Mamma och dotter ihop?

Ferrari

Trådstartare
Jag har en kaninhona som just nu har fem små bäbisar.

Hade inte tänkt att behålla ngn utav bäbisarna men nu är jag förälskad i en speciell unge i kullen.

Kan man ha en vuxen hona (mamman) tillsammans med en unge (bäbisen) utan att de anfaller varandra? Det borde väl funka?

Jag tar ju bara ungen ifall det är en hona förstås men jag bara undrar ifall det funkar. Djuraffären säger att det bara funkar med två systrar, för annars går de inte ihop. Men om ungen växer upp med mamman så borde det inte vara några problem? Eller?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Mamma och dotter ihop?

Ja, det borde gå bra, tycker jag. Dessutom är det den kombinationen (förutom hona + kastrerad hane) som jag hört som säkrast? Säkrare än syster + syster eftersom det där inte alltid finns någon naturlig rangordning. Är kaninungen du förälskat dig i en hane så kan du ju alltid kastrera honom. Två kaniner som trivs ihop har verkligen ett väldigt stort utbyte av varandra, så är hon ensam idag skulle jag absolut passa på att behålla en unge om jag var du.

Men man kan ju inte kastrera en hane före 6 månaders ålder ju. Och jag har ingen extra bur att ha ungen i under den tiden.

Fler svar?

Vi kommer att göra så med våra ungar vi har på gården nu, kommer spara en hona som får stanna med morsan. MEN man ska aldrig ta någonting för givet när det kommer till djur, alla djur går inte ihop och det är bara att ta. Kan ju inte gilla alla ;). Men jag tror på att det skulle gå bra, men känns ju dumt om det inte gör det och du inte har någon reservbur eller liknande, det borde du införskaffa i sådant fall!

Lycka till!

Då får jag i värsta fall omplacera kaninen. För extrabur får vi inte plats med, två megastora kaninburar är det enda som får plats. Men men, min hona har aldrig visat tecken på aggressivitet, bara under dräktighet...

Det jag funderar mest på är Ziri. Hon är verkligen mitt allt, tänk om hon känner sig bortglömd? Eller att jag sen inte kommer ha tid för kaninen sen när jag är äldre, jag är ändå 15 år och om 5 år kanske jag flyttar hemifrån och det kanske blir klumpigt att ha med mig kanin/er också. Aja, får fundera ett tag till. Är verkligen förälskad i ungen som var så liten och klen som nyfödd men som nu växt till sig och blivit mkt vacker.

Tack för svar. Jag ska nog sätta in bild på ungen jag kanske vill behålla.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 420
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 584
Senast: JLoveJ
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 807
Senast: aiquen
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 848
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.