månadskostnad

H

huldt

Hej !!

Funderar på att skaffa min första häst och det kommer bli en isis ,är det ngn som kan på ett ugnefär hur mycket en isis äter och helst hur mycket pengar nilägger på allt tex strö ,foder.

Tack för svar:):)

Sv: månadskostnad

:DHeej :) Har en islandshäst valack på 4 år och han äter nästan 8 kg hö om dagen. alltså hö för 24 kronor om dagen.. det blir ungefär 720 kronor i månaden. Strö, spån köper jag för 40 kr säck det går ungefär åt 6st i månaden alltså ungefär 240kronor i månaden. kraftfoder får han 1 liter betfor om dagen och 5 dl icelandicpower. kraftfodret brukar landa på 500kronor i månaden. Det är vad det kostar. Sedan betalar jag en kallhyra på 950 kronor så min häst kostar mig ungefär 720+240+500=1460 + 950 = 2410 kronor i månaden . Hoppas det hjälpte dig :)

Mina som jag har "hemma" på lösdrift på arrenderad mark kostar 3000-3500 kr/mån styck inkl allt. (foder, stall/hagunderhåll, försäkring, hovslagare etc)

Hej:) Jag har min häst hos en kompis, som gör eget hö och halm och på så sätt komma ner i pris. Han står i box och jag betalar 1000 kr i månad för hö, halm, foder och stallplats och på sommaren 500 kr. Fast då är det ingen islands häst och han har fri tillgång på hö. På lösdrift så kan det bli lite billigare. Men det gäller att ha kontakter och höra runt. Hovslagare brukar kosta ca 500-600 kr var 8 vecka och en del hästar kan ju gå längre eller kortare emellan. Sen om den inte behöver skor så blir det lite mindre ca 300 kr.
Lycka till:)
/Sanne

Det är olika som med alla hästar, min äter ca 20 kilo hösilage + 1 kg Krafft Sport per dag, till det tillkommer skoning, vaccinationer, stallhyra och försäkring.

Summa sumarum ca 2500:- 3000:- i månaden.

Jag har min häst inackorderad i ett större stall, men ovalbana + passbana, två paddockar och ett ridhus. Jag betalar; 1400kr i månaden inkl. hösilage med bra värden (ca 6kg/dag) havre, betfor och mineraler. Spån kostar 1000kr för 14balar och jag använder ungefär en bal i månaden (men då står han inne bara ca 1-2 nätter i veckan, resten på lösdriften). Skoning kostar oss 900kr. Försäkringen kostar ca 200kr/mån Allt som allt blir det 2600kr/mån ungefär. :)

Jag lägger ut ungefär 2500 kr i månaden på min, dock ej utrustning och eventuella träningar medräknade i den summan. Min häst står på lösdrift (har tillgång till box vid behov) med fri tillgång hösilage.

Mina hästar äter för ungefär 450:-/mån. Betydligt mer när det är många minus, då dubblar jag givan= dubblar kostnaden.

Sen tillkommer en bal halm á 300kr (min del är 3/8).

Jag lägger väl en 500:- på strö/mån (ligghall för 8 hästar). Strö't för min del e nog inte så beroende av hur många hästar utan på ytan och val av strö- jag har halmpellets på 45kvm.

Försäkringarna varierar beroende på hur mycket de är försäkrade, men mellan 500 och 300kr/häst/månad.

Jag har egen gård så jag betalar ingen stallhyra, men däremot måste jag ju betala allt i stallet själv...

dom äter väll ca: 8 kg/dag.
Men det finns ju stallplatser som allt ingår i för kanske 1800kr i månaden.
Men max 500 för mig alla fall(bara maten och halm osv)

Jag som är fattig student har räknat supernoga på alla planerade kostnader. (oplanerade kan man ju inte räkna på, men det är ju om det skulle hända något. Kan vara allt från att något går sönder, hästen skadar sig eller får en tappsko)

I dagsläget lägger jag 2300 kr/mån totalt.

Om några veckor ska jag flytta, och då vet jag inte exakt, för jag har inte analysen på grovfodret än så jag vet inte hur mycket foder jag kommer få köpa till.
Men jag har försökt räkna på ett ungefär och då hamnar det på strax under 3000 kr/mån.

Nu kommer det ju ändras när jag flyttar, men jag skriver ändå upp ungefär vilka kostnader det blir om jag hade betalat allt själv: (kr/mån)
Mat: 500
Spån: 600 (häst som stökar runt mycket)
Skor: 700 (skos var 6:e vecka, sliter mycket och växer ganska fort)
Tandläkare, vaccinering, försäkring, klippning: 300 kr/mån (om man delar det jämnt på året.)

Kan tillägga att jag inte heller räknar med utrustning och träningar.

Träningar unnar jag mig när jag har råd, vilket jag försöker hålla så regelbundet som möjligt. Och om det är dyrare utrustning tar jag det från sparpengarna om jag inte har pengar över för tillfället.

Jag tror jag räknade ut en gång att Sinfónía kostar mig runt 5-6500 i månaden, då inkl. foder, strö, stallplats, vacc, hovslagare, träningar, transport, försäkring etc etc.

Stallhyra 2200kr (ink hösilage, havre, betfor och mineraler).
Halmpellets 200 kr
Hovslagare: 450 kr(skos var 8 vecka).
Försäkring: 450 kr
Övrigt foder: 50 kr
=3350 kr.

Sen tillkommer tränare på ca 600kr/månaden och utrustning när det behövs.

Vi står i sthlms området.

Jag har min isis helinackorderad för 1300 i månaden, i det ingör skötsel av pållan när jag inte är där och både kraft- och grovfoder. Jag landar på ca 3000 kronor i månaden inklusive ALLT. Dvs nödvändig utrustning till hästen (all onödig utrustning räknas inte in här, inte heller min utrustning), bensin till och från stallet, vaccinationer, försäkring (120 000 vetvård och 30 000 i liv), skoning osv. (Står hos en vän som också agerar tränare åt mig/tillridare åt hästen så den biten kostar inget, instrueras medan vi rider tillsammans och ibland byter vi häst så hon kan trimma till min.)
Har nära till stallet så bensinkostnaden är liten.

Jag har två islandsvalacker på 17 och 4 år.

De äter just nu 9-10 kg hö var/dag. Har eget hö så det kostar mig inget mer än balsnören och diesel till traktorn.
Sen äter dom lite betfor varje dag för att blanda mineraler och linfröoljan i.
Betfor säcken räcker nog i ca 6 månader, om inte mer så den kostar mig inte så mycket per månad.

Linfröoljan kostar ca 200 kr/månad
Mineralerna kostar ca 120 kr/månad.
Skoning var 8 vecka kostar ca 1500 för båda hästarna.
Stallhyra kostar 1000 kr/månad för båda hästarna.
Spån ca 356 kr/månad
Ridbanehyra 100 kr/månad
Försäkring ca 500/månad för båda

Summa ca 3800 kr för två hästar.
Ingen träning/tävling/utrustning eller andra oförutsedda kostnaderna medräknade.

För två hästar har jag kostnader på per månad:

Foder (krafft m.m.) 350:-
Hö 850:-
Torv 700:-
Försäkring 780:-

sedan tillkommer ju hovslagare var 8.e vecka på 1500:-, vaccinering 1 gång per år på 1000:-, avmaskning, träningar osv.

Men rena kostnader (ovanstående förutom vacc, avmask, träning) blir det ca. 1700:- per häst, då står jag gratis hos svärföräldrarna = ingen stallhyra och egen paddock.

Jag räknar inte alls för då blir det att sälja hästarna ;-)

Mina ligger under matkontot hemma *host*

Behöver hästarna något extra så drar jag ner på tex bröd och bakar själv och tjänar några kronor på det eller så köper jag fläskkarre istället för fläskfilè :angel:

Sambon klagar dock på att vårat matkonto är högt och jag förstår verkligen inte varför *host*

Mina ligger under matkontot hemma *host*

Behöver hästarna något extra så drar jag ner på tex bröd och bakar själv och tjänar några kronor på det eller så köper jag fläskkarre istället för fläskfilè :angel:

Sambon klagar dock på att vårat matkonto är högt och jag förstår verkligen inte varför *host*

Hahaha!!:rofl:

Vilken bra idé undrar om jag på nåt sätt kan övertala katten att betala "matkontot". :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Squie
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 323
Senast: corzette
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
598
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
508
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka