#malinoisfornorway

Monstermom

Trådstartare
Plötsligt är den hashtaggen på instagram, tydligen för att protestera mot att Norge tänker förbjuda malinois som polishund för att rasen är för farlig? :confused:

Men jag hittar ingen info om det utanför påståendena på instagram, så jag undrar hur det faktiskt ligger till. Är det någon som har koll här? Låter helt bisarrt tycker jag...

Jag läste om det där förra veckan och är uppriktigt förvånad. Det kan vara lite rart på andra sidan kölen ibland.

Jag är också minst sagt förvånad. I en av länkarna @Christensen1 gav sägs det också att Sverige funderar på mallarna också? (Fritt ur minnet nu, är på väg och borde redan åkt. :angel:)
Nja, han tog Sverige som exempel att vi har gott om mallar i tjänst. Tycker det var bra skrivet, att de sitter kvar på perrongen och ser tåget gå medan resten av världen har börjat fly.

Hänger det inte i hop med den norska lagstiftningen angående "farliga" hundar? Norska polisen har helt enkelt bestämt att risken är för stor att man blir tvungen att ta en utbildad polishund ut tjänst/avliva den efter någon mindre incident som ett nafs, om man har många mallar som tänker och reagerar snabbare än schäfrarna. Varje polishund är ju en sex- nästan sjusiffrig investering för polismyndigheten.

Det beror alltså inte på den norska polisen tycker att mallar gör ett dåligt jobb eller inte passar som polishundar, utan att den norska lagen(som ju polisen måste lyda) ser ut så att hundar som bitit utreds, och får förelägganden om munkorg eller avlivning.

Nja, han tog Sverige som exempel att vi har gott om mallar i tjänst. Tycker det var bra skrivet, att de sitter kvar på perrongen och ser tåget gå medan resten av världen har börjat fly.

Fast det var det här jag menade:
"– Det er en måte å se det på, en annen er at det har vært noen hendelser med rasen. Noen land har valgt å kutte ut å bruke den, blant annet Danmark. I Sverige pågår det en prosess rundt dette. I påvente av beslutningen, så mener PHS at det er ryddig å vente med å teste flere av rasen."

:confused:

:nailbiting::idea::cautious::down:

Ja nä gubbarna fixar inte det här, är detta rätt och riktigt är de frågan om vem som förlorar mest på det hela och få som vinner på det. Känner att jag nog ha svårt att greppa syftet med att förbjuda en av värdens mest använda känstehundar.

Jag tycker det här beslutet är urmärkligt av Norska polisen.
Hur kan man lägga ner en hel ras för enskillda händelser? Eller har jag missat nått i texten? (Är bättre på att förstå norska i tal än skrivt)
Hundarna har ju klarat alla tester och godkänts. Om några individer sen inte håller måttet händer ju även i schäfer ( och andra raser) men att välja bort en hel ras?!
Mallens egenskaper är ju ypperliga för tjänst. Ska vara iaf.
Vad har gjort att de helt plötsligt inte är farliga? Har vissa uppfödare drivit en del egenskaper för långt? Är det förarna som brister? Men varför har isf inte brister upptäckts under testerna och utbildningen? Det är ju lång tid från en hund tas in för test till dess den är färdig och går i tjänst. Förstår inte hur en hel ras, som innan varit en ypperlig tjänsteras, plötsligt kan dömmas ut när så många individer fram tills nu klarat hela gallringen fram till tjänst.

Detta kommer få inverkan på svensk uppföding också. Till viss del positivt men också negativt även för oss uppfödare som föder upp andra bruks/tjänsteraser än Malle.

Jag är ju långt ifrån en hundexpert (och jag är inte bra på norska heller) men det verkar ju som om den utlösande händelsen med den här hunden Pelle var pga omständigheter där barn/ungdomar inte gjort som de skulle. Att hunden faktiskt släppte flickan när föraren sa åt honom tyder ju på att det är en enormt vältränad och lydig hund. Hade han inte släppt hade det varit en helt annan fråga.

