fejko

Trådstartare
Har fått hål i två av mina fina ylleplagg :cry: Jag tror det är mal för jag har sett något vitt flygfä någongång.

Var kommer malen ifrån? Kan den komma in med veden (björkved)? Eller kan den ha övervintrat i en gammal byrå? Sist jag hade mal var när jag bodde i studentkorridor (typ 20 år sedan).

Hur blir man av med skiten? Överlever äggen (eller vad det är?) en tvätt?

Kan man laga hålen i en fin kashmirkofta utan att det syns?

Eftersom man inte kan tvätta ull för varmt så överlever äggen. Sätt kläderna i frysen istället i 72 timmar. Torktumling och strykning är också bra. De trivs utmärkt i mattor gjorda av ull så dem får man kemtvätta eller slänga ut på gården något dygn när det är riktigt kallt. Dammsuga mycket, speciellt i klädskåp och längs listerna. Tydligen kan de flyga in genom öppna fönster osv så det är nog inte omöjligt att de kan komma in med veden.

När vi flyttade från ett gammalt hus med malproblem till ett helt nybyggt så valde vi att flytta mitt i smällkalla vintern, så alla möbler, mattor och kläder stod ute i flyttbilen några dygn för att försöka bli av med jävlarna.

Jag har lappat en del kläder, men är ganska petig så alla superfina kashmirkoftor osv fick bli hemmakläder. :turd:

@DarkInNight Pälsängrar är små skalbaggar om jag förstått saken rätt och några sådana har jag inte sett.

@Dahlianna Tack för många bra tips! Tur att det snart är vinter. Kan man spreja radar eller något i byrålådorna?

Som jag förstått det så finns det inga bra medel att köpa på t.ex. Ica. Om du bor i villa och frysning och städning inte hjälper så hade jag personligen satsat på en riktig proffssanering. Vi bodde i ett gammalt sekelskifteshöghus mitt i stan och där är det svårare att komma åt problemet.

Köp rödcederträklossar och lägg i skåp och lådor, sandpappra dem ibland så att de får ny doft. Spraya med rödcederspray. Min erfarenhet är att de inte är lika mycket på kläder som hänger som såna man vikt in i skåp. Alla ull- och sidenplagg hänger vi på galjar i rödcederträ.

Man kan behöva dubbelfrysa för att vara helt på den säkra sidan, vissa skadedjurs ägg kan överleva frysning. De kläcks sedan då plagget tas ut ur frysen, och det är då man behöver stoppa in det igen för att döda de nykläckta krypen. Alltså: frys i några dygn, ta ut i ett par dygn, frys igen i några dygn.

Själv föredrar jag värme, det dödar allt på en gång. En vända i torktumlaren på högsta värme (torrt plagg! Våt ull tovar om den utsätts för värme och friktion) eller en halvtimme i ugnen på 60-70 grader så har alla fripassagerare dött.

Skadedjur trivs när de får vara i fred och ha det lugnt och mörkt och mysigt, så plocka upp och rör om i ullplaggen med jämna mellanrum. Jag brukar skaka och vika om dem ett par gånger i månaden åtminstone.

Och så skriver jag under på rödceder. Mycket rödceder överallt (det luktar ju så himla gott också!). Jag kör med både hängslen och livrem och har både rödceder och lavendel med mina ullgrejer.

Liknande trådar

S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
6 118
Senast: tassel
·
Hästvård Ja... i torsdags förra veckan sprang en av våra 2-åriga märrar in i en vajer som håller telestolpar på plats.... Pratade i telefon med...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Suuz
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
2 002
Senast: Tummetott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama