Man-panik !!

PheeHee

Trådstartare
Jo, nu vill jag inte låta som någon som är utseéndefixerad men min ponny (se visningsbild <---) hade en lång och vacker man innan men den blev ganska utsliten av de andra hästarna som jag klippte den. Nu är den värre en någonsin, ganska ojämn. Då det inte var jag som klippte så vet jag inte riktigt hur den kunnde bli sådan. Någon som har tipps på hur jag ska göra? Hur lång tid tar det på ett ungifär för en man att växa? Förra ägaren sa att hennes man har Slutat växa men det tror jag inte på för 5 öre.

Sv: Man-panik !!

Hur kort pratar vi? Stubba och börja om från början eller trimma på topparna lite?
Finns det nån bild på eländet?

När min var stubbad tog det 1 år innan den blev någorlunda snygg, några månader till så hade de klippta kanterna försvunnit, efter att ha gjort buske av alltihop pga. sommarexem (dök upp i fjol) tog det 1 år innan den var som innan. Fast då har den ponnyn en otrolig manväxt, det växer så det knakar.

Mellan 1-2 år tror jag nog du får vänta.

Här är en bild på TS ponny:
24399898.jpg

Den delen som står upp är lika lång som resten av manen men det är tunnare just där

raka av allt och börja om eller gör ett försök och tunna ur så all man blir lika tunn... men det blir nog fult...

När jag stubbade min för x antal år sedan tog det ca 1-2 månader tills man såg att det var stubb, då den växt upp några centimeter...

Jag skulle definitivt ha stubbat den där manen.

Förra ägaren sa att hennes man har Slutat växa men det tror jag inte på för 5 öre.

Våran fjording, hans lugg växer ingenting, vi har inte klippt den på jättejättelänge ändå har den inte växt..så den verkar ha slutat växa Fast ifs kanske den inte har växt för att vi iinte har klippt den ..
Fast där i mot så växer ju manen :D

Här är en bild på TS ponny:
24399898.jpg

Den delen som står upp är lika lång som resten av manen men det är tunnare just där

jag skulle ha stubbat..
eller vänta lite - jag HAR faktiskt stubbat en sån där man :idea: Honey fick nästan likadant efter sommarens kliande i hagen (ej eksem elr liknande, bara allmänt sabotage av man OCH svans :cool:), fast hon hade kortare där det "står upp" och lååång man framför det. hon fick kort stubb, likadant som man klipper fjordingarna (eller ja, de fjordingägare som vill ha stubbat) fast kortare. Hon passar i det :love: kanske blir permament nu :angel:

en sådan man hade jag på en fjording jag fick.
jag klippte bort ALLT, total rakade bort all så det skulle få en ny grund.
den växte ut och blev som en stadig fjordman sedan.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 977
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka