Månadspeng?

Y

yogurt76

:confused: Har två äldre barn 13 (går i 6:an) och 11 (går i 4:an) som hittills har haft veckopeng.. Funderade över om de börjar bli så stora att de skulle börja få månadspeng..Hur mycket tycker ni att det är rimligt att de skulle få i månaden? Jag kommer att stå för telefonpengar, kläder, hygien mm. Det månadspengen skall räcka till är godis, tidningar, nöjen mm. Är de lagom gamla för att få månadspeng?
 
Sv: Månadspeng?

Jag fick månadspeng då jag gick i 7an, fick 500 kr och det skulle räcka till allt (kläder, nöje). Mina jämngamla kamrater fick 750 kr och oftast kläderna betalda helt eller delvis. På gymnasiet fick jag 925 kr och det skulle räcka till kläder, nöje, mobil, internet, fast telefoni (räckte aldrig :rofl: ).

Nu för tiden kostar ju tidningar multum så 200-300 kr mån exkl kläder? Eller varför inte mindre och någon form av sätt att förtjäna mer (städa, tvätta, diska, laga mat, göra bra på prov osv.)

Äach vad vet jag jag har bara en 3-åring och det var väl 1992 jag började få månadspeng... :angel:
 
Sv: Månadspeng?

Jo det är ju så svårt.. jag har själv för mig att när jag började 7:an så fick jag hela studiebidraget på 750:- men då behövde jag inte betala kläder och hygien själv.. allt annat var självklart.. visserligen fanns ju inte mobilen på samma sätt som nu.. Men jag tror att jag klarade mig på det.. började 7:an -89.
Till saken hör att vi bor på lite landet.. så man har inte tillgång till affärer på samma sätt..
 
Sv: Månadspeng?

Jag kollar in Swedbanks hemsida en gång om året för att kolla snitt vad ungar får i månadspeng. Min 12-åring ligger på 210:- per månad, vi kör med veckopeng istället så vi har förhandlat fram 60:-/vecka. Då ska han diska en gång, hjälpa till med matlagning en gång och tömma sitt rum på smutstvätt en gång per vecka annars blir det avdrag. Sedan har vi satt en prislista på arbete han kan göra för att tjäna extrapengar, framförallt stallarbete då.
 
Sv: Månadspeng?

Våra på 11 och 13 får 500 i månaden. Då får de mocka, elda och ta diskmaskinen, städa sina rum och hjälpa till med småsyskon.
Det ska räcka till godis, mobiler, tidningar mm. Sen får de chips och sånt till helgen.
Att de får såpass hög är att de hjälper till extra varje dag.
16-åringen får 500 av barnbidraget och 500 för att hon mockar. Då får hon köpa en del kläder själv. Jackor och skor köper vi, om hon inte har råd när det är dags.
 
Sv: Månadspeng?

min bror fick i 7 klass 300kr/mån men köper heller inga kläder själv utan lägger allt på spel, nöjen o annan skit. sen har mina föräldrar höjt succ med 100kr/år tills gymnasiet, då han kommer få hela studiebidraget. (1050)

jag fick hela mitt när jag började högstadiet, men då köpte jag oxå alla kläder o sånt själv.
 
Sv: Månadspeng?

Att storleken på månadspengen beror på vad den ska räcka till har väl alla redan nämnt. Tex står du för sparandet, eller ska barnet spara en summa pengar också, det påverkar ju kanske med flera hundra per månad. Och sen en viktig sak: Familjens ekonomi spelar naturligtvis in, liksom om man bor i storstad eller småstad. Det skiljer en hel del på priserna mellan Stockholm och vischan.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Tiffany
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 805
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 963
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 653
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp