Måla över strukturtapet/putsad vägg

lady_vip

Trådstartare
Igår började vi vårt (evighets)jobb med att göra vid vår nyköpta lägenheten. Mögel i badrummet och allmänt fuskrenoverat är väl vårt första intryck, men vi tycker om den och kämpar på och är som tur är ganska händiga...

I sovrummet satt den hemska oranga strukturtapeten så löst att vi har slitit ner allt, på vissa ställen har den suttit bra tapet under som sitter som berget så den får stanna. Funderade på att ta fram en putsvägg och väva de andra, tips angående det? Hur svårt är det att måla den putsade väggen? Väv, är den avancerat?

I hallen och vardagsrummet började jag stillsamt spackla, men insåg i eftermiddag att den strukturtapeten (ugly den också och måste självklart målas) också är lös på sina ställen... Funderar nu på att dra ner där det är löst, främst vid tak och på nåt ställe vid golvet, och sedan bredspackla hela skiten... Fast det finns ju slät väv, vilket är mest ekonomiskt och lättast?

Ah... Vi har definitivt skaffat oss jobb....

Sv: Måla över strukturtapet/putsad vägg

Ta fram puts kan vara värre än värst, min sambos syster har rivit väggarna i sitt kök.. bildligt talat :crazy: Under tapeten som hon pillat bort satt det puts och när tapeten försvann ramlade också stora bitar puts ner. Detta är i ett hus i stan byggt på 40 eller 50-talet (runt där).
Hon har inte gjort klart där än så jag vet inte hur man får upp putsväggar igen :laugh:

Vi flyttar om.. åh, 12 dagar :D vi får iallafall tillträde till våran nya lägenhet då, och vi ska låta den väv som sitter sitta kvar om det inte skulle visa sig vara jättestora hål som stör mig -det är nyrenoverat där men de har ju haft hyllor och så uppe endå. Och skulle det visa sig att väven är skadad tror jag att vi målar över, det känns enklast.
I vår nya har de tapetserat i sovrum, vardagsrum och fondvägg i kök -resten väv. Tur säjer jag att det inte är väv i sovrummet utan lättnedrivna tapeter .. vem vill sova i ett rum med en stor signalröd fondvägg på en helvägg och de andra tre väggarna är prydda med en grå tapet med lila (!!) fyrkanter på :eek:;)

Åh shit!!!

Fast det slår inte vår pizzerialägenhet, orange/grön hall + bård med VALV! I en tvåa...

Grejen var ju att vi hade tänkt måla rätt över på strukturtapeten i vardagsrum och hall, men vi måste nog spackla ganska mycket och då blir det ju inte snyggt... Hmm, lutar åt easycover, men det är tydligen dyrt...

Åh shit!!!

Fast det slår inte vår pizzerialägenhet, orange/grön hall + bård med VALV! I en tvåa...

:rofl::rofl:
Min sambo hatar valv, han ratade lägenheter på hemnet innan vi ens bokat tid för visning enbart för valvens skull :angel: -jag själv bryr mig inte så mycket :D

Easycover, visst är det de här gipsplattorna man bara sätter upp på väggen? Såg några sådana på Bauhaus -om väggen är riktigt jobbig skulle jag faktiskt täcka skiten istället och slippa massa jobb *men det är bara för att jag är lat :p*.

Easycover är typ väv som ska täcka rätt mycket... Fast iofs täcker den inte allt och spackel är nog billigare... *suck*

Ingen erfarenhet av detta alls heller...

1. hyr en giraffslip, slipa ner hela skiten, det är billigast men jobbigast..
2. bredspackla på alltihopa, det går åt jättemycket spackel men det blir slätt och fint..
3. easycover, dyyyyrt..

4. mest ekonomiskt är att ni limmar fast väven där den är lös och sedan målar över, ev målar med isogrund (läs nedan) först för att täcka över lite och limma till väven ytterligare innan väggfärgen kommer på..

skall du måla på en putsad vägg så beror det ju på om ni skall ha kvar den putsade strukturen eller om ni skall slipa den slät, skall ni bara reparera den lite så gör det först med grov eller finspackel, vilket som pasar bäst.. hursomhelst så måla sen med en grundfärg, ex isogrund, den fäster på allt, även fettfläckar, och sedan måla med valfri väggfärg över.. isogrunden är som en primer kan man säga..

Easycover är som en tapet man använder över ex strukturtapeter ( inte gipsplattor )

lady_vip:

Vi har använt easycover i hela lägenheten med bra resultat, har man grov struktur att täcka så är mitt tips att köpa easycover på Obs istället för den dom säljer på Bauhaus.

Dock är den lite svårjobbad, men täcker bättre :)

Nu ljög jag, vi bredspacklade i hallen och min sambo och jag är eniga ..

ALDRIG mer bredspackla när easycover finns, det må vara dyrare men jäkla mycket enklare :D

Obs? Det är alltså sånt ni har i Norrland, aldrig hört talas om:D

Vad kostar den där?

Grejen är ju att jag har spacklat ganska mycket, var mååånga hål och där är det ju slätt nu... Ser lite dumt ut med den grova strukturen...

Men vilket fall som är spackling billigare?

När det gäller puts/betongväggen så är det ju betongkänslan vi vill åt, därav tanken att ta fram den. Just den väggen som är aktuell ser man redan så mycket betong på...

Vi har putsat om båda våra väggar intill skorstenen. En i vardagsrummet och en i köket. Det blir skitigt men det är billigt och lätt att måla på. Bara se till att du får en färg som är till för det. INGEN PLASTFÄRG.
Vet inte om det är särskilda regler i badrum- för det var väl i badrummet det var aktuellt...
Byggmax har extremt billig färg till utomhusgrund. Den funkar super. Är det så att du inte hade tänkt ha det i dom färgerna som finns så kan du ju iaf grundmåla med denna billiga. Det slukar mycket färg innan du mättat putsen så att säga...

Kom på mera...
Vi hade tänkt fuska ihop vår vägg med en svindyr renoveringstapet istället för att spackla ihjäl oss på hög höjd i trapphallen...
Det var verkligen kostsamt- speciellt eftersom möget ett år senare drogs ner igen och jag slipade och tapetserade med vanlig tapet istället.... Har använt en tjockare sort nere i vardagsrummet ovanpå tretexet som satt där när vi flyttade in. Den var mycket tjockare och bättre. Men vi har ändå valt att slita ut allt och örja om från början i resten av rummen.
Mycket jobb- javisst... Men resultaten har blivit så mycket bättre.

det är jättenoga i badrummen, om renoveringen inte är fackmannamässigt gjord och det läcker in i stommen, ja då backar försäkringsbolaget på allt vad fukt- och mögelskador heter..

har du redan spacklat mycket så kanke det är smidigast att fortsätta, men hyr en giraffslip ändå, slipa lite på väven för att få bort det värsta och spackla på, slipa igen på spacklet så har du fått en fin yta att tapetsera på..

giraffslipen är en helt underbar maskin, ser ut som en stor trimmer men med slippapper i änden, wrooom wrooom så har man slipat flera kvadratmeter..

på betongväggen så knacka försiktigt bort puts som sitter kvar, finns det hål så dra i grovkornigt spackel och dutta med en grov svamp så att ytan blir rätt, måla sedan med grundfärg innan du målar med kulör..

:)

Jag har en murare och precis som Emelie R säger så är det ganska noga med färg.
Skall väggen vara vit är det enkelt, då kan du använda vilken takfärg som helst. Superbilligt blir det! :D
Skall ni ha en färg med kulör skulle jag höra i färgaffären. Skall ni putsa väggen, finns det ju puts i olika färger.
Använder ni fel färg, så trillar putsen ned. Färgen måste andas.
Så numera kör jag takfärg på braskaminen. Matt, snyggt och kritvitt blir det.

När det gäller att sätta upp väv...
Det går åt vansinniga mängder med färg!
Jag målade mitt paneltak nyligen och fick stryka det 6 gånger. Killen i färgaffären började till sist undra hur stort mitt vardagsrum var! När jag berättade att det var gammal träpanel (upp i nock), så var han väldigt förstående och menade att det enda som drog mer färg var just vävarna.
Som jag för säkerhets skull har i sovrummen! :crazy:
Lycka till!
mvh

Obs? Det är alltså sånt ni har i Norrland, aldrig hört talas om:D

Vad kostar den där?

:rofl::rofl:

Gamla namnet på Coop ( sorry ), men nu bjöd du mig på ett himla gottigt skratt.

/ Ingen norrlänning nu mer utan västkustbo ( Göteborg )

*host*

ALLT ovanför småländska gränsen är Norrland.

:angel:

Kan uppdatera er om att det blir slipat och väv i sovrum och vardagsrum och sen i hallen målar vi på strukturtapeten. Har ringt en gammal målare och frågat hur vi ska göra.

Borde minsann starta en renoveringstråd så ni kan följa vårt jobb!

Tjenixen!

Jag jobbar i måleri affär och ska försöka ge bra tips :p

Easy cover är ganska dyrt, men lättare för konsument om man inte har en anning om hur man skall bredspackla. Och är väl inte lika jobbigt.

Att Måla en puts vägg är inga problem. Det jobbiga är väl om de lossnar bitar så ni måste putsa i..och att kanske få bort tapeten ordentligt.....

Att måla på tapet/strukturtapet är inga problem alls. Dock kommer ju strukturen synas bra ändå, vilket då givetvis ger ett problem om ni måste riva bort vissa delar av den tapeten...
(okej jag såg nu att ni skulle bredspackla över allt)

Att sätta väv är som att tapetsera, dock lite svårare att få fast brukar de säga..Som någon skrev kan de suga i sig ganska bra med färg också!

Liknande trådar

Hemmet Håller på att renovera ett blivande barnrum och bivit lite oense med maken :angel: Jag vill gärna ha tapet för jag tycker väggarna ser...
Svar
12
· Visningar
6 574
T
Hemmet Ska renovera mitt ena gästrum o har lite frågor som ni förhoppningsvis kan hjälpa mej med.. Alla svar mottages med största tacksamhet...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: traloppan
·
Hemmet Jag har en liten idé om att måla väggarna i vår hall. Ev oxå i datarummet. Problemet är att väggarna nu är tapetserade med...
Svar
10
· Visningar
3 683
Senast: Lottch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka