månadskostnad hö

N

nykomling

Jag hyr ut stallplatser och har tidigare haft så att ensilage ingår i hyran, vill hyresgästerna ha hö har de fått köpa in detta själva. Men nu verkar det som om majoriteten av hyresgästerna hellre vill använda hö och av utrymmes skäl och för att det vore enklast så funderar jag nu på att erbjuda en annan hyra och då skulle hö ingå istället.

Men vad är rimlig prisskillnad och hur mkt kan ingå för den summan om vi då tar. som ex på nuvarande hyra är
X kr för kallhyra
100 kr för halm
100kr för kraft (havre,korn)
600kr för ensilage, valfri mängd

Om man då tar den andra hyran så skulle den alltså bli
X kr för kallhyra
100 kr för halm
100kr för kraft (havre,korn)
Vad skulle jag behöva ta gör valfri mängd hö
eller alternativt
max 10kr/dygn.

Jag har inte eget hö utan får i såfall köpa in, blir rundbal som kostar ca 500-550kr styck. Behöver ha lite extra även för jobbet att åka hämta slitage på traktor, bränsle osv.

Så hoppas nån kan hjälpa med en summa som är rimlig för både mig och mina hyresgäster.

Sv: månadskostnad hö

Du får ju räkna på vad hö´t kostar dej per kg (hö priset+arbete, disel och slitage) och sedan räkna på vad som brukar användas. Du får ju räkna på att det går åt mindre hö eftersom hö har högre ts än ensilage.
Jag räknar på att 12-14 kg hö per dag kostar runt 800 kr/månad det är vad jag gör åt till mina två små hästar. Då räknar jag på ca 2 kr/kg och det brukar vara ganska så rimligt även om jag ofta har fått tag på billigare hö så vill jag ha utrymme i mina ekonomiska ramar. (Jag har alltså inga inhyrningar utan det är för min egen ekonomi jag räknar så.)
Sedan kan det ju vara rimligt att ha en gräns, exempelvis max 16 kg hö för stor häst och 10 kg för ponny. Utöver det så får hyresgästen betala per kg hö de använder.

Sv: månadskostnad hö

Jag brukar räkna på att mitt hö kostar 3kr/kg.
Nu kostar höt bara 2kr/kg men ja lägger på 1kr/kg för omkostnaderna att hämta det.

Antingen låter du inackorderingarna betala för vad de faktiskt gör av med.
Eller så sätter du en gräns om att stor häst får Xkg hö och ponny Xkg och vill man ha mer än så får man betala extra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Under nästa år är min plan att köpa häst! Ett stort och läskigt beslut när man aldrig ägt en häst tidigare. Nu är jag inte ute efter att...
2
Svar
24
· Visningar
3 118
Senast: Dandylinn
·
Ekonomi & Juridik Hej alla! Vill göra det klart först att jag inte vet om denna tråd ligger rätt, och ber därför moderator flytta den om den inte gör...
Svar
1
· Visningar
1 041
Senast: Cilla
·
Ekonomi & Juridik Jag står med min häst i ett större privatstall med ridhus. Stallet sköts som ett företag så allting är vitt och noggrant sådär. I mitt...
2
Svar
34
· Visningar
5 417
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar