Måla om huset

B

Becca

Vilken är din favoritfärg och vad skulle du välja om du skulle måla om ditt hus?
Själv är jag lite inne på nån ljusgrå nyans med kanske mörkgråa knutar, men det känns som att många har det i nuläget. Kanske beige med olivgröna knutar?

//En som fnular på husmålandet inför sommaren 2009 :angel:

Sv: Måla om huset

Det tycker jag beror på hur huset ser ut och vad fasaden är gjord av. Gammalt eller nytt spelar också in.

Jag har mitt hus i min favoritfärg :D Svart med grönt runt fönstren och vit sníckarglädje.

Mitt hus har varit ljusgult med vitt och rönnbärsrött med vitt.

Numera älskar jag verkligen husets färg :love:

Har några bilder som inte är så bra men de visar iallafall lite, ursäkta röran och oklippt gräsmatta :angel:

Lekstugan

DSCN1611.jpg

Sonens hus

DSCN1607.jpg

DSCN1799.jpg

Samt

dbb98f4d.jpg

Inte så vanligt med svart men väldigt snyggt.;)

Jag tyckte det var häftigt! Har hört fler o fler som säger att svart är "inne" bland en del hus nu.

Jag tyckte det var häftigt! Har hört fler o fler som säger att svart är "inne" bland en del hus nu.

Det är några år sedan jag målade mitt men innan dess så hade jag åkt runt och spanat lite på hus som var svartmålade :D här i mitt område (som är ett tidigare sommarstugeområde) så finns det tre svarta hus men de har varit svarta i många, många år.

Jag är så "tråkig" så jag säjer att vitt med vinröda knutar/fönsterfoder etc. är väldans snyggt :laugh:
Dessutom gillar jag gula hus med vita knutar och ljusrosa hus med lila/mörkrosa knutar/fönsterfoder (det var en bukare som hade sån färg och visade i en bildtråd :love:) grymt snyggt på en enplansvilla alt. fritidshus :laugh:.

Nu blev jag nyfiken på det rosa, du har ingen bild på huset?

Vilken bra tråd, jag leker med vad detta hus skulle kunna funka med?

dbfile.aspx

Det behövs mycket jobb på fasaden här, bron ska bytas ut och snickarglädje tillkomma och så vidare. Gammalt hus dock som ligger väldigt naturskönt ute på landet i Norrland. Här är ju de flesta såna här hus röda med vita knutar och det ligger väl närmast till hands också, men har man valmöjligheten så kan man ju i alla fall fundera på vad som kan göras annorlunda?

Jag avskyr gult så tycker det är riktigt fult som det är nu.

Skulle till exempel färgsättningen som indian-charlie har på sitt hus funka? Det var i alla fall grymt snyggt just i den miljön med så mycket prunkande grönt runtomkring :love:

Grönt :idea: sådär ljusgrönt :love:
Det tycker jag är så snyggt, stora hus kan få vara "kråkslottsfärgade" :)

Försökte söka men hittade inte tråden, den kanske är för gammal.
Jag vet att det var något år sedan, tråden var rätt så lång och att Eldfuxen visade upp sitt hus (minns för jag tyckte det var snyggt :D) och jag är nästan hundra på att I-C la upp bilder på sitt hus då också.
Det var före hem och hobbyforumet, alltså på Senior.
Någon som minns?
Någon som kan länka?

:laugh:

Frågan e om det passar med svart på ett så pass stort hus? Jag har sett en del hus som har målats i vitt istället, det e jäkligt snyggt!! Man kan ju istället färgsätta knutarna i en annan färgnyans.
Men det negativa är att all smuts syns desto snabbare.... :angel:
Men annars som Vacasso säger, det finns en del snygga gröna färger. Jag såg nyligen på nån reklambroschyr en ljusgrön "gammaldags" färg o det e riktigt läckert på ett större hus med snickarglädje till!

Senast ändrad av en moderator:

Vitt skulle jag säga, men en grå nyans skulle funka bra tror jag. Allt från ljusgrå till blyertsgrå. Svart på ett så stort hus tror jag blir jättefult och lite av ett näste för familjen Adams ungefär :rofl:

Rött finns i många nyanser också och bryta av med vitt eller grått på knutar och fönsterfoder.

Vilken bra tråd, jag leker med vad detta hus skulle kunna funka med?

dbfile.aspx

Jag ska helt ärligt säga att du mycket väl skulle kunna måla ditt hus svart men du måste väga upp med mycket vit snickarglädje.

Jag tycker vi är för fega för att testa och tänja på gränserna, man kan inte, man bör inte, man ska inte...osv.
Ta ut svängarna och börja med att provmåla en sida/en bit av huset...känns färgvalet helt åt skogen så är det faktiskt bara att måla över.

Jag har spanat runt på nätet lite och mörkt grått skulle också vara fint.

Här finns lite tips länk och här länk. På den sista sidan så prova att välja det mörka färgprovet.

7306d1174479878-val-av-faerg-falu-svart-eller-dbfile.aspx.jpg

Mörkgrått är snyggt ihop med knutar och fönsterkarmar i vinrödaktig färg, har sett att en del har målat så.

Jag tycker helvitt är finast. Gärna röda dörrar dock :)

Vad snyggt det är :laugh:
Inte krittvitt utan mer.. grått -mörkröda/vinröda knutar och foder och röd dörr :love:
Ett sånt hus vill jag ha :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 799
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18