Måla om husknutar, fönsterfoder etc

athena_arabians

Trådstartare
Jag måste börja måla om husknutar och foder innan de ruttnar bort men hur sjutton ska man göra?! Jag har ingen aning om när det är gjort men jag har en obehaglig misstanke om att det inte gjorts sedan jag föddes mer eller mindre, dvs mitten på 70-talet... :crazy:

Jag har alltså ingen aning om vilken typ av färg som använts men jag misstänker någon plastfärg eftersom färgen inte kritat sig och lossnar i relativt stora flagor på solsidan (där jag kommer att börja). Där är den så sliten att de nog inte kommer att vara något större problem att skrapa bort den (man får loss bitar med bara händerna) men vad ska jag måla om med?

Hur ska jag göra där färgen inte är lika sliten och sitter bättre? Det jag läst mig till är att gammal plastfärg är ett helvete att få bort så det blir trärent. Jag ska testa den med T-röd men med tanke på hur den ser ut så tror jag nog att det är plastfärg.

Det jag är ute efter är en vettig lösning som inte innebär vansinniga kostnader eller arbete in absurdum.

Jag sitter i samma sits. Testa det där med T-röd i alla fall. Det behöver inte vara plastfärg. Jag har gnuggat min vita färg med T-röd och det kladdar inte, trots att det lossnar i flagor, särskilt uppe under takutsprånget. Så jag tror att det är något annat. Eftersom husets säljare finns ett telefonsamtal bort, så har jag frågat, men hon vet inte, så då kommer lösningen att bli att jag tar med mig någon brädstump med målarfärg till någon färgbutik och så får de hjälpa mig att komma fram till vad det är för färgtyp.

Jag måste börja måla om husknutar och foder innan de ruttnar bort men hur sjutton ska man göra?! Jag har ingen aning om när det är gjort men jag har en obehaglig misstanke om att det inte gjorts sedan jag föddes mer eller mindre, dvs mitten på 70-talet... :crazy:

Jag har alltså ingen aning om vilken typ av färg som använts men jag misstänker någon plastfärg eftersom färgen inte kritat sig och lossnar i relativt stora flagor på solsidan (där jag kommer att börja). Där är den så sliten att de nog inte kommer att vara något större problem att skrapa bort den (man får loss bitar med bara händerna) men vad ska jag måla om med?

Hur ska jag göra där färgen inte är lika sliten och sitter bättre? Det jag läst mig till är att gammal plastfärg är ett helvete att få bort så det blir trärent. Jag ska testa den med T-röd men med tanke på hur den ser ut så tror jag nog att det är plastfärg.

Det jag är ute efter är en vettig lösning som inte innebär vansinniga kostnader eller arbete in absurdum.
Lasyr är det som vi har fått rekomenderat rakt över när vi har målat, i lite olika färgsättningar då. ;) Men jag skulle nog antingen ta med en träbit in eller ta ut någon från en färgfirma du litar på.

Plastfärg ovanpå linoljefärg kan gå att få bort med värme och skrapa, är det inte ordentligt linoljat under brukar inte värme hjälpa utan då finns nog inget annat alternativ än att bara skrapa, en med hårdmetallskär är överlägsen. Ren linoljefärg brukar vara bäst att måla om med.

Plastfärg ovanpå linoljefärg kan gå att få bort med värme och skrapa, är det inte ordentligt linoljat under brukar inte värme hjälpa utan då finns nog inget annat alternativ än att bara skrapa, en med hårdmetallskär är överlägsen. Ren linoljefärg brukar vara bäst att måla om med.

Jag tror inte det finns annan färg under, det ser inte ut så. Huset renoverades när jag föddes (-73) och då tror jag nog att de bytte foder etc, dock ej panel utan den målades bara igen (faluröd).

Ev har jag knutar/foder målade med två olika sorters färger, det skulle inte förvåna mig :meh:

Jag hade nog borstat och skrapat så mycket jag kan. Du behöver definitivt inte ha trärent! Det är ett helvetesjobb som nog ingen gör?

Sedan målat med det som färgaffären rekommenderar. Sitter färgen fast så är det ju bara att måla över. Så gjorde jag för tio år sedan när jag målade om inför försäljning. Det ser bra ut fortfarande.

(jag hade inte ens tänkt tanken att skrapa rent.... :o )

Jag hade nog borstat och skrapat så mycket jag kan. Du behöver definitivt inte ha trärent! Det är ett helvetesjobb som nog ingen gör?

Sedan målat med det som färgaffären rekommenderar. Sitter färgen fast så är det ju bara att måla över. Så gjorde jag för tio år sedan när jag målade om inför försäljning. Det ser bra ut fortfarande.

Jag har väl hittat överdrivet nitiska sidor antar jag :p :D

GUD VAD KORKAD JAG ÄR! Grannen snett över (som bott här så länge som jag levt mer eller mindre) är gammal målare. Han kan mycket väl ha varit inblandad i målningen här men om inte det kan han säkert säga vad för för färg som använts.

*slår mig själv i huvudet*

En vän till mig som målade om huset i somras, skrapade hela alltet trärent. Han använde slipmaskin för att få bort det sista.

Tur att det inte bara är jag som tycker det är lite övernitiskt :p Han tyckte nog att jag var lite slarvig som bara skrapade mitt hus...

Delvis KL

Nej! Måla inte med det färgaffären rekommenderar, fråga inte ens där! Fråga en erfaren målare istället, helst någon som jobbat sedan 1970-talet, och som jobbat med sådana färgtyper som huset kan vara målat med.

Fråga färgaffären kunde man göra förr, när det var målerikunniga (ofta utbildade målare) som jobbade i färgaffären, men idag har färgaffären förvandlats till inredningsaffärer, och kontakten professionellt måleri kan vara helt borta.

Dessutom så har de nya färgtyperna, bl.a. de vattenlösliga dykt upp de senaste åren. Dessa färger har använts ett fåtal år, och verkar kunna ge samma problem som 70- och 80-talets plastfärger, nämligen att de är för täta och trä börjar ruttna bakom färgen. Det händer också att den helt enkelt lossnar från underlaget efter några år...
Dessutom är de inte ett skvatt miljövänliga, utan är proppade med med "intressanta" kemikalier. Anledningen till att man övergått till vattenlöslig färg, är att de som har målning som yrke, skulle slippa att andas in de hälsovådliga lösningsmedel, som var en del av måleriet med framför allt alkydoljefärg, alltså inte av miljöskäl eller för att vattenlöslig färg fungerar bättre.

Man behöver inte skrapa fönster, foder, knutar osv. helt trärena. Det räcker att skrapa bort allt som lossnar (med vass metallskrapa, kan pm:a förslag på varumärke).

Knutar och foder, kan man sedan måla med en äkta linoljefärg. Det finns ett flertal fabrikat att köpa i alla möjliga kulörer, men sällan i moderna färgaffärer. Linoljefärg fäster på i stort sett alla underlag, och målningsanvisningar får man av fabrikanten.
Linoljefärg säljs i byggnadsvårdsbutiker, vissa färgaffärer och via postorder/webbutiker.

Linoljefärg andas, ger ett rimligt träskydd via både oljan och pigmenten, och består av linolja och pigment. Ibland tillsätts torkmedel och lite balsamterpentin vid målningen.
Linoljefärg är ett hållbart alternativ ur miljösynpunkt, och en bevisat (under flera hundra år) fungerande färgtyp, som dessutom i stort sett är drickbar (lite beroende på pigmenten som använts). Det är lång tid mellan ommålningarna med linoljefärg relativt andra färgtyper, och ommålningsarbetet är enkelt, oftast räxker det att tvätta, för att sedan stryka ett nytt lager.

Måla med linolja, för att slippa måla om snart igen...

Delvis KL

Nej! Måla inte med det färgaffären rekommenderar, fråga inte ens där! Fråga en erfaren målare istället, helst någon som jobbat sedan 1970-talet, och som jobbat med sådana färgtyper som huset kan vara målat med.

Fråga färgaffären kunde man göra förr, när det var målerikunniga (ofta utbildade målare) som jobbade i färgaffären, men idag har färgaffären förvandlats till inredningsaffärer, och kontakten professionellt måleri kan vara helt borta.

Dessutom så har de nya färgtyperna, bl.a. de vattenlösliga dykt upp de senaste åren. Dessa färger har använts ett fåtal år, och verkar kunna ge samma problem som 70- och 80-talets plastfärger, nämligen att de är för täta och trä börjar ruttna bakom färgen. Det händer också att den helt enkelt lossnar från underlaget efter några år...
Dessutom är de inte ett skvatt miljövänliga, utan är proppade med med "intressanta" kemikalier. Anledningen till att man övergått till vattenlöslig färg, är att de som har målning som yrke, skulle slippa att andas in de hälsovådliga lösningsmedel, som var en del av måleriet med framför allt alkydoljefärg, alltså inte av miljöskäl eller för att vattenlöslig färg fungerar bättre.

Man behöver inte skrapa fönster, foder, knutar osv. helt trärena. Det räcker att skrapa bort allt som lossnar (med vass metallskrapa, kan pm:a förslag på varumärke).

Knutar och foder, kan man sedan måla med en äkta linoljefärg. Det finns ett flertal fabrikat att köpa i alla möjliga kulörer, men sällan i moderna färgaffärer. Linoljefärg fäster på i stort sett alla underlag, och målningsanvisningar får man av fabrikanten.
Linoljefärg säljs i byggnadsvårdsbutiker, vissa färgaffärer och via postorder/webbutiker.

Linoljefärg andas, ger ett rimligt träskydd via både oljan och pigmenten, och består av linolja och pigment. Ibland tillsätts torkmedel och lite balsamterpentin vid målningen.
Linoljefärg är ett hållbart alternativ ur miljösynpunkt, och en bevisat (under flera hundra år) fungerande färgtyp, som dessutom i stort sett är drickbar (lite beroende på pigmenten som använts). Det är lång tid mellan ommålningarna med linoljefärg relativt andra färgtyper, och ommålningsarbetet är enkelt, oftast räxker det att tvätta, för att sedan stryka ett nytt lager.

Måla med linolja, för att slippa måla om snart igen...
Ja och nej till ditt inlägg.. ;) Det finns måleributiker kvar som är värda namnet, vi har en sån i stan. Personalen är mycket kunnig och kommer hellre ut och tittar gratis än rekomenderar något som kan bli fel. Men så finns det självklart butiker som inte har vettig personal överhuvudtaget och som bara är inriktade på att sälja. ;)
Problemet med linoljefärg är att det tar tid att torka, använder man ren linoljefär utan terpentin så kan det ta veckor innan den är torr. Men ja jag uppskattar också linoljefärgen, men inte till allt och speciellt inte på redan målade underlag om det inte är linoljefärg sen tidigare.

@skogaliten: Jag håller med dig om det mesta men vi har riktiga färgbutiker här. Dels den lokala pyttebutiken (färghandlare i typ andra eller tredje generationen, tyvärr kommer nog ingen att ta över när de slutar :() och dels Göranssons (färgfilifjonkarna som särbon säger, positivt menat :D). De kokar egen faluröd och kan typ allt om färg.

@skogaliten: Jag håller med dig om det mesta men vi har riktiga färgbutiker här. Dels den lokala pyttebutiken (färghandlare i typ andra eller tredje generationen, tyvärr kommer nog ingen att ta över när de slutar :() och dels Göranssons (färgfilifjonkarna som särbon säger, positivt menat :D). De kokar egen faluröd och kan typ allt om färg.

Helt OT, men det är Göranssons Falu rödfärg jag har på mina väggar numera.

Så bra att några av er har gamla "kunniga" färgaffärer kvar. Det hade vi fram till för två år sedan, det typiska är att handlaren går i pension, någon tar över, men är mest franschisetagare för färgmärket och inte måleriintresserad.

Jag vill i alla fall varna för att använda de "nya" vattenbaserade färgerna i synnerhet på äldre hus. Man vet väldigt lite om hur de fungerar på sikt.

Om det tar veckor för linoljefärg att torka, så har man gjort något underligt.

Normalt är den yttorr på 1-3 dygn. Till färdighärdad tar det månader, alltså slagtålig och lätt att tvätta.

Linoljefärg behöver ljus för att härda (egentligen är det fel att säga att den torkar), så målar man t.ex. i mörk korridor, så kan man ge färgen extra ljus för att få den att härda snabbare.

Foder och knutar har inte problem med mörker, och sedan man målat brukar man inte pilla på dem så mycket, det är skillnad med inredning.

• Gilla
Reactions: Sar
Väldigt ot men det finns vattenburen färg som funkar men den enda jag har erfarenhet av är för stål och metall, torktid 15 minuter, sprutas i 3 skikt direkt på obehandlat eller rostigt stål och innehåller inhibitor som förhindrar fortsatt rostbildning. Problemet är bara att vanlig konsument inte kan köpa den och att den måste sprutas. Hållfastheten över tid är exeptionellt bra och jag är faktiskt imponerad, det är inte ofta jag blir det över en produkt.

Väldigt ot men det finns vattenburen färg som funkar men den enda jag har erfarenhet av är för stål och metall, torktid 15 minuter, sprutas i 3 skikt direkt på obehandlat eller rostigt stål och innehåller inhibitor som förhindrar fortsatt rostbildning. Problemet är bara att vanlig konsument inte kan köpa den och att den måste sprutas. Hållfastheten över tid är exeptionellt bra och jag är faktiskt imponerad, det är inte ofta jag blir det över en produkt.

Det finns säkert vattenburen färg som funkar rent estetiskt och funktionellt, men jag är skeptisk till innehållet och dess påverkan på miljö och hälsa.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 627
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 422
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka