Mamma med dockbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mamma med dockbarn?

Hur kommer det sig att det fungerar i Gbg då? Jag har visserligen inte åkt jättemkt där men när jag åkt har det alltid fungerat fint med kortläsarna vid ingångarna.

Däremot borde bankkort vara okej för att köpa resa.

Det skall visst bli det med det nya systemet som inte blir färdigt.
Utrustningen sitter i bussarna sedan länge.
Men det finns ingen fungerande programvara till den.

Dock finns det massor av busskurer med biljett-automater i och de tar kort.

Det skall visst bli det med det nya systemet som inte blir färdigt.
Utrustningen sitter i bussarna sedan länge.
Men det finns ingen fungerande programvara till den.

Dock finns det massor av busskurer med biljett-automater i och de tar kort.

Det börjar närma sig på vissa ställen då. Östgötatrafiken är ju skräckexempel. SMS-biljett är dyrare än vanlig biljett och bankkort tas inte emot. (Eller jo, det testkörs i Motala tror jag.)
Där finns inga biljettautomater ute heller, som tar kort iaf. (Vad jag vet, brukar åka pendeltåg istället för buss.)

Henne med katten har jag också sett :) Jäkligt söt !!!

Jag skulle gärna se att det inte tilläts kontanthantering här heller. Det tar bara en evinnerlig tid.
Däremot borde bankkort vara okej för att köpa resa. Alla har inte mobiltelefoner, t.ex.

Här (Umeå) kan man betala med Visa-kort på bussen, jädra smidigt att bara säga vad man ska ha för resa, dra kortet och få biljetten. Egentligen borde de väl kolla leg i och med att man inte slår sin kod, men hittills har ingen bett om leg.

Gällande barnvagnar och annat så måste folk med barnvagn betala, men rullstolsburna och folk med rullatorer verkar inte betala. Visst vore det väl snällt om folk med barnvagn slapp betala, men de verkar inte lida så mycket av det och någon extra tid tycker jag inte det tar heller.

Vad som tar tid är alla rikspuckon som antingen inte har pengar framme när de ska betala, alt. de som trycker kortet mot kortläsaren, noterar inte att det lyser rött och hinner nästan gå att sätta sig innan de uppfattar att föraren ropar på dem, förstår inte aaaalls hur kortet kan vara tomt, tränger sig fram till föraren för att där stå och gräva fram pengar till att fylla på kortet... *suckar*

Sin PIN-kod kan man ju tycka att det vore lämpligt att man slog in iaf :crazy:

Ditt sista exempel håller jag verkligen med om. Oerhört frustrerande! Om alla var beredda med kort/pengar skulle det gå bra mkt kvickare.

Egentligen borde de väl kolla leg i och med att man inte slår sin kod, men hittills har ingen bett om leg.
Det har med summan att göra.
Att den är låg.
Det fungerar likadant med t.ex. P-biljetter.

Visst vore det väl snällt om folk med barnvagn slapp betala,
Det handlar inte om snällt.
Utan det handlar om säkerhet. Bara.

Vad som tar tid är alla rikspuckon

Hos oss så är det ett självändamål för dessa att ta tid.
Så att man skall tröttna och låta dem åka gratis.

Det har med summan att göra.
Att den är låg.
Det fungerar likadant med t.ex. P-biljetter.

Det handlar inte om snällt.
Utan det handlar om säkerhet. Bara.

Hos oss så är det ett självändamål för dessa att ta tid.
Så att man skall tröttna och låta dem åka gratis.

Säkerhetsaspekten är en nog så viktig aspekt, här verkar dock föräldrarna inte vara rädda att lämna små, sovande barn i vagnen för att ställa sig 1,5 meter bort och trycka kortet mot avläsaren (bor ju i en rätt liten stad, lite annars mot för om man bor i en miljonstad kanske). Äldre barn som kan ta sig ur vagnen brukar de flesta bära in och ställer bara vagnen och går och trycker kortet, om inte barnet sitter fast i en sån där finurlig sele i vagnen.

Hur kommer det sig att det fungerar i Gbg då? Jag har visserligen inte åkt jättemkt där men när jag åkt har det alltid fungerat fint med kortläsarna vid ingångarna.

Det är väl bara de stora stombussarna som har kortläsare i mitten, de andra har väl bara fram där man förväntas gå på.

F ö så kan jag som har åkt i Gbg med barnvagn intyga att det inte känns bra att stämpla/betala och låta barnet sitta i vagnen. Om man skulle ta barnet i famnet så får man vingla med barn i famnen längs bussen, vilket inte känns bra. Om man låter barnet sitta kvar har man oron att vagnen välter och liknande. För inte 17 väntar chaffisen på att jag först ska komma på med barnvagnen och sen gå fram, betala och hinna tillbaka. Tyvärr. Men jag förstår dem, de har en tidtabell att passa och jag lär inte vara den enda med barnvagn under dagen.

Säkerhetsaspekten är en nog så viktig aspekt, här verkar dock föräldrarna inte vara rädda att lämna små, sovande barn i vagnen för att ställa sig 1,5 meter bort och trycka kortet mot avläsaren (bor ju i en rätt liten stad, lite annars mot för om man bor i en miljonstad kanske). Äldre barn som kan ta sig ur vagnen brukar de flesta bära in och ställer bara vagnen och går och trycker kortet, om inte barnet sitter fast i en sån där finurlig sele i vagnen.

1,5 meter är väl inget, värre är när man ska gå på i mitten och gå fran för att stämpla, det är inte bara 1,5 meter.

Här (Umeå) kan man betala med Visa-kort på bussen, jädra smidigt att bara säga vad man ska ha för resa, dra kortet och få biljetten. Egentligen borde de väl kolla leg i och med att man inte slår sin kod, men hittills har ingen bett om leg.

Vad jag har hört så behövs inget leg eller ens signatur på summor under 100:-.

Det är väl bara de stora stombussarna som har kortläsare i mitten, de andra har väl bara fram där man förväntas gå på.

F ö så kan jag som har åkt i Gbg med barnvagn intyga att det inte känns bra att stämpla/betala och låta barnet sitta i vagnen. Om man skulle ta barnet i famnet så får man vingla med barn i famnen längs bussen, vilket inte känns bra. Om man låter barnet sitta kvar har man oron att vagnen välter och liknande. För inte 17 väntar chaffisen på att jag först ska komma på med barnvagnen och sen gå fram, betala och hinna tillbaka. Tyvärr. Men jag förstår dem, de har en tidtabell att passa och jag lär inte vara den enda med barnvagn under dagen.

Jag nämner som sagt främst spårvagnarna, kan förstås skilja en del. Spårvagnarna tyckte jag hade kortläsare både lite här och där.
Här finns det inte på kartan att busschauffören skulle rulla iväg bussen innan alla betalat/dragit kortet i läsaren.

Jag nämner som sagt främst spårvagnarna, kan förstås skilja en del. Spårvagnarna tyckte jag hade kortläsare både lite här och där.
Här finns det inte på kartan att busschauffören skulle rulla iväg bussen innan alla betalat/dragit kortet i läsaren.

Jodå, med spårvagnar är det en helt annan sak, inte alls jämförbart med buss. Bla därför att de har kortläsare vid varje ingång och endast förare i främsta vagnen.

Nej, men busschauffören har knappast tid att vänta tills föräldern satt fast barnvagnen, gått fram, och sen tillbaka till vagnen innan han kör. Jag tycker att det är självklart att man ska åka gratis på buss med barnvagn.

Här så står bussen stilla tills man satt sig efter man vart fram och betala, det är dessutom oftast chuffören som får kliva ur och hjälpa till att lyfta i och ur för folk är så j*vla lata fast man ropar efter hjälp :devil:

På tillbakavägen så har man ju gjort det.
Gå fram.
Dra kortet.
Bussen åker.
Gå tillbaka.

Det är det som man vill undvika genom att låta dem med barnvagnar åka gratis.
Att de skall behöva promendera tillbaka i gången när bussen börjat att åka efter att de visat biljett.

Vad gott om tid era chaufförer har då.
Om vi gjorde så så skulle hela tidsschemat spricka.

Jag kör en servicelinje också.
En sådan där som är "färdtjänst"-linje.
Den bekostas till stor del med färdtjänstpengar och skall fungera för besök till Vårdscentral och matvaruaffärer.
Där så har vi den tiden på oss.
Men bara där.

Det kan jag inte påstå, alla gånger jag åkt har vi kommit in minst 10 min försent.

Mailade nyss till UL och frågade varför de gör så. De brukar vara snabba, en surig chaufför lämnar aldrig sin plats, och han kör så fort man kommit på. Knappt man hinner slå i bromsen på vagnen och så stannar han efter några stationer och ropar på en i högtalaren så får man världens utskällning när man säger att man vägrar lämna vagnen när bussen är i rörelse. Extra orolig är jag när jag åker buss efter olyckan förra året.
Men efter några mail till UL har han faktiskt börjat vänta tills man satt sig igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka