Sv: Malinois
Ja, allting är ju relativt, så är det ju.
Men jag anser inte att en hund som tar ut sin energi på andra saker om den inte blir stimulerad tillräckligt mycket, är nervig. I alla fall inte när den är stabil i allt annat, det vore skillnad om den var stressad i normala fall också, och hade för lite/mycket av vissa egenskaper som gjorde den nervig.
Demolering från vår hunds del kom av att pappa först var iväg och jobbade en vecka, och jag var inte där. Det betydde att han bara fick korta promenader, inget annat. veckan därpå däckade alla i ytterligare en vecka, vilket betydde korta promenader och ingen stimulans, för ingen orkade. DÅ bet han sönder saker i köket och tog ut sin överskottsenergi med att plåga oss och vara pipig.
Han är en väldigt stabil hund, som har klarat av allting han utsatts för, och det med strålande resultat. Det enda han inte kan ta, är att inte bli stimulerad alls på 1-2 v, då vet han inte vart han ska göra av sin energi. Han trivdes som allra bäst med att träna 3-4 timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Och sen mycket fysisk motion på det.
Det finns en Malle som jag sett mycket i arbete, och det är den allra bästa Mallen jag någonsin sett. Det är en syster till min som är polishund, tävlar elit i skydd, sök, spår och sök. SBCH, 4 st cert i ekl skydd, högst placerade tiken någonsin på SM för polishundar, 2:a på polishunds SM -03, vann NM och SM för polishundar -04, 2:a på NM -05. Meriterna talar för sig i hennes egenskaper, och även L-testet för det. Hon är väldigt lik min, och blir också sådan utan stimulans.
Men alla har ju olika definieringar på nerviga, stressiga osv, och det är väl så det är här helt enkelt.
Vad vi båda är överens om, vilket tråden handlade om egentligen, är väl att Mallen behöver mycket arbete och kräver verkligen sin förare. Men hittar man rätt Malle, och man är en bra förare, så får man en kanonhund