Månadsanställd och gravid, kan jag bli av med jobbet?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Här i vårt hushåll pratas det om att skaffa barn. Inte just nu, men såsmåningom. Både jag och sambon längtar :)
Eftersom jag inte har barn sedan innan så har jag mycket begränsad erfarenhet av hela cirkusen med föräldrapenning och ledighet osv.

Och nu är jag rädd att råka bli "överflödig" på jobbet om jag blir gravid... Men hur ligger det egentligen till med sånt, man läser ju bara skräckhistorierna.
Jag är alltså månadsanställd, som undersköterska, i en kommunal vikariepool för vårdpersonal. Jag är rädd att ifall jag om något år skulle vara gravid så blir helt plötsligt inte min anställning förnyad månaden efter... Tänker att det är klart att dom inte vill ha besväret och kostnaden och därför hittar något vagt skäl att inte förnya anställningen.
Hur ofta händer det att arbetsgivare kommer undan med sånt? Som sagt, jag har ju läst skräckhistorier men hoppas ju förstås att det är just det, skräckhistorier alltså.
Någon som haft liknande anställning och skaffat barn? Hur har det funkat med föräldrapenning och ledighet? Har det bråkats om det och ni fått gå på minsta ersättning trots att ni jobbat nära heltid minst ett år innan? Eller har ni fått ersättning baserat på hur ni jobbat?

(Vill tillägga att jag inte misstänker att mina chefer skulle göra något dylikt utan det är en oro jag skapat helt själv baserat på vad man läser i tidningar och annan media. Jag trivs mycket bra med mitt jobb och har inte sett någon anledning att misstro mina chefer utan är helt enkelt uppfostrad till att man inte kan lita på "överheten". Det blir lätt så när ens pappa läser Proletären som godnattsaga ;))

Menar du timanställd? Så nej, de kan inte neka dig att jobba och tror inte att de gör det heller. Dom kan neka dig att komma tillaka efter föräldraledigheten , men det händer sällan heller. Jag har jobbat med massor av timanställda som varit gravida i vården, så länge de jobbar så nekas de inte jobb. Som timanställd får du gå hem när du vill.

Som fast anställd så räknas man kunna jobba till 60 dagar före beräknat, och kan ansöka om havandeskapspenning pga tungt arbete. Jag är fast anställd, men arbetar inom en vikariepool liknande timanställd. Det innebär att jag har en fast månadslön men mitt ob varierar kraftigt. FK hade inga åsikter om det, utan jag skickade bara in en lapp om vad jag tjänade på ett år. Som löneansvarig hade räknat ut åt mig.

Nej jag är inte timanställd utan månadsanställd. Jag är alltså anställd en månad i taget och sen förnyas anställningen automatiskt varje månadsskifte, ja om nu inte något händer som gör att chefen har skäl till uppsägning förstås.
Jag är tyvärr dåligt insatt i hur mycket som krävs för att det ska anses som giltliga skäl till uppsägning.
Oron från mitt håll är att det finns något kryphål som gör det möjligt att avsluta min anställning på luddiga grunder och hävda att det ”inte aaaalls har något samband med att jag blivit gravid”. Så att jag sedan står där mitt i en graviditet och helt plötsligt inte får den föräldrapenning som jag skulle haft baserat på min lön utan får klara mig på lägsta beloppet(180 kr/dag är det va?)och sen inte heller har något jobb att gå tillbaka till när det blir dags för det...

Frågan är alltså, hur orolig behöver man vara tro? Just när man inte har en fast/tillsvidare anställning utan hänger lite mer löst så att säga... Det är ju lättare att säga upp mig än fast anställd personal menar jag.

Nej jag är inte timanställd utan månadsanställd. Jag är alltså anställd en månad i taget och sen förnyas anställningen automatiskt varje månadsskifte, ja om nu inte något händer som gör att chefen har skäl till uppsägning förstås.
Jag är tyvärr dåligt insatt i hur mycket som krävs för att det ska anses som giltliga skäl till uppsägning.
Oron från mitt håll är att det finns något kryphål som gör det möjligt att avsluta min anställning på luddiga grunder och hävda att det ”inte aaaalls har något samband med att jag blivit gravid”. Så att jag sedan står där mitt i en graviditet och helt plötsligt inte får den föräldrapenning som jag skulle haft baserat på min lön utan får klara mig på lägsta beloppet(180 kr/dag är det va?)och sen inte heller har något jobb att gå tillbaka till när det blir dags för det...