Jag kan förstå att hunden reagerade som den gjorde när flickan satte upp armarna och familjemedlemmen till hunden hukade sig ner.

Tragiskt hela händelsen och jag är glad att de inte avlivade hunden.

Asså jag suger på att läsa norska, någon som vill ta en snabb översättning på händelsen? Som jag fattat det (inte alls säkert att det är rätt) är att dem vill ta mallarna ur tjänst för att en hund har bitit i tjänst?? Är det inte lite mening att den ska attackera och bita när den känner sig hotad i jobbet eller känner att hans ledare (familj) blir hotad??

Asså jag suger på att läsa norska, någon som vill ta en snabb översättning på händelsen? Som jag fattat det (inte alls säkert att det är rätt) är att dem vill ta mallarna ur tjänst för att en hund har bitit i tjänst?? Är det inte lite mening att den ska attackera och bita när den känner sig hotad i jobbet eller känner att hans ledare (familj) blir hotad??

Se mitt inlägg nedan:

Jag är ju långt ifrån en hundexpert (och jag är inte bra på norska heller) men det verkar ju som om den utlösande händelsen med den här hunden Pelle var pga omständigheter där barn/ungdomar inte gjort som de skulle. Att hunden faktiskt släppte flickan när föraren sa åt honom tyder ju på att det är en enormt vältränad och lydig hund. Hade han inte släppt hade det varit en helt annan fråga.

Jag kan förstå att hunden reagerade som den gjorde när flickan satte upp armarna och familjemedlemmen till hunden hukade sig ner.

Tragiskt hela händelsen och jag är glad att de inte avlivade hunden.

Hunden var inte i tjänst när det hela hände och föraren var inte närvarande när hunden bet (han låg och sov efter jobbet). Däremot släppte hunden på en gång när föraren sa åt honom (föraren hade vaknat av skriken).

Se mitt inlägg nedan:

Hunden var inte i tjänst när det hela hände och föraren var inte närvarande när hunden bet (han låg och sov efter jobbet). Däremot släppte hunden på en gång när föraren sa åt honom (föraren hade vaknat av skriken).

Det ger mer frågor än svar tycker jag, var hände detta, jag menar ligger föraren och sover ska väl hunden vara hemma i huset/ trädgården/på jobbet/i bur, och hur kom flickan/kvinnan in i det hela??

De är inte förbjudna (än...) men de har plötsligt slutat att acceptera dem till tester. Tydligen(?) pga ett par händelser, den @athena_arabians skriver om plus att en annan hund bet en som jobbade på en kennel. Problemet är - förutom det uppenbara, att de utesluter en av de bäst lämpade raserna ur testerna - att de hundar som redan är i tjänst riskerar att dömas mycket hårdare om någon incident skulle inträffa och förare till mallar är oroliga att de inte vågar använda sina hundar helt plötsligt. Om de är konstaterat vara en "farlig ras" riskerar de väldigt mycket genom att använda hundarna.

Efter vad jag förstår, norska är inte riktigt min starka sida heller. ;)

Ja det sägs så, men förnekas av poliser jag känner.

OK, det är ju bra. Men å andra sidan verkar ju ingen ha vetat om att det här skulle hända i Norge heller förrän det helt plötsligt var ett faktum...

Och jag är lite oklar över om de hundar som redan är i tjänst ska tas ur tjänst eller om det betyder att man slutar ta in nya "bara".

Det ger mer frågor än svar tycker jag, var hände detta, jag menar ligger föraren och sover ska väl hunden vara hemma i huset/ trädgården/på jobbet/i bur, och hur kom flickan/kvinnan in i det hela??

De var hemma, hans son tog (olovandes) ut hunden i trädgården för den var livlig i sin bur. En grannflicka (som var hundrädd) kom dit och hunden bet när han skulle lyfta upp henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar