Mål och Planer 2025

TantAgda

Trådstartare
Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩

Min plan är att hitta en hundtränare som kan hjälpa mig att kunna delta i kurser med min hund. Mitt mål är att kunna träna någon form av hundsport. Ett delmål på vägen dit är att kunna få kontakt med min hund bland andra hundar och människor.

Min plan är att få ordning på Leffes motivation i spåret så vi kan gå öppen klass. Sivan ska göra anlagsprov och gå öppen klass om vi hinner. Beror på när vi (jag ) är redo för anlagsprovet. Eventuellt så vill jag prova nån kurs med.

Min plan är att vi ska tävla IGP2 till våren, 3an till hösten.
Lägreklass spår till våren, kanske högreklass till hösten, men det är ett stort kanske på det!
Och så ska vi tävla lydnadsklass 2 till sommaren.
Och till sist så hoppas jag vi kommer med på en korning också under året.

Twt ska startas nu i vinter, enda planen är att ge honom en stabil start och så mycket erfarenhet som han behöver.

Tam har paus nu, efter årets lite för snabba steg från grund till stora kl 3-banor. Hans fram måste bli mycket mer etablerat innan vi kan tävla mer. Blir han stadig under våren så blir det mer kl 3 i sommar. Tror att jag hoppar över Norgesserien 2025, hade inte kul alls på de tävlingarna i höstas. Satsar på massor av tid på fjället med sank istället!

Bob ska köra kl 3, och gå sank i höst!

Zoe får nog hänga med på kl 3 när jag ändå åker med Bob. Och vara drottningen i fjöset, så klart.

Frodo... får se hur långt in på 2025 han hänger med.

Jag tävlade ganska mycket 2024, och tappade lusten att satsa på de stora mästerskapen. Mycket trevligare med de små distriktsproven. Om pengarna finns kanske det blir en tur ner till europa i höst, för lite lokaltävlingar där nere.

Som livet känns nu så blir det inte nån utökning av flocken, men känner jag mig själv rätt så kommer det dyka upp nått projekt av något slag. Valp från oeotståndlig kombination eller avlivningshotad knäppskalle? Time will tell.

Mint, kelpie (nästan) 2år
Fortsätta spår- och sökträningen som nu och lägga bra grund för högre/elitmomenten i lydnaden men förstås också hålla igång lägrelydnaden.
Utöka lydnadslydnaden med lite klass1-moment men kanske också börja introducera lite högerhandling för rallyn.
Med arbetsmeriten i bruks för cert så blir det ett par utställningar också, bla kelpiespecialen -för nog måste vi försöka försvara hans BIR!

* uppflytt hkl spår
* start lkl sök
* LD Startklass och kanske start klass 1
* RLD fortsättning och kanske start avancerad
* utställning med förhoppning om cert

Wissla, kelpie 11år
Pigg, glad och frisk och om detta håller i sig så får hon springa vänstervarv på rasklubbsutställningen igen och försvara sitt BIRveteran!

Helix, norrbottenspets, 6år
Fortsätta vara den gulligaste av spetsar och springa många långa mil med husse i skogen.

Valp till hussen förhoppningsvis, en liten nobs till!

Hundarna har nog mycket som vill att vi ska uppnå de kommande året men matte har efter all otur väldigt dålig motivation.

Men syskonskaran ska väl få börja gå lite mer viltspår o sen e tanken att kanske starta vår första canicross tävling med någon av dom.

Den stora klumpen ska jag försöka gå en viltspårskurs med även om han redan e väldigt duktig. Tänkte även startat klumpen i en tävling i canicross men vi får se hur de blir då vi just nu har lite problem med att han inte riktigt vill lyssna i draget för tillfället så känner jag att jag avvaktar o så får vi leta upp dom där öronen som verkar ha trillat av.

Tay tävla klass 3 agility med husse och förhoppningsvis plocka nån pinne. Hobby-vallning men vem vet? Har ju mognat otroligt och hittat lugn så vp eller IK1 är inte helt uteslutet.

Spock tävla agility med husse. Kanske klara att ta oss runt en IK1 och klara vp nu när det känns som om det mesta sitter inklusive att jag börjar få till visslan.
Eventuellt harva runt nån rally eller lydnads tävling för att träna på tävlingsmiljön..

Lilla M ta sista pinnen i klass ett men troligen ligga kvar för att ta diplomet i klass 1. Kanske göra nhat eller hwt?
Planerna är ju ganska beroende på om fröken ska tillbaka till uppfödaren, hon ska väl tas valpar på nån gång i framtiden.

Ny hund? Troligen utökning av flocken nästa år då Tay blir fem och Spock tre men samtidigt känns det ganska lagom nu så det beror på vad som dyker upp.

20241122_102640.webp

Jag planerar att ge mig på startklass lydnad med Fridolf. Han fyller två i april och ungefär då hoppas jag att vi ska vara redo för debut. Anlagsprovet i viltspår är klart och han har gått en handfull nattspår med lite blandad framgång. Han behöver mer rutin, men det blir så lång liggtid nu med mörkret så även den tråden ska plockas upp till våren är det tänkt. Om jag får koll på mig själv och mina fötter kanske vi vågar oss på att tävla rally också. Jag är nog ett större problem i rally än vad Fridolf är.

Svante, eller mest jag, jagar sitt tredje förstapris i öppenklass viltspår. Han har inte fått till det vid proven men förr eller senare ska vi väl fixa det även en tredje gång. Han tycker inte det är så kul att jobba så när han (förhoppningsvis nästa år) blivit champion kommer han få fortsätta med viltspår som aktivering men i övrigt inga krav.

Xarko ska mest få fortsätta landa här hemma och så ska vi göra ett MH. Innan MH ska han få se världen mer, träna i miljöer och få bli hanterad av hundfolk.
Vi ska även försöka köra igång skyddet lite och spåret. Men främst måste vi få kontakt med hjärncellerna där inne och inte bara spåra andra hundar 😅

Emma-Sue blir nu i December 6 manader och henne's hjarnceller ar fortfarande inte utvecklade ... alls ... men under nasta ar ar planen att borja trana och tavla lydnad innom AKC och UKC (valdigt lika och man har hur manga tavlingar som helst innom nagon timmas korning. Atminstone ska vi aka till de flesta tavlingar nara sa hon far vanja sig vid att inte bli hysterisk over alla roliga hundar och manniskor som finns dar.
Hon ska ocksa borja spara, malet for nasta ar ar bara att bade hon och jag har kommit till den punkt att hon faktiskt forstar vad ett spar ar och gar det med gladje.

Tater Tot och jag ska borja om med AKC spar istallet for IGP spar. Han blev tillrattavisad av en instruktor pa spar ... och slutade spara, sa vi har inte sparat sedan pandemic. Nu ska vi borja om med en spar dommare som jag pratat med och som har ideer om hur man hjalper till med mallar som fatt fel uppfattning om hur spar gar till. Jag SKA fa till det sa att han gillar att spara om det sa ar "the last thing I do".

Daisy är ju så ung än så det kan barka iväg åt vilket håll som helst men planen är förutom röntgen och MH så ska vi göra BH prov i början av sommaren (om vi är klara såklart) och sedan träna vidare mot IGP1. Har precis börjat öppna skyddet på henne och efter den här helgens träning känns det jättekul!
Jag planerar att ställa ut henne en hel del, är väldigt sugen på INT och Nordic juniorchampionaten så om domarna tycker att hon är lika fin som jag tycker så blir det en hel del åkande. Är dessutom sugen på världsutställningen i Helsingfors men då behöver jag typ vinna på lotto först.

Hennes mamma Holly bor hos oss sedan några veckor och hon ska också ställas ut, hon är Se Uch, så med henne är det CIB, CIE och Nordic som vi siktar på. Och kanske några andra nationella championat på vägen.
I övrigt ska vi försöka hitta någon aktivitet som hon tycker är rolig. Just nu verkar det vara spår som är hennes grej så jag har en liten tanke på FH spår. Ska även ägna vintern åt att lära in sök på röd kong, tror hon kommer gilla det.
OM inte det perfekta hemmet till henne uppenbarar sig för då får hon flytta.

Planen för unghunden är att gå anlagsprov i viltspår och sen jobba vidare mot championatet. Sen ska hon lära sig att gå bättre i koppel och vi ska få mer ordning på promenaderna.
Virrpannan ska jag köra lite mer specialsök med mest på kul hon älskar det men siktar inte mot prov. Sen kanske vi tar upp nosework igen hon kan göra jättebra ifrån sig bara matte skärper till sig och tränar in bättre markeringar.
Ett annat mål är att klara vinterns promenader med två hundar och halka utan att bli omkulldragen eller vurpa😅 Tur det finns icebugs😊

Planen för 2025 är iaf att vi förhoppningsvis ska komma igång och träna lite nosework (tävla är inte matten grej dock).
Kanske ta tag i och gå någon kurs i valfri hundsport.
Och så ska vi ju köra muddypaws I april.
Nisse blir ju 1 år första april så känner att vi har ingen stress någonstans här i livet :)

Fortsätta tävla rally och kanske även startklass lydnad 🙂 och utöver det utbildning till både certifierad hundtränare och sbk-instruktör och starta upp mitt hundföretag. Kommer nog ha fullt upp 😅
Vill så klart ta tag mer i och förbättra eftersöksträningen och apporteringen också.

Vi planerar lite privata träningar med instruktör i vår så jag vågar mig ut på en nybörjartävling i rally med gossen! Finns lite saker vi behöver träna på, främst jag då mina misstag leder till hans misstag. Sen är han lite ung och flamsig fortfarande så får se om vi båda är redo för det!

Sambon har börjat lite smått med canicross och tanken är att jag ska kunna ta över sen när min kropp tillåter.

Sistnämnt hade det varit kul att anmäla sig till någon kurs i nosework/spår/sök. Inte bestämt mig än vad bara.

Juste HD ska vi göra! Samt jobba mycket på hans vardagslydnad. Han är fortfarande ung och omogen på många sätt vill ju att han ska bli en vettig kille! ☺️

Kommer inleda året med att operera bort juvertumörer på Ebrah. Veterinärtid bokad till början/mitten av januari.

Hoppas mest på att trion ska hålla sig pigg och välmående och att salukipojken antingen blir min på riktigt eller hittar ett annat, utmärkt hem. Det lär bli att han stannar, men det är inte klart med pappren än.

Sedan om något kan tänkas vilja fungera för mig så vill jag ut och tävla lite. Rallylydnad med Ebrah och lure coursing med Lily, och så ska vi på rasklubbens stora(!) utställning i slutet av juli när en intressant domare kommer. En erfaren uppfödare som har sett vinthundar jaga på riktigt och importerat hundar från ursprungsländer, så hon kan verkligen rasen. Hon älskade Ebrahs mormor när jag ställde för henne för sisådär 10-12 år sedan eller vad det nu kan vara, så jag är nyfiken på vad hon tycker om min trio nu.

Skulle även vilja köra Muddy Paws med Lily, det får i så fall bli till hösten. Och så vill jag ut och vandra, tälta och bara ha ett roligt, aktivt liv med mina dårar.

Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
När jag för ett år sen bestämt mig för att gå i pension, så tänkte jag att nu jäklar har jag mycket tid för träning med dogsen - jo tjena 🙄 Förmiddagen går åt till frukost och långpromenad. Sen är det lunch. Lite jobb i hus och trädgård (som också skulle bli mycket finare…)
Men min tanke är verkligen att ta tag i rallyn med gammeltanten, så hon får nån träning. Åttaåringen tränar en del agility med husse, så henne hoppar jag över. De två yngsta skulle behöva stabilisera sig lite, de har bara hängt med på agilityn, men har lite övrigt att önska i vardagslydnaden.
Men jag har en plan iaf 😅

Jag kom pa i dag att jag har ett till mal under 2025. Tate var med i dag som demonstration. Dels i hur ett fotgaende ska se ut ... och dessutom for att ligga plats som en distraction medan unghund tranade. Under kommande ar ska jag se till att ta med honom mycket oftare, har ar en fantastisk distrackton for andra hundar och helt suveran pa att go fot for demonstration (han har fortfarande fokus pa mig aven om en bomb gar av bredvid honom. Han kan vara en smula enkelsparig:p) och jag borde verkligen utnyttja honom mycket mer, for det ar ocksa mycket nyttigt for honom.

Liknande trådar

Tjatter Vad har ni för mål för nästa år?
2
Svar
36
· Visningar
1 961
Senast: Nordthor
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
3 507
Senast: doppler
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 180
Senast: Pooh
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
764
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Ridskoleryttare