Måla på tapeter?

nyponros

Trådstartare
Hur svårt är det att måla om sina gamla tapeter egentligen?
Vad ska man tänka på?
Är det svårt att få ett bra resultat?

Min erfarenhet av målning är dålig, har målat ett stall invändigt en gång, men då körde vi bara vit färg i så många lager som behövdes och målade på stenvägg:D.
Målade om en vägg i min förra lägenhet också men då var den redan målad på innan, och vi målade i en kulört som var lika mörk som den innan.

Nu är det ett sovrum med vinröda tapeter som jag vill måla i någon ljusgrön nyans. Hur går jag till väga?
Någon grundfärg?
Är det bara att tejpa och rolla på?

Har även tänkt måla vår hall som nu har en grårandig tapet och jag tror jag vill ha den vit... är det genomförbart?;)

Kan inte ni som målat om hemma själva visa bilder så jag (och kanske fler!) får lite inspiration?

Sv: Måla på tapeter?

Jag målade nyss mitt sovrum, tejpade och smetade på vit färg :D Jag ångrar lite att jag inte tog bort lampknappar och eluttaget men men..
Det som kan hända när man målar på tapet är att den kan släppa och man får börja om från början.

Som sagt, jag gick från grönt till vitt, körde 3 lager(hade räckt med två om jag inte slarvat..) - men jag skulle rekommendera att grunda först! De i färgaffären kan nog ge dig bra tips =)

Före

4.jpg

Efter

444.jpg

bild.jpg

Ursäkta de för korta gardinerna, tog det jag hade tills jag hade köpt nya ;)

Vi målade om i vårt sovrum för ett tag sedan.

Den som hade bott där innan hade rivit av vissa bitar av strukturtapeten så det blev lite mer jobb för oss. Vi fick först riva ner det vi kunde av den gamla tapeten, vilket var nästan allt. (Tur att det är en väldigt litet rum!) Vilket förmodligen ändå hade behövt göras eftersom de som tapetserat inte hade varit så duktiga så det hade säkert blivit fina "bubblor" på väggen annars.

Sen limmade vi upp en renoveringstapet och där över målade jag två lager färg.

Om du ska byta färg på väggen tycker jag att det kan vara bra att måla med vitt först, men hör där du köper färgen. För vad jag har förstått så ska det inte behövas med vissa färger.

Det blir snyggast om man tar ner lister, strömbrytare och eluttag. Men det är inget måste.

Tvätta väggen - en skvätt målartvätt och så vatten - riv ner allt som bubblar sig eller som verkar sitta löst, det kommer att bubbla sig under färgen annars.
Slipa så du blir av med synliga skarvar.
Måla grundfärg.
Måla färg lager 1.
Ev måla färg lager 2.

Avsätt tid så att väggen hinner torka mellan momenten.

Vad fint det blev:)
Tack så mkt för tipsen alla!
Slipa och ta bort lister känns lite overkill för min del... jag vet inte hur man gör:o. får väl se om jag får ångra mig i efterhand;)

Vad fint det blev:)
Tack så mkt för tipsen alla!
Slipa och ta bort lister känns lite overkill för min del... jag vet inte hur man gör:o. får väl se om jag får ångra mig i efterhand;)

Ett dåligt underarbete syns ännu tydligare efter målning och ser ansrkrämligt ut.

Helt sant som pulkaskurk säger. Skarvar och konstigheter (och skuggor från dem) som vanligen smälter in i tapeters mönster och matthet syns läskigt bra när man målar en hel vägg i en och samma nyans.

Å andra sidan är det svårt att slipa ner och spackla över skarvar så att de inte alls syns efter målning. Vi lyckades i alla fall inte med det i något rum. Vi hade ganska många (ca 8) lager tapet kan tilläggas. Personligen tycker jag att om tapeterna inte är trasiga och om de är bra uppsatta så gör det inte så mycket att skarvarna syns. Det ser ut som att det är tapetserat med en enfärgad tapet bara.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 058
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 438
Senast: monster1
·
Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 402
Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka