta på att få komma in.

jag skulle aldrig vilja ha mina hästar i ett ridhus OM inte det är så att det är jätte hårt i marken (bubblit i hagen) och det är totalt svin kallt då kan jag tänka mej att släppa dom i paddocken eller liknade med platt underlag bara så dom får vara ute under dagen och sen komma in igen. men skulle aldrig komma på tanken att låta mina pållar gå i manege eller paddock annars

Jag har släppt min häst i manegen några gånger förra vintern, inte istället för hage utan som komplement: dels när man ska släppa ihop nya hästar och hagen är stenig och halkig, dels när det har varit perioder med is i hagen och hästarna försiktigt halkar fram. I det stallet fanns inga som släppte i mangen istället för i hage, det vara bara för att ge hästarna mera möjlighet att springa av sig när hagarna har varit dåliga.

Här i USA så har man ju inte hästar som man har i Sverige. Det finns liksom inte något bete. Mitt fullblod går i en mega stor "box" den är större en fem "vanliga"boxar liksom:cool: På dagarna går hon ute i en pasture själv, dels för att hon blir mobbad och skadar sig och för att hon blir med fridfull, konstigt som det låter.

Det verkar som "vår" hästhållning är förhållandevis bra.

Hur många länder har daglig utevistelse i större hagar, även vintertid????

Hej!

På mitt jobb går hästarna ut max 1 h/dag i små lervällings"hagar". Detta pga markbrist att bygga hagar på, då stallet ligger på annans mark.

Jag hade många gånger hellre släppt ut (ja, eller in då) hästarna i ridhuset än ut i knähög lera, där dom ändå inte kan/vill röra sej. Hagvistelse för mej ska vara med andra hästar och möjlighet att röra sej, inte stå i sockerbit o glo på vinden..

Själv hade jag aldrig klarat att ha min häst uppstallad utan riktiga hagar, men släppa i ridhus hade kunnat vara ett kul komplement till träningen, eller om man inte hann rida nån dag.

Vet inte om du blev klarare nu.. jag har svårt att förklara det hela..

/ Lavinia

Jo, jag behövde bara få ett litet perspektiv på hur man tänkte som hästägare. Jag var inne på ****ryttarförenings hemsida, och där stog det detaljerat hur stallpersonalen arbetade på mornarna. Där stog det bla:
-Manege hästarna skall släppas ut så fort som möjligt, så dessa hinner vara där tills manegen används till träning.

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan underprioritera hagar så pass!. (En annan hade rivit ridhuset för att få lite mer mark att bygga hage för:angel:)

Skulle aldrig ha min häst enbart i manege/liten hage och endast i undantagsfall mindre än runt 7 h. Visst skulle hästen kunna gå ute enbart i ridhuset i några dagar om det var väldigt dåligt underlag i hagarna men det är endast i extremfall och hon skulle fortfarande behöva vara ute ordenligt länge.

Dels för att jag tycker att det är fel ur ren djurhänsyn och dels för att min häst inte har psyke för att klara av det utan skulle bli totalt oridbar.
Har man dock små hagar/dåligt underlag i hagarna, så tycker jag att manege är ett bra komplement för att hästen ska kunna röra sej fritt på bra underlag och kunna få ordentligt utlopp för ev. överskottsenergi men det är definitivt inte en ersättning för hagar!

åQUOTE=axel;9934204]Det verkar som "vår" hästhållning är förhållandevis bra.

Hur många länder har daglig utevistelse i större hagar, även vintertid????[/QUOTE]

Ja inte stallen i och runt Bryssel i alla fall :(
Det är ett jäkla sjå att få ut pållen så mycket som möjligt eftersom hagarna stänger vintertid här. Vi har en liten paddock där dom kan få gå men det blir ju inte mer än i bäsa fall någon timma eller 2 och så roligt är det ju i nte heller att stå i leran, som sagt. Vi släpper dom också i ridhuset så dom får springa lite:bump:. Inte kul men vad gör man??

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 326
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka