månadskostnad

Sv: månadskostnad

Säger det samma, hade någon berätta för mig vad hela detta första år som hästägare skulle kosta hade jag backat på engång. Jag bokstavligen trycker i mina pålla all mat hon bara kan äta tyvärr är hon kräsen så all mat duger inte, fölet föddes med en infektion ( 48 timmar på Strömsholm kostar ), stoet har tidigare blivit verkad var 6:e vecka nu räcker dock med var 8-10 :e vecka. Men nu fortsätter vi med att plocka ut en tandläkare och en equitherapeut så jag vet att allt sitter som det ska på henne innan jag fortsätter inridningen.

Logiskt men ofta förbisett (har lärt mig detta av Naucler) eget hö kostar det som man FÖRLORAR genom att använda det själv istf att sälja, egen stallplats värderas också till det som man kan hyra ut platsen för. Så visst kostar det. Tim har rätt, brukar räkna på 3000/häst även för häst på egen gård. Dessutom har jag köpt min gård, så månadskostnaden ÄR rejäl.

Logiskt men ofta förbisett (har lärt mig detta av Naucler) eget hö kostar det som man FÖRLORAR genom att använda det själv istf att sälja, egen stallplats värderas också till det som man kan hyra ut platsen för. Så visst kostar det. Tim har rätt, brukar räkna på 3000/häst även för häst på egen gård. Dessutom har jag köpt min gård, så månadskostnaden ÄR rejäl.

Ja det är intressant med de som säger att hästen är i princip gratis att hålla..

För även om man har egen gård så har ju generellt gården kostat/kostar för att man ska kunna bo och ha hästen där, material för att hålla gården kostar så som staket och el mm då är det ju inte gratis längre :)

Att ta eget hö är ju inte gratis, maskinerna för att kunna odla sitt eget hö kostar ju och drivmedel för maskinerna så det är ju inte heller gratis bara för att man tar det själv :)

Ja ibland känner man sig helt galen som ens har en häst. Att alla ens pengar ska gå till EN sak..
Men faktiskt just DEN saken man älskar att göra! Skulle jag vara utan häst istället - vad skulle jag göra då? förmodligen dö
av trisstess..
Min kostar
Uppstallning: 1600kr
Försäkring: 600kr
Hovslagare 900kr /var 6-8v = 450kr
Extra tillskott utöver hösilage: (lusern, krafft, mineraler) ca 150kr
Spån: 280kr
Totalt: 3080kr
Då inte inräknat equiterapeut, tandis, mm
Heller inte resekostnad och träningar/tävlingar. (unghäst så tävlas inte än)

MEN... han är ju det bästa jag har, så han ska allt få stanna hos mig så länge jag lever :')

Hej !!

Funderar på att skaffa min första häst och det kommer bli en isis ,är det ngn som kan på ett ugnefär hur mycket en isis äter och helst hur mycket pengar nilägger på allt tex strö ,foder.

Tack för svar:):)

Beror ju verkligen på var man bor i landet...Om du inte har så mycket erfarenhet så rekomenderas ett större stall med kunniga personer som kan hjälpa dig. Och läs på innan du skaffar din islandshäst...

Min häst kostar ca 1050kr/månad baserat på följande:

Hö: 3000kr/år
Hovslagare: 5500kr/år
Vaccination: 500kr/år
Kraftfoder/mineraler:200/år
Förbrukningsvaror(Flughuva/salvor, brodd osv): 1200/år
Försäkring: 2000/år

Men jag tycker även att man måste räkna med engångskostnader som

sadel: 7000kr
Träns + grimma: 1000kr
Hästtransport: 10 000/2= 5000kr (delat på antalet hästar)
Staket och stallrenovering: 5000/2= 2500kr (delat på antalet hästar)
Häst: 40 000kr

Slår man ut dessa engångskostnader på 25år som är beräknad tid för hur lång tid jag ska ha hästen blir det helt andra summor...nämligen: 3220kr/månad

Dessutom kostar eqiterapeut, tandläkare, om hästen blir skadad m.m... kostnader som jag inte räknat in. Det är DYRT att ha häst hur man än vrider och vänder på det!

Min häst kostar cirkus 750:-/månad.

400:- Hösilage
150:- Försäkring (120t vetvård+30t liv)
100:- Verkning (unghäst än sålänge)
25:- Fibergi+Foderjäst
75:- Vaccinationer årligen

Utrustning har jag sedan tidigare, och stallhyran jobbar jag av med stalljobb ist ;) (3boxar är det värt ;)
Så det behöver inte vara många tusenlappar som försvinner.. Häromkring ligger en kallhyra av box runt 5-800:-/mån
//J

Min häst kostar cirkus 750:-/månad.

400:- Hösilage
150:- Försäkring (120t vetvård+30t liv)
100:- Verkning (unghäst än sålänge)
25:- Fibergi+Foderjäst
75:- Vaccinationer årligen

Utrustning har jag sedan tidigare, och stallhyran jobbar jag av med stalljobb ist ;) (3boxar är det värt ;)
Så det behöver inte vara många tusenlappar som försvinner.. Häromkring ligger en kallhyra av box runt 5-800:-/mån
//J

Om jag räknar snålt kan jag också få det till 750kr/mån men tyvärr ser verkligheten annorlunda ut. Man avmaskar, skickar in träckprov, köper 4ess, borstar, grimmor, ev täcken, nya stigbyglar, stoppar om sadeln, hästen blir sjuk, hästen skos, man köper brodd, snösulor, raspar tänderna, åker i hästtransport m.m., m.m.

Om du slår ut alla sådana kostnader över hästens förväntade livslängd blir det inte 750kr/mån.

Om jag räknar snålt kan jag också få det till 750kr/mån men tyvärr ser verkligheten annorlunda ut. Man avmaskar, skickar in träckprov, köper 4ess, borstar, grimmor, ev täcken, nya stigbyglar, stoppar om sadeln, hästen blir sjuk, hästen skos, man köper brodd, snösulor, raspar tänderna, åker i hästtransport m.m., m.m.

Om du slår ut alla sådana kostnader över hästens förväntade livslängd blir det inte 750kr/mån.

Nu är vi nog en av få familjer som faktiskt har stenkoll på varenda krona som går ut här hemma, och SJÄLVKLART får man ha en parentes med alla levande djur man har att dom KAN bli sjuka, och lägga undan en slant därefter. Men de fasta kostnader vi har för vår häst är inte högre än så..
De kostnaderna jag räknat in ingår avmaskning och diverse förbrukningsvaror man kan tänkas ha ;)
Sen KAN en häst vara OÄNDLIGT dyr att ha i drift oxå, men oftast påverkar du det där själv rätt mkt. Har en bekant som köper nya täcken o sadlar som en annan byter strumpor ungefär, DEN hästen räcker det nog inte att räkna på ena handens fingrar per månad i tusenlappar totalt sett.. men det är ju hennes val..
Sjukdom kan du inte förutspå, men inget du heller kan räkna som "månadskostnad" det är ngt man bör ha i bakhuvudet som risk och kunna täcka för OM det händer.

Kostnader som ofta glöms bort av de som har sina hästar hemma är just stallkostnad, dit räknas hagmaterial, kostnader för en installning i stall som man redan har men som har kostat något att införskaffa, ligghall, underhåll av dito osv. Ofta är detta kostnader som kommer bort i sammanhanget eller som får en annan post som te x hushållsartiklar.;)

KL
Min islänning, som för tillfället är ponny, kostar 4000-4500:-/månad. Observera att jag inte räknat med vaccinationer, utrustning eller träning!
Hade han inte behövt medicin för kronisk sjukdom eller korta skoperioder hade han varit billigare. Förra hästen låg på 3000:-/månad. Vissa hästar är dyrare än andra

Kostnader som ofta glöms bort av de som har sina hästar hemma är just stallkostnad, dit räknas hagmaterial, kostnader för en installning i stall som man redan har men som har kostat något att införskaffa, ligghall, underhåll av dito osv. Ofta är detta kostnader som kommer bort i sammanhanget eller som får en annan post som te x hushållsartiklar.;)

Det är nog ren självbevarelsedrift som gör att man undviker att räkna med sådant ;)

KL.
Nu har jag ju bara Erro kvar, tidigare hade jag ju även Dalla och sedan Tinna.

Stallhyran är på 2500kr/mån. Då är det helinackordering.
All daglig skötsel ingår därmed. Han står på halm och allt ingår.
Även allt grov/kraftfoder.

Just nu jobbar jag av stallhyran genom att ha ridskola.

1100:- inkl hö och spån
300:- per månad för hovis (skoning var 8 v)
Kraftmat 100:-

Kommer ju aldrig under den summan per månad.

Sen tillkommer 3-600 i månaden för lektioner

tävlingar
shopping

På en billig lösdrift kostar min vallack ca:
815:-/månad lösdrift
350-550:-/månad hösilage vintertid
50:-/månad krafftfoder
750-1250:-/10e vecka hovslagare
2000:-/år förutsätta veterinärkostnader, ex vaccination, tandkoll osv
300:-/månad träningar
500:-/månad bensinkostnader till stallet

Sen tillkommer inköp av häst och ny utrutning, dvs ca 20.000 i engångskostnader. Även eventuella tävlingskostnader, säg ca 1000kr/år.

Så grovt räknat blir det väl runt 4000 per månad....

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Squie
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 319
Senast: corzette
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
598
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
508
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka