"Mammig" häst

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej om några dagar kommer min häst. Hon har gått i sin hage med sin mamma hela sitt liv och har aldrig flyttat. Har märkt att när man rider ut på henne själv (utan annan häst) så börjar hon gnägga och försöker gå hem osv. Är rädd att hon ska bli helknasig när hon skiljs från sin mamma, vad ska jag göra för att hon ska känna sig trygg hos mig? Jättetacksam för svar!:)

Hur gammalt är "fölet"? Det brukar inte vara några större bekymmer att avvänja föl även om de blivit lite äldre så länge båda hästarna har sällskap av andra hästar så de kan glömma bort varandra lite grann. Det blir ofta lite gnäggande och stressigt för dem men de vänjer sig snabbt. Det låter bra att fölet flyttar helt för om de får se varandra kan det försvåra processen.

Låter lite konstigt med "fölet" är 6 år och har blivit lite bortskämd och hon har varit föl ganska länge så hon har inte blivit inriden förrän nu.

En dag fick hon "panik" när hennes mamma skulle ut och ridas. Hon hade sprungit runt i hagen i mer än en timme och bockade osv så de fick ställa in henne i en box och hon var blöt av svett.

Senast ändrad:
Det brukar vara lättare nästan när sånna hästar flyttar och kommer till en ny miljö. Då har dom inte fäst sig så mycket vid en och samma häst utan är relativt neutrala. Bästa är tycker jag att bara vara konsekvent och lugn och rida dit man tänkt och göra det man tänkt så brukar det ge sig ganska fort.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 382
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 675
Senast: Ajda
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 834
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024