Frågan är alltså, hur orolig behöver man vara tro? Just när man inte har en fast/tillsvidare anställning utan hänger lite mer löst så att säga... Det är ju lättare att säga upp mig än fast anställd personal menar jag.

Hur länge har du jobbat på det sättet?

Sedan februari. Innan var jag timvikarie men den här anställningsformen ger en tryggare inkomst eftersom jag nu får månadslön och ett grundschema. Dessutom semester och jag slipper jaga tider och inte våga vara ledig.

Jag tycker att det låter helt horribelt.

Eftersom du bara är anställd en månad i taget så kan de låta bli att förlänga utan att ange skäl men jag skulle ringa Kommunal och diskutera en tillsvidareanställning för det låter som att du jobbat där ett bra tag.

Sedan februari. Innan var jag timvikarie men den här anställningsformen ger en tryggare inkomst eftersom jag nu får månadslön och ett grundschema. Dessutom semester och jag slipper jaga tider och inte våga vara ledig.
Borde du inte hinna bli in-lasad (lagen om anställningsskydd) om det dröjer ett år eller så innan du blir gravid?

Så länge du gör ett bra jobb tror jag inte du behöver vara orolig ändå, bra undersköterskor brukar man hålla hårt i.

Borde du inte hinna bli in-lasad (lagen om anställningsskydd) om det dröjer ett år eller så innan du blir gravid?

Så länge du gör ett bra jobb tror jag inte du behöver vara orolig ändå, bra undersköterskor brukar man hålla hårt i.

Det beror på hur lång tid TS jobbat, ett år räcker inte.

De behöver ju inga skäl alls för att inte förnya anställningen. Du blir inte uppsagd, du blir bara inte (åter)anställd. Så ja de kan utmärkt väl välja att inte förnya för att du är gravid, och "komma undan" med det. Anställningsformen gör att de kommer undan med vad som helst så länge du inte är in-lasad vilket inte framgår om du hinner vara eller ej.

Ful jävla anställningsform om jag får säga det själv faktiskt =/

Nu är jag ju inte gravid så möjligheten att bli "lasad" finns ju. Tror dock det är lång tid kvar tills det blir aktuellt. Länge sen jag läste om det där men har nåt minne av att man måste ha arbetstimmar motsvarande 1,5 /2 års heltidsjobb bakom sig... Och klart vi kan vänta till dess men det är svårt när man längtar... Men måste man så...

De behöver ju inga skäl alls för att inte förnya anställningen. Du blir inte uppsagd, du blir bara inte (åter)anställd. Så ja de kan utmärkt väl välja att inte förnya för att du är gravid, och "komma undan" med det. Anställningsformen gör att de kommer undan med vad som helst så länge du inte är in-lasad vilket inte framgår om du hinner vara eller ej.

Ful jävla anställningsform om jag får säga det själv faktiskt =/

Ja det är väl det jag är rädd för, att jag informerar cheferna om att jag ska ha barn och då finns det plötsligt inte behov av mig längre...
Å andra sidan har hela vården personal brist på min ort, så jag vet inte om dom faktiskt har råd att tappa mig som är utbildad och duktig på mitt jobb. Men kanske väger den ekonomiska vinsten i att slippa betala ut föräldrapenning högre.
Att något så fantastiskt och spännande ska bli så omöjligt på grund av jobbet :(

Nu är jag ju inte gravid så möjligheten att bli "lasad" finns ju. Tror dock det är lång tid kvar tills det blir aktuellt. Länge sen jag läste om det där men har nåt minne av att man måste ha arbetstimmar motsvarande 1,5 /2 års heltidsjobb bakom sig... Och klart vi kan vänta till dess men det är svårt när man längtar... Men måste man så...

Nej, riktigt så illa är det inte, då skulle vikarier typ aldrig bli inlasade för de skulle inte engageras på heltid. Så det behöver inte vara på heltid, men två år stämmer. Dvs för att en allmän visstidsanställning ska övergå i en fast anställning ska man ha varit anställd i mer än två år. Dvs de kan sluta förnya din anställning efter 23 månader och slippa undan det =/

Sen finns ett annat alternativ om anledningen att man inte fått förnyad anställning är arbetsbrist, då har man förtur om man varit anställt minst 12 månader under de senaste 3 åren. Dvs säg det blir arbetsbrist, du får inte förnyat, sen när det finns mer arbete igen har du (under vissa förutsättningar) förtur när det ska anställas igen. Men det är en betydligt sämre/mer osäker regel jmf med LAS 5 § 2 st som reglerar när allmän visstid går över i fast anställning.

OBS Kollektivavtal kan innehålla andra regleringar än LAS, så kolla det. LAS gäller när "inget annat gäller" så att säga. Så finns något annat i kollektivavtalet "står det över" LAS.

Ja det är väl det jag är rädd för, att jag informerar cheferna om att jag ska ha barn och då finns det plötsligt inte behov av mig längre...
Å andra sidan har hela vården personal brist på min ort, så jag vet inte om dom faktiskt har råd att tappa mig som är utbildad och duktig på mitt jobb. Men kanske väger den ekonomiska vinsten i att slippa betala ut föräldrapenning högre.
Att något så fantastiskt och spännande ska bli så omöjligt på grund av jobbet :(

Fast betala ut föräldrapenning lär de knappast göra oavsett tyvärr. Utan det du kan hoppas på är nog att de låter det löpa ut, och sen åter anställer dig efter föräldraledigheten. Inget företag betalar ut sjuklön eller motsvarande till timvik osv efter den period som redan är schemalagd. (Dvs är vikarien schemalagd 2 v framåt, då betalas för den tiden, men inte efter det. Finns ju inget att räkna på och ersätta för). Företaget skulle knappast valt den anställningsform du har om de var beredda att betala ut föräldrapenning till dig (betalas inte den av försäkringskassan förresten? Jag har inga barn så dålig koll men trodde det var FK som betalade den?)

Nu hinner jag bara svara väldigt kort men för att förtydliga. Jag är alltså inte timvikarie som rings in bara för dagen. Jag har ett 6 veckorsschema som rullar på året runt så schemalagd att arbeta det är jag. Man vet bara inte alltid tid och arbetsplats.

Nu när du är månadsanställd så räknas varje dag (även om du är ledig) och inte bara dom dagarna du jobbar som det är när du är timanställd. Jag säger håll ut tills du blir lasad för det verkar högst osäkert att skaffa barn på de premisserna, eller ännu bättre byt jobb.

Finns ingen möjlighet byta jobb? Så du får en fast tjänst? Endera på nya jobbet - eller att nuvarande jobbet inser att de inte vill mista dig och erbjuder en fast tjänst.

Inom vården finns knappt fasta tjänster. Åtminstone inte för "yngre" och inte på min ort. Det bästa man kan hoppas på är ett långtidsvik, tex för någon som får barn.
Men jag ska titta hur behovet ser ut på de privata verksamheterna, har dock jobbat på privat vårdföretag innan och det var samma visa där...

Nu hinner jag bara svara väldigt kort men för att förtydliga. Jag är alltså inte timvikarie som rings in bara för dagen. Jag har ett 6 veckorsschema som rullar på året runt så schemalagd att arbeta det är jag. Man vet bara inte alltid tid och arbetsplats.

Fast som jag fattat det så är du bara garanterad att gå på det 1 mån i taget iom anställningen? Det är ju anställningen som ställer till det här... =/ Jag förstod det var vården, få andra ställen kör med fula anställningar. Samtidigt har jag haft fast i många år (olika arbetsplatser) så omöjligt är det ju inte rent generellt. Men kan ju vara mer eller mindre svårt beroende på just ort osv. Jag skulle ändå undersöka möjligheterna, om inte annat för att sätta press på.

För det finns fler nackdelar med anställningsformen, banker tycker inte så bra om sådana där anställningar alla gånger om man behöver låna, om du skulle bli sjuk/skada så du blir sjukskriven länge blir det också trassel (eller trassel och trassel, mindre pengar) osv.

Jodå, universiteten, mediebranschen och säkert fler.

Ja, skrev få andra ställen, inte inga andra ställen. Konsulter är ett ganska populärt sätt att åstadkomma ungefär samma effekt.

Men de flesta branscher och arbetsgivare har ju faktiskt tillsvidareanställning (fast anställning) som grundnorm. Även om det urholkas mer och mer (konsulter, bemanningsföretag, sådana typer av visstidsanställningar som i TS fall etc). Men vården har ju länge utmärkt sig, och trixar rätt rejält för att komma undan den fruktade heltidstjänsten tillsvidare..

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 763
Senast: Angua
·
R
Gravid - 1år Jag skaffade mej ett nytt nick, då jag tror många nära och kära vet vad jag heter i vanliga fall här på forumet. Iaf, senaste tiden...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 294
Senast: russel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar