Får man egentligen göra såhär?

Sv: Får man egentligen göra såhär?

Enligt henne var det en sådan hyreshöjning som krävdes för att hon skulle gå runt på det. Men vi har höga priser på både hö och halm. Jag tycker priserna verkar väldigt orimliga då jag aldrig varit med om några liknande priser under de åren vi hade eget stall. Hade vi bara fått några dagar på oss kanske vi kunnat hitta en annan leverantör som dessutom varit billigare, men det fick vi ju ingen chans att göra.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Jo jag hade också blivit riktigt irriterad! Dessutom kan man nästan säga att ägaren ger er inget val för jag tror få väljer 700kr höjningen före 100kr höjningen.
Det hade kunnat skötas snyggare och bättre, det känns konstigt att det är något man skulle få reda på hux flux, man ligger väl ändå inte ute i sista sekund när det gäller förbrukningssaker så som mat, strö o.s.v.?
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Det hade kunnat skötas snyggare och bättre, det känns konstigt att det är något man skulle få reda på hux flux, man ligger väl ändå inte ute i sista sekund när det gäller förbrukningssaker så som mat, strö o.s.v.?

Herre jösses. De flesta hästfolk ringer när fodret är precis slut. Och jag vet inte hur många som egentligen inte handlar av oss, som ringer i panik när deras hö är slut, och deras vanliga bonde inte svarat i telefonen på ett par timmar.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Men ni som tycker att det inte är något att bråka över, gäller inte kontrakt? Om jag skriver på ett kontrakt där FRI TILLÅNG till halm ingår så är det ju det som gäller. Ändringar i kontrakt skall godkännas av båda parter och även ge kunden rätt att säga upp avtalet om det nya villkoret inte passar. Vad är det för mening att skriva kontrakt om det ändå inte gäller?
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Men oavsett hur det ligger till så ska ju kontrakt följas. Och är man så slarvig att man hör av sig till sin leverantör först när fodret/ströet är slut så får man faktiskt skylla sig själv och inte låta det gå ut över andra.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Inte vet jag. Jag har haft hur mycket hästar och hästägare som helst här. Aldrig nånsin skrivit ett uppstallningsavtal. (Förutom på avelshingstarna). Och jag kan lova, att det fåtal jag inte kommit överrens med hade jag inte trivts med även om jag haft kontrakt.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Haha det får stå för de du känner då, det verkar ju rejält korkat att ringa när fodret är slut.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

De jag vet som betalar mest för sin halm här (Linköping) betalar 1.20 kr/kg men det gjorde de redan förra hösten då det var svårt att få tag i bra halm. Normalpris tyckte dom var mellan 50 och 70 öre/kg.

I mitt hyreskontrakt har dom ändrat så att kontraktet inte behöver skrivas om vid prisändringar utan det står bara något i stil med "priser på strö och foder enligt rådande prislista". Dock är det inskrivet i kontraktet att prishöjningar ska meddelas tre månader innan vilket också är uppsägningstiden för kontraktet. Har ni någon sådan paragraf så låter det inte ok.
Dock så har vi fortfarande fri tillgång på halm alternativt 4 balar spån/månad så att det plötsligt blivit totalt omöjligt att hitta ok halm tror jag inte.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Men ni som tycker att det inte är något att bråka över, gäller inte kontrakt? Om jag skriver på ett kontrakt där FRI TILLÅNG till halm ingår så är det ju det som gäller. Ändringar i kontrakt skall godkännas av båda parter och även ge kunden rätt att säga upp avtalet om det nya villkoret inte passar. Vad är det för mening att skriva kontrakt om det ändå inte gäller?

:bow::bow::bow:
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Många stallägare är jättebra människor som liksom har sitt gebit på hästar, och kanske inte är de mest lämpade att driva företag. Att driva verksamhet betyder massor av logistik, handlingsförmåga, administration, planering och ekonomiskt kunskap för att nämna några variablar. Många tycker det är svårt att ta betalt och förhandla med sina kunder/inackorderingar. För mig som själv driver företag så tycker jag inte att det är det minsta konstigt kostnadsökningar, men jag vill gärna att de aviseras och är korrekta, men det är väl en utipi när det gäller hästnäringen.

Frågan är om ni blivit varskodda eftersom det nämdes att halmen skulle bli dyrare/ta slut vid förra halmleveransen.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Inte vet jag. Jag har haft hur mycket hästar och hästägare som helst här. Aldrig nånsin skrivit ett uppstallningsavtal. (Förutom på avelshingstarna). Och jag kan lova, att det fåtal jag inte kommit överrens med hade jag inte trivts med även om jag haft kontrakt.

Men det är ju inte det det handlar om, utan här FINNS ett kontrakt.

Den enda jag haft kontrakt med är den som faktiskt tog stallhyran vitt...
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Tja, vi inackorderar vitt, men å andra sidan så har vi travhästar, och ägarna är inte alls involverade i den dagliga skötseln. De skulle knappast bry sig om jag bytte strö nån gång. ;)

Det jag stör mig på är att det verkar vara så fyrkantigt, och att vissa tror att kontrakt är viktigt. Sunt förnuft är ännu viktigare.

*Det står i kontraktet att hästarna ska gå ut dagligen, och nu bryts kontraktet, strunt samma att det är -40 grader och snöstorm.

*Nu säger stallägaren att jag inte får ge min häst 12 kg havre om dagen, men i kontraktet står det faktiskt ingen maxgiva!
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Tja, vi inackorderar vitt, men å andra sidan så har vi travhästar, och ägarna är inte alls involverade i den dagliga skötseln. De skulle knappast bry sig om jag bytte strö nån gång. ;)

Det jag stör mig på är att det verkar vara så fyrkantigt, och att vissa tror att kontrakt är viktigt. Sunt förnuft är ännu viktigare.

*Det står i kontraktet att hästarna ska gå ut dagligen, och nu bryts kontraktet, strunt samma att det är -40 grader och snöstorm.

*Nu säger stallägaren att jag inte får ge min häst 12 kg havre om dagen, men i kontraktet står det faktiskt ingen maxgiva!

Bra inlägg! Jag tror på generella förutsättningar. Utöver detta förhandlar man om dagliga spörsmål. Är man inte nöjd med upplägget får man väl flytta, alt förhandla till sig det man behöver. Många tror även att mycket är gratis och att allt ska ingå i stallhyran. Fast jag känner att ber jag om en extra tjänst, så lägger jag på lite extra när jag betalar stallhyran. Det brukar vi göra upp när jag ber om tjänsten. Stallägarens tid är dyrbar. Dessutom brukar jag tänka såhär: är stallägaren glad, är min häst glad.
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Herrejösses, jag får en stor rundbal, fint vetehalm för 100kr. Tycker det verkar som att hon antingen vill tjäna mer eller är riktigt dålig på att hitta billiga leverantörer.

100kr!! Var bor du egentligen? Vi producerar själv halm och tar 350 kr/bal. Det är ett normalt pris häromkring. :)
 
Sv: Får man egentligen göra såhär?

Tja, vi inackorderar vitt, men å andra sidan så har vi travhästar, och ägarna är inte alls involverade i den dagliga skötseln. De skulle knappast bry sig om jag bytte strö nån gång. ;)

Det jag stör mig på är att det verkar vara så fyrkantigt, och att vissa tror att kontrakt är viktigt. Sunt förnuft är ännu viktigare.

*Det står i kontraktet att hästarna ska gå ut dagligen, och nu bryts kontraktet, strunt samma att det är -40 grader och snöstorm.

*Nu säger stallägaren att jag inte får ge min häst 12 kg havre om dagen, men i kontraktet står det faktiskt ingen maxgiva!

Absolut sunt förnuft, och med framförhållning hade inte det här som orsakade inlägget varit något problem heller säkert.

Om det i kontraktet står daglig utevistelse och stallägaren plötsligt bestämmer att nu blir det inte mer ute (oavsett väder), är det ok?

Ditt andra exempel är bara korkat, att hästen inte skulle få äta 12 kg skulle inte ens tagits upp som en kontraktsfråga utan djurskyddsfråga. Däremot om stallägaren har i kontraktet att det ingår havre men plötsligt ändrar sig till korn så är det verkligen något att bråka om då det finns flera hästar som inte klarar av att äta korn dessutom inte lämpligt att byta foder så snabbt för hästarnas mage.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 070
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp