Månadspeng till 6åring

Mirre

Trådstartare
Funderade på om han skulle börja få det, men vilken summa är rimlig?

Hur har ni lagt upp det?

Månadspeng känns kanske lite svårt greppbart för en sexåring? Veckopeng vore kanske bättre? Har dock ingen aning om summan. Själv fick jag nog inte månadspeng förens jag var en tio, elva år. Då hade jag kanske 300 eller liknande. Det är ju dock ett gäng år sedan:angel:

Jag tror också att veckopeng vore mer greppbart för en sexåring. Summan bör ju baseras på vad den skall räcka till? Är det bara till lördagsgodis eller även till en tidning- inträde någonstans som badhus? Ett tips är att även spara med sexåringen. Hitta på något rimligt mål, som ett spel eller en upplevelse och bestäm att en del av veckopengen skall låsas för det och spara t.ex i tiokronor i en petflaska så att barnet kan se summan växa och sen få uppleva det roliga i att få gå och köpa något men även det snöpliga i att då tog alla sparpengar slut. Men det viktiga tror jag att är att ni kommer överens om vad veckopengen ska räcka till. Det kan ju finnas två "låtsassparkonton". Ett där målet är angivet. Men även ett där du bestämmer att om barnet sparar tio kronor av sin veckopeng till nästa vecka så blir det fem kronor bonus. Men hur mycket ditt barn ska ha beror ju på din egen inkomst och vad du anser att veckopengen ska räcka till. Men jag tror att det är jättebra att lära sig att hushålla med pengar tidigt :-) . Det kan ju även så småningom handla om att involvera barnet i vad det kostar att laga mat. Visa i kronor vad det t.ex går att tjäna på att göra sin egen pizza eller laga sitt egna bröd.

Vi har veckopeng sen ett tag tillbaka. Sam är 6,5 och får 50 kr i veckan. Då kan han spara ihop till saker han vill köpa men vi är liksom inte stenhårda. Han måste plocka undan sin tallrik från bordet och lägga smutstvätt i korgen för att få veckopeng. Han är inte överdrivet intresserad och glömmer bort det sistnämnda om man inte påminner honom. Jag pushar inte jättemycket men tycker det är bra om han kan spara ihop till saker själv.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 387
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar