Mamma med dockbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mamma med dockbarn?

Näe, eller hur! Sen är det inte alltid det går att ta sig fram till föraren heller pga proppfulla bussar.

Nej, men busschauffören har knappast tid att vänta tills föräldern satt fast barnvagnen, gått fram, och sen tillbaka till vagnen innan han kör. Jag tycker att det är självklart att man ska åka gratis på buss med barnvagn.

Ptja, det har de alltid tid för här. På samma sätt som de har tid att vänta på alla puckon som inte kan ha kort/pengar redo när de kliver på bussen.

Jo, i Stockholm så är det.
Eller att barnet reser sig vagnen och välter den.

Det riskmonentet vill man inte ha.
Dessutom så finns det inte tid att hålla på och traska fram och tillbaka i gången på det viset.
Då så skiter sig tidtabellen.
Inte finns det plats för det heller.

Jag kör buss i SL-trafiken och är glad för de reglerna.
Man åker gratis med rollator också av samma orsak.

Då har jag ett fint förslag, fungerar utmärkt på spårvagnarna i Göteborg och Norrköping. Kortläsare/betalningsautomater vid alla ingångar.

Då har jag ett fint förslag, fungerar utmärkt på spårvagnarna i Göteborg och Norrköping. Kortläsare/betalningsautomater vid alla ingångar.

Stockholm håller på att införa det men stockholm är som alla vet 10 år efter göteborg med allt ;)

Deras superspärrar som ska hindra folk att planka tex.. dyrare att åka så fler plankar ;) Sänk priserna och upp med automater som i gbg och jag lovar att plankadet sjunker

Stockholm håller på att införa det men stockholm är som alla vet 10 år efter göteborg med allt ;)

Deras superspärrar som ska hindra folk att planka tex.. dyrare att åka så fler plankar ;) Sänk priserna och upp med automater som i gbg och jag lovar att plankadet sjunker

Kalmar lär väl få det om typ 35 år eller något då ;) Nåja, här är det ju ofta ganska lugnt men ändå. Jag som alltid reser på årskort har gärna en kortläsare i mitten av bussen så jag kan få en bra plats :p

Det låter väl fint? :D

Men ok, hon är utesluten, liksom Fylking ur den anrika klubb där Rosa Pantern är idolen!

Märkligt med dockan hur som helst..

När hon promenerade iväg såg man hur hela ändalykten på kvinnan mycket fint skumpade upp och ner :eek: Samtidigt ackompanjerat av celluliter som skapade månlandskap.

Ptja, det har de alltid tid för här. På samma sätt som de har tid att vänta på alla puckon som inte kan ha kort/pengar redo när de kliver på bussen.

Det är därför som ni inte har gratis resor för dem med barnvagnar.

Olika liksom.

Vi tar inte pengar heller och om inte biljetten är redo så får man ta nästa buss.
Den går oftast inom en kvart.

Vi har inga kortläsare ännu.
Vi skulle få men några studenter i Paris krackade systemet så datanissarna får göra om.
Himmel så skönt att jag inte längre är någon datanisse.

Hur som helst så kollar vi biljetter manuellt.
Och vi är rackarns så snabba.

Kortläsare i mitten kommer vi inte att få.
Biljettkontrollen är också en typ av säkerhetskontroll.
Vi släpper inte på stökiga eller fulla människor på bussen.
Och det måste vi kontrollera manuellt.

F.ö. så skulle det inte fungera med att ha ingång där bak där alla väller ut.
Det blir som att springa mot ett upplopp av kravaller.
Det är ibland knappt man får in barnvagnarna mot den strömmen.

När alla som skall av har vällt ut ur bussen så har man redan knölat på nästa omgång genom framdörren.
Genomströmning liksom.

En bra plats - vilket skämt.
Här så handlar det om att få plats alls.

Är på G att införas (eller kanske är klart redan, flyttade ju därifrån i november) i Mariestad/Skövde med omnejd

Hur som helst så kollar vi biljetter manuellt.

Jag måste bara fråga! När ni kollar korten, kollar ni på datumet när det går ut, hela datumet eller kollar ni bara att det är ett busskort?

Jag hade ett kort som hade gått ut en vecka tidigare, hade inte tänkt på att jag hade det nya under (för att jag inte orkade slänga det gamla och hade det nya bak så jag kunde trycka upp den när jag gick igenom spärrar) och jag gick in på bussen, visade kortet (det gamla alltså) och busschaffören nickade och jag gick och satt mig, då märkte jag att det var det gamla jag visat, så jag gick fram och visade det giltiga kortet och hans svar var "Jaja, du får åka med iaf, jag kollade inte!".

Några verkar petnoga (väntar bara på en ny utskällning från en sån för att jag inte skrivit i personnr. på kortet och de slänger pennor på en då) medans andra inte bryr sig? Många som visar korten verkar göra dem väldigt oläsliga också, upp en sekund, sen snabbt ner.

Bara nyfiken! Hur gör du?

Jag måste bara fråga! När ni kollar korten, kollar ni på datumet när det går ut, hela datumet eller kollar ni bara att det är ett busskort?
Det är olika.
Terminskort, årskort, säsongskort och några till, de känner vi igen på färgen.
Månadskort är litet knepigare.

Bara nyfiken! Hur gör du?

Jag är en sådan där vidrig människa som ser allt.
Jag har fotografisk minne och ser blixtsnabbt vad som står på kortet.
Men ibland så kommer jag på vad det betyder litet senare när kortet redan har passerat.

Jag har några sura grundregler.
De som är stökiga kollar jag biljetter noga på.
För dels så vill jag slippa ta med dem på bussen och dels så har de oftare fel på biljetten och då så slipper jag ha dem på bussen.
Vifta med kortet får mig alltid att titta extra noga.
Den som håller fram kortet i höfthöjd redan när den går in i bussen är redan kollad och klar långt innan den når mig.
Jag ser bra också.

Om alla resenärerna kommer springande från tåget, så har alla med månadskort gilltiga sådana.
Då så tittar jag bara på zonerna på stämplarna.
Samma sak om de skall med tåget.

Och så min slutgilltiga.
3dje gången gillt.

Om man åker med mig på ett gammalt kort 2 gånger så tar jag det kortet den 3dje gången.
Minnet är bra.

Den bussföraren visste att du hade rätt kort också.
Vi känner sådant på oss.

Haha, då skulle jag nog enkelt "komma förbi" dig. ;) Jag ser alltid glad ut och säger alltid "Hej" eller "God morgon (förutsatt att det är innan sju på morgonen ;)) och håller alltid kortet i typ näshöjd om man kan säga så.

Haha, näemen, intressant!

Ja det spelar roll.
Vi vill ha en bra arbetsmiljö på bussarna och så försöker vi att passa tiderna.

Om man skall smita på så är det ett bra tips att vara mycket diskret.
Att sätta sig längst fram och se stolt ut över att man lyckats är en dålig idé.
Vissa som skall fuska trasslar så mycket med det att de blir lämnade kvar p.g.a. tidsbrist.

Anekdot:
Några undomar trasslar framme med mig i bussen för att polarna skall kunna smita på därbak.
Men min tid tar slut så jag måste fösa av dem och be dem ta nästa buss.
Bara de insmitna i bak kom med.

Så det kan gå.

Det är därför som ni inte har gratis resor för dem med barnvagnar.

Olika liksom.

Vi tar inte pengar heller och om inte biljetten är redo så får man ta nästa buss.
Den går oftast inom en kvart.

Jag skulle gärna se att det inte tilläts kontanthantering här heller. Det tar bara en evinnerlig tid.
Däremot borde bankkort vara okej för att köpa resa. Alla har inte mobiltelefoner, t.ex.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka