Måla köksluckor i hyresrätt?

S

Sophilus

Jag håller på att byta min lägenhet till en annan, och i den nya så är köksluckorna träfärgade. Lägenheten är alltså en hyresrätt. Jag är ett fan av Shabby chic och hade velat måla luckorna vita för att få min övriga köksinredning att passa.

Hur pass sugna tror ni en hyresvärd är på att låta hyresgästen själv måla dem vita? De tidigare hyresgästerna har redan frågat om hyresvärden kan tänka sig att stå för att ordna någon proffessionell som kan lackera dem, men han tackade vänligt nej ;). Men jag vill verkligen ha dem vita och kan tänka mig att lägga lite pengar för att få det gjort. Dock är jag inte sugen på att lägga 4-5000 för att få dem lackerade av en proffessionell utan snarare gå och prata med en bygghandel som kan hjälpa mig hur jag kan göra det så bra som möjligt själv.

Vad tror ni?
Någon som har fått lov att göra det själv med godkännande av sin hyresvärd?

Sv: Måla köksluckor i hyresrätt?

Det är la bara att fråga hyresvärden? Alla tycker olika och den enda som kan ge dig ett svar är just hyresvärden.

Fråga hyresvärden!

Jag har gjort det i huset vi hyr, men vi får göra det mesta bara vi står för det själva.

Det varierar ju från hyresvärd till hyresvärd, så fråga innan du gör någonting.

Vår nuvarande fastighetsägare/hyresvärd nekar all form av målning och renovering av hemmafixare eller fackmän som hyresgästen anlitar oavsett skick på lägenheten. Vi måste gå via hyresvärden som i sin tur kontaktar fackmän och vi får då möjlighet att välja på mönster, kulörer eller vad det nu kan vara som är godkända av hyresvärden. Om det betalas i form av förhöjd hyra eller är blir en engångskostnad varierar tydligen.

Jag har haft lägenheter där man fått göra mer eller mindre vad man vill också, med risken att få återställa till "ursprungsskick" när det är dags för flytt om det rört sig om skrikiga tapeter eller annat utstickande.

Edit: Jag tror inte din hyresvärd har något emot att luckorna blir vita, men prata med denne så det blir gjort på rätt sätt så du slipper problem i efterhand.

Om inte köket är så stor kanske det är lönt att kika efter begagnade köksluckor på Blocket och måla dem - och ställa lägenhetens luckor i förrådet.

Sådär får en hyresvärd inte göra. Ett vanligt underhåll ska inte generera påslag på hyran. Dessutom får man faktiskt måla/tapetsera själv utan att fråga sin hyrevärd om lov.

Du har rätt att göra mindre förändringar i lägenheten, som att måla och tapetsera. Du får också byta ut garderobsdörrar eller köksluckor om du vill. Men man måste spara de gamla. Du får måla dina köksluckor, men du kan sedan när du ev ska flytta få återställa det i ursprungsskick.

Det är de villkor vi godkänt i när vi skrev på kontrakten, och räknas det verkligen till vanligt underhåll om vi väljer att måla eller tapetsera om relativt nytapetserade ytor eller måla om nymålade köksluckor? I just vårt fall rör det sig om en lägenhet som fräschades upp totalt 2009. Inte för att det egentligen spelar oss någon roll, vi tänker varken lägga energi eller pengar på en hyresrätt, men det kan ju vara bra att veta hur landet ligger sas.

Naturligtvis får hyresvärden höja hyran om vanligt underhåll sker på hyresgästens begäran innan tidigare arbetes "bäst-före datum" gått ut.

Exempel: Tapetsering beräknas "hålla" 12 år. Om hyresgästen önskar nya tapeter redan efter 6 år så höjs hyran tills dess att det aktuella datumet passerats, då tillägget tas bort (dvs efter 6 år).

Om tapeterna slitits ovanligt hårt kan naturligtvis en ny hyresgäst begära fri omtapetsering. Som utflyttande hyresgäst kan man ju också krävas på ersättning för dylikt onormalt slitage.

Senast ändrad av en moderator:

Nu får du läsa på för reglerna har ändrats ;)

Numera finns inget tidsintervall på när lägenheter ska renoveras, utan numera är det "vid behov" när det blivit slitet.

Vilket är både positivt och negativt, för det betyder ju att en lägenhet som blivit sliten ovanligt fort har rätt till att få den renoverad tidigare än förr och då har inte hyresvärden rätt att ta ut en högre hyra.
Men sen kan det ställa till problem om man har en hyresvärd som inte anser att lägenheten är sliten trots att hyresgästen anser det och då finns det inget sista datum som hyresvärden "måste" renovera.

Liknande trådar

Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
14 025
Senast: Stereo
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka