Måla en bredspacklad vägg?

Michellan95

Trådstartare
Håller på att renovera ett blivande barnrum och bivit lite oense med maken :angel:
Jag vill gärna ha tapet för jag tycker väggarna ser finare ut då, min man tycker vi kan måla väggen eftersom barnet säkert iaf kommer rita på väggarna.
Väggarna är snart färdig spacklade så vi lär ju bestämma oss hur vi ska gå vidare, är det/blir det ens snyggt att måla en bredspacklad vägg? Ser inte väggen grov ut trots att man har putsat den?

Sv: Måla en bredspacklad vägg?

Det är skitsnyggt! Mina bästa rum är bredspacklade och sen målade. Var NOOOOGA med slipningen... allt syns när färgen kommer på.

... allt syns när färgen kommer på.

Låter bra att det är snyggt, känner mig lite bättre till mods då, frågan är om vi har spacklat tillräckligt bra när du skriver så? :crazy:
Har aldrig bredspacklat förr och det är inte så enkelt.

Spacklingen är ingen större fara, slipningen är det som är det jobbiga. Och se till att ha BRA ljus och titta ett par varv extra innan ni anser er klara. Jag bredspacklade två rum, sambon slipade. Skitsnygga. Sen bredspacklade jag hallen och slipade själv... mindre lyckat. Trött och mörkt gjorde att det hänger många tavlor hemma hos mig i hallen :-)

Så en mindre bra spackling kan man rädda med slipning kanske? Annars får de väl bli tavlor och hyllor i barnrummet också :p

När man har målat, ser det ut som en målad vägg eller ser det ut som om man har målat en betongvägg?

visst är det så.. men det gäller att kunna sin spackling och börja där det inte syns. att lägga tjockt spackel ger en massa onödigt jobb.

Fast jag är nog lite orolig att vi har gjort tvärtom, för lite spackel men det kanske inte är möjligt?

Cover up är en bra hjälp om man vill måla (eller tapetsera för den delen) på en vägg som inte är slät.

Det blir jättesnygg yta, jag tycker det är mycket mycket snyggare än tapet.

Jag vill gärna ha tapet för jag tycker väggarna ser finare ut då, min man tycker vi kan måla väggen eftersom barnet säkert iaf kommer rita på väggarna.

Varför inte både och? Jag håller också på att fixa till ett barnrum, eller ja... Jag har precis börjat måla paneltaket vitt!:D Har dristat mig till en relativt dyr tapet till fondväggen men kör billig vit och ljusblå färg från ÖB på resten.

Egentligen hade det nog varit smartare med en dyrare färg eftersom den oftast är lättare att torka av rengöra vid behov.

Tapeten är den här:
386036-200.jpg

:love: Love it!

Cover up är en bra hjälp om man vill måla (eller tapetsera för den delen) på en vägg som inte är slät.

Jag såg en länk i en annan tråd och en sån blir det helt klart när vi renoverar köket i sommar!

Det blir jättesnygg yta, jag tycker det är mycket mycket snyggare än tapet.

Låter bra, maken får nog som han vill ändå.

Varför inte både och? Jag håller också på att fixa till ett barnrum, eller ja... Jag har precis börjat måla paneltaket vitt!:D Har dristat mig till en relativt dyr tapet till fondväggen men kör billig vit och ljusblå färg från ÖB på resten.

Egentligen hade det nog varit smartare med en dyrare färg eftersom den oftast är lättare att torka av rengöra vid behov.

Tapeten är den här: //:love: Love it!

Rummet är litet, mycke snedtak och en av väggarna är en trävägg som är vitmålad därför gör vi inte både och. Tanken är god men vi har ju redan en fondvägg iom träväggen :idea:

Angående cover up..... Om man vill vika så använder man med fördel mycket tapelklister, vilket gör att den annars ganska styva cover upen mjukare.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 056
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 417
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Lägger tråden på senior eftersom det egentligen handlar om mig mer än hemmet... Ja. Mitt hem är fult. Jag sitter nu och har ångest...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 195
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?