Målbilder för trubbnosar.

Fattar inte hur man kan säga sånt och samtidigt påstå att man värderar hälsa över utseende. Om man vägrar mopsar med längre nos för att de inte ser ut som mopsar länge, är inte det bokstavligen att sätta utseendet först?
Håller helt med.
Och allt snack om att det inte bara är nosen som ger problem, nej det är ju därför man har flera saker på listan inte bara noslängd.
 
Nu har SKK släppt "målbilder" för hur olika trubbnosar bör se ut, eftersom ord kan tolkas olika.
Här går det att se bilder som de tagit fram:
https://www.skk.se/nyheter/2024/10/malbilder-visualiserar-forutsattningar-for-sundhet/

Tankar kring detta?
Att det nu finns en målbild är TOPPEN. Hur snabbt det förändras är en helt annan sak.

Men bra att det tydligt sägs att nuvarande gulliga snarkande andfådda hundar är sjuka. Inte gulliga, sjuka.
 
Håller helt med.
Och allt snack om att det inte bara är nosen som ger problem, nej det är ju därför man har flera saker på listan inte bara noslängd.
Blev tidigare informerad (av en amerikan som inte tror på BOAS) att de inte alls borde försöka jobba på längre nosar, utan bara öppna näsborrar. För det är det riktiga problemet. Noslängd och stängda näsborrar är såklart helt separata åkommor.

Jag antar det är därför vi ser så många vinthundar med knipna näsborrar… :rolleyes:
 
Oj, såg inte att det fanns en tråd nu. Kan man flytta mina inlägg från uppdateringstråden hit? :crazy:

Bilderna är bra mycket bättre än hur raserna ser ut nu. Tycker det är bra att de faktiskt ritade upp bilder - annars får man folk som läser ’längre nos’ och tänker att en extra millimeter räcker eller övertolkar ’längre rygg’ som att man vill taxifiera mopsar…

Jag fattar att raser har en viss ”look” men helt ärligt, det är ju samma hund. Man kommer se att det är en mops även om den har 3 cm nos, jag lovar.
 
Oj, såg inte att det fanns en tråd nu. Kan man flytta mina inlägg från uppdateringstråden hit? :crazy:

Bilderna är bra mycket bättre än hur raserna ser ut nu. Tycker det är bra att de faktiskt ritade upp bilder - annars får man folk som läser ’längre nos’ och tänker att en extra millimeter räcker eller övertolkar ’längre rygg’ som att man vill taxifiera mopsar…

Jag fattar att raser har en viss ”look” men helt ärligt, det är ju samma hund. Man kommer se att det är en mops även om den har 3 cm nos, jag lovar.
Det intressanta tycker jag är att tex mops faktiskt hade längre nos förr i tiden, så det är ju inte som att man ändrar den till något "nytt och konstigt" om man får till en längre nos (och längre, slankare kropp) på dem, utan mer som att man går tillbaka till hur det var förr.
 
Är ju inte bara nosen som är problemet för många av dessa raser även om det är det som syns utåt mer än hur ryggen ser ut.
Screenshot_20241026_195911_Photos.webp
 
Väldigt bra målbilder med tydliga och utförliga mål för hela kroppen! Även om jag tycker att både mopsen och frallan är lite tjocka :p

Orkar inte kolla vilken skit mopsorden kräker ur sig över detta men kan ju gissa med tanke på hur de försökte motivera dispens för att avla på sjuka hundar :meh: Bra att SKK vågar köra över de där jävla galningarna. Deras beteende skadar förtroendet för all rasavel.
 
Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli rätt väg framåt.
https://www.skk.se/nyheter/2024/10/malbilder-visualiserar-forutsattningar-for-sundhet/
Vilket bra initiativ! Kände inte igen dom vid första anblick, vilket säger något om hur förstörd raserna är idag. 🙊 Vill gärna se att de här målbilderna blir verklighet. Dags att gå tillbaka flera steg. Lånar en bild från Albert Renger-Patzsch, ca 1930.
1000000554.webp
 

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 647
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 436
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp