D

Dean

Jag är lite inne på att skaffa mig en Malle. Men jag är lite tveksam, sambon varnar mig för deras nervpaket :crazy:

Det står och väger mellan Malle och Schäfer. Hur har ni som haft Malle uppfattat dem, positivt-negativt?

Jag vill ha en hund att tävla med i de högre klasserna IPO.

Sv: Malinois

Jag har enbart positiva erfarenheter av malle, bortsett från en tik som är oerhört vass (polishund) och inte är hundra hundra säker socialt med andra hanhundar när hon löper... Flera av mina kollegor har malle och man stöter på dem här och där som tjänstehundar.

Vi har ju själv inne på att skaffa en sådan, men eftersom ingen av oss just då hade för avsikt att jobba med hunden (i tjänst) avstod vi och skaffade oss en RR istället.

Jag är inte så förtjust i mallarna. Mycket spring och lite tankeverksamhet i många fall. Benen går i hundraåttio, men hjärnan är helt tom. De hundar som haft förmågan att både röra sig och tänka samtidigt har i alla lägen varit mycket intelligenta och psykiskt starka hundar. De har krävt sin förare för att inte regera som en kung. De hundarna har varit härliga att se i arbete, men jag skulle inte vilja äga en själv.

Jag varnar också för nerviga mallar och för mallar som beskrivs som modiga och driftiga, men som i själva verket bara har en massa kamplust men ingen dådkraft eller försvar. Man kan lätt luras av en malle, på korningar och liknande. Man antar coh tror att hunden har stor dådkraft eftersom den inte ens tittade åt pappgubbarna ( till exempel), men i verkligheten så sprang hunden så fort att den inte ens hann se och reagera på dessa pappfigurer. Jag har sett mallar springa förbi i full fräs, vända mitt i språnget och komma tillbaka för att skälla på gubbarna. Klassiskt fall av mycket spring och lite tankeverksamhet.

Du beskrev just fd stallägaren Malle ;)...Benen före hjärnan ganska ofta. Men ok, en trevlig hund ( jag gillar den ), dock en aningens osäker i vissa situationer. Lite nervig, åtminstone när det blir livat runt den..då är det full fart i benen och inte mycket tanke. Blivit sparkad både 1 och 5 ggr av häst bara för dom rört sig för fort i hagen...Ta in häst med honom kan man glömma...Inte vet jag om denna Malle är lika många andra, är enda jag träffat i mitt liv..Men det du skrev stämmer till 99% in på denna hund. Har mest träffat Tervueren ( som heller inte är nåt jag skulle villja ha)..Men det är ju jag det ;)

Av dom dröser av Malle jag stött på, sett i arbete och träning så har endast ett fåtal varit nerviga. Men det är väl också dessa stabilare hundar som kommer så pass långt att dom tävlas på höga nivåer och används som tjänstehundar.

En riktig Malle är en underbar hund att arbeta med men dom kräver verkligen sin förare. Dessutom får man leta noggrannt för att hitta en sådan, en bra och erfaren uppfödare krävs.
Planera att aldrig mer bli sjuk en vecka, för då har du inget hem kvar. Dessutom har jag märkt att arbetas dom inte hårt, så hittar dom på precis vad som helst för att underhålla sig själva. Dom tar gärna till vallningen väldigt mycket då, och jakten kommer fram rätt fort. Sen är det väldigt poppis att tugga sönder allt i sin väg om dom inte får tillräckligt med stimulans. När det var väldigt mycket för oss, och Bebben inte fick all träning han behövde så kom jakten tillbaka som ett brev på posten. Han stack iväg några gånger, och fångade en hare, samt lyckades bita ett rådjur i rumpan :o
3 grävlingar dödades också, men det var för att dom kom in på hans tomt. Vilket ingen gjorde utan tillåtelse av hans ledare.

Men som sagt, av alla Mallar jag mött har endast ett fåtal varit stressiga, nerviga eller låtit benen vara före hjärnan. Många av dom jag sett i arbete tävlas i IPO II och upp, elit i spår, skydd, sök osv, är polis, väktar och militära tjänstehundar. Så jag har kanske haft turen att enbart få umgås, se, träna och stöta på alla bra exemplar av rasen. Ska kanske tillägga att i princip alla av dessa hundar kommer från samma uppfödare.

Till att tävla högt inom IPO är Malle en utmärkt ras, dom brukar även uppskatta att få varva det med alla andra grenar som finns, bara för skojs skull liksom :D ;)

Men vad är söndertuggande om inte ett tecken på mindre bra nerver. En hund som håller ihop och som kan knäppa av pajar inte hemmet bara för att föraren ligger däckad i en vecka. Visst kan de hitta på hyss och vara oregerliga i slutet på veckan, men demolering och annat stressande ska inte finnas. Det beteendet ska inte förväxlas med arbetslust och ingår i min syn på mallar som nerviga och stressiga.

Sådana hundar kan dock fungerar alldeles utmärkt i elit ändå och det finns det flera som gör. De funkar till tjänst också, men jag ser dem fortfarande som nerviga och stressiga. Jämför man med en riktigt bra malle så ser man skillnaden. Det finns dock inte så många att jämföra med. Jag har sett en. Den var något i hästväg.

Sen finns det ju skitnerviga mallar också som får möbeldemolerarna att verka tokstabila. Allt beror ju på vad man jämför med.

Jag tror alla ovanstående talare har fått med det mesta angående Mallarna :smirk:
Så vi kan väl sammanfatta det hela lite enkelt med att säga att om du vill/tänker jobba välidigt mycket och hårt med din hund, då kan en Malle passa bra. Dom är väldigt arbetsvilliga och högtempererade (oftast), jätteroliga att jobba med då dom har enorm motor och även kamplust.
MEN om inte energin får komma ut den vägen, ja, då är det annat som får ut det :D
En Schäfer är ju alltid en Schäfer, lite lugnare och sävligare. Men går oftast inte i spinn om det inte blir gjort nåt en dag eller två. Dom kanske inte har samma tempo som Mallen men är oftast mer lättsamma.
Nu finns det ju avarter åt båda hållen så detta får väl räknas som en allmän generalisering!

Har själv haft Schäfer i 19 år och funderade för två år sen på att byta ras, kom fram till att Mallarna var lite för mycket för min del. Mycket att jobba med men året har ju 365 dagar och jag kanske inte den tiden att lägga ned på att stimulera en Malle. Så jag funderade då även på Groenendal som oftast är lite mindre att köra med men slutade upp med en Schäfer igen (som tur va!).
Nu fick jag tag på en Schäfer med mycket motor och kamp som tur va men han har även en offknapp!

Ja, allting är ju relativt, så är det ju.

Men jag anser inte att en hund som tar ut sin energi på andra saker om den inte blir stimulerad tillräckligt mycket, är nervig. I alla fall inte när den är stabil i allt annat, det vore skillnad om den var stressad i normala fall också, och hade för lite/mycket av vissa egenskaper som gjorde den nervig.

Demolering från vår hunds del kom av att pappa först var iväg och jobbade en vecka, och jag var inte där. Det betydde att han bara fick korta promenader, inget annat. veckan därpå däckade alla i ytterligare en vecka, vilket betydde korta promenader och ingen stimulans, för ingen orkade. DÅ bet han sönder saker i köket och tog ut sin överskottsenergi med att plåga oss och vara pipig.
Han är en väldigt stabil hund, som har klarat av allting han utsatts för, och det med strålande resultat. Det enda han inte kan ta, är att inte bli stimulerad alls på 1-2 v, då vet han inte vart han ska göra av sin energi. Han trivdes som allra bäst med att träna 3-4 timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Och sen mycket fysisk motion på det.

Det finns en Malle som jag sett mycket i arbete, och det är den allra bästa Mallen jag någonsin sett. Det är en syster till min som är polishund, tävlar elit i skydd, sök, spår och sök. SBCH, 4 st cert i ekl skydd, högst placerade tiken någonsin på SM för polishundar, 2:a på polishunds SM -03, vann NM och SM för polishundar -04, 2:a på NM -05. Meriterna talar för sig i hennes egenskaper, och även L-testet för det. Hon är väldigt lik min, och blir också sådan utan stimulans.

Men alla har ju olika definieringar på nerviga, stressiga osv, och det är väl så det är här helt enkelt.

Vad vi båda är överens om, vilket tråden handlade om egentligen, är väl att Mallen behöver mycket arbete och kräver verkligen sin förare. Men hittar man rätt Malle, och man är en bra förare, så får man en kanonhund :)

Tack för alla svar!

Jag har egentligen inte så jätte stor erfarenhet av hundar om man ser rent tidsmässigt.
För 1,5år sedan hade jag en ridgeback utan något som helst ledarskap på...

Men det senaste året efter att jag flyttat ihop med nya sambon så har det varit hundar 24h om dygnet och i många fall väldigt extrema hundar. Jag har lärt mig så fruktansvärt mycket, mer än jag någonsin kunnat göra även om jag gått många kurser och instruktörsutb på SBK och likn.

Jag känner mig idag säker på min kunskap om hundar och att läsa dem rätt i de flesta lägen. Skulle jag tappa bort mig helt så har jag ju alltid sambon att diskuttera med och ta hjälp av.

Jag vill gärna ha en hund med lite mer i sig och som det inte alltid går på en dans på rosor med. Kunskap får man ju av erfarenhet.

En bra Malle får jag tag på, sambon har nära kontakt med Blacknecks så det lutar åt en Malle därifrån.

Så nu får ni bara önska mig lycka till :)

Ja, eftersom Blackneck's har dom bästa Mallarna i Sverige, så ska det nog gå jättebra. Dom är även kända i många andra länder och har exporterat många fina hundar. Det är nog dom enda uppfödarna jag verkligen skulle rekommendera rakt av, för deras bra hundar. Sen har jag många personliga skäl till varför jag aldrig mer ska ha Malle därifrån, (vilket är synd för dom är verkligen bäst) men allt det är ju från mitt perspektiv och saker som hänt mig.

Jonas har fina Schäfrar också, men inget slår Mallarna!

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 882
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 268
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 512
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar