Mål och planer 2006?

svea

Trådstartare
Nå, vad har ni för mål och planer för 2006? Vad hoppas ni att ni och hästen ska lära er? Vad ska ni göra?

Själv hoppas jag kunna sätta bytena i år, har längtat i ungefär hundra år efter att kunna göra byten så det skulle inte vara så dumt.

Sen så ska jag försöka sparka lite liv i Buke-spinoffen Ridkonstens Vänner. Vi har haft kul sommarträffar varje år men oftare än så skulle vi ju kunna ses.

Slutligen hoppas jag kunna åka och glo på lite olika tränare, nu när jag bor lite mer centralt!

Sv: Mål och planer 2006?

Har skrivit ner målen på flera ställen så nu leker jag en massa med ödet... Men det är bra med mål, här kommer kortvarianten.

Valacken - ridbar i alla gångarter. Start, stopp, styrning och gråzonerna på de här grejerna fungera någorlunda i alla gångarter. Löshoppas under våren. Ev hoppas in under ryttare innan årets slut (isåfall ev deltaga i 40-50 cm "nergrävda bommar"-hoppning). Ska kunna gå som ridhäst med handhäst fram emot sommaren vilket kräver att han är bra på en hand - och det kräver att han får bättre bjudning, blir kvickare i responserna = mer följsam, och att han är mer rakriktad mellan hjälperna.

Småttingarna (två styckna som blir ett år iår) - ska gå som handhästar, på promenader och tömköras. Åka med till klubben när den store ska löshoppas. Fram emot hösten hoppas jag kunna hitta hjälp med inkörning....

För mej själv är det att ta mej råd att gå till en Feldenkraispedagog.

Edit - la märke till att du ställt frågorna lite annorlunda motför hur de brukar bli ställda... Kul :), men mitt svar blev lite konstigt... Nåväl..

Senast ändrad:

Jag hoppas på att äntligen komma iväg på en kurs inom ämnet barock/akademiskt då jag länge varit intresserad men inte kommit iväg.

Sedan har jag som mål att "unghästen" (han börjar bli stor nu :crazy: ) ska klara galoppfattningar och bil mer styrbar.

Första målet med pållen för år 2006 är att komma upp på hans rygg och sitta kvar utan att bli avkastad.:crazy:
Nä, bara skojade. Det ska förhoppningsvis fungera ganska smärtfritt :D
Jag och pålle ska åka på hans första ridkurs i februari.
Målet detta året är att åtminstånde kunna rida öppna och sluta i skritt. (Pålle är nu oinriden men arbetad vid hand)
Till sommaren hoppas jag dessutom kunna skritta ner till havet och doppa tassarna på pålle.
Förhoppningsvis kommer han tycka om det! :)

Mitt eget mål är att skaffa mig bättre kondition och styrka.
Joggingskorna åker med andra ord fram så snart snön töat bort.
Tanken är även att rota fram min yoga-dvd ur flyttröran.. :angel:

Wish me luck!

Jag hoppas på att ha lite mer ork under våren än vad jag haft under hösten. Vi går mot ljusare tider och jag har börjat fundera mycket kring extrajobbet, så det kanske löser sig med sånt :)

Sen hoppas jag att vi ska få paddocken i vår någon gång så att jag kan börja jobba mer på galoppen :p Just nu är det mest fullt ös medvetslös när pålle ska galoppera :D Vi behöver även nåt inhängnat område för att busa runt och göra kaprioler :angel:

Jag hoppas att jag ska kunna träna alla de gånger min nya tränare kommer till Sverige, och sedan få ut mycket nytt av det. För att få ut mesta möjliga av det måste jag dock lära mig bättre franska, vilket jag satsar på även av andra orsaker (kommer till det längre ned).

I sommar hoppas jag på att komma iväg en vecka till Frankrike (ska dit en långhelg i februari också och ha det riktigt gött under Camagri) för att checka läget inför att åka dit och jobba efter jag pluggat klart. Bara hoppas på att han jag ska hälsa på inte är ute och far med andra kvinnor än sin fru så de bråkar i sommar igen, vilket de gjorde i somras när jag skulle dit, vilket i sin tur gjorde att jag aldrig kom iväg. Dock var de lyckligare än någonsin ett par dagar senare. Det sydländska temperamentet parat med hästmänniskor... :smirk:

Ja, så ser det väl ut ungefär ;)

Oh dear, vilka hurtbullar alla är.

jag har ingen brådska, men om jag orkar och har fått samlat ihop lite sadelbilder så jag är nöjd, så kanske ... kanske jag orkar lyfta på rumpan och frekventera Eurohorse för att kolla in sadelsaker som kanske utställare har med - annat kan komma emellan så det blir när det blir.

sedan är det inget jag orkar tänka på just nu - det kan komma som ett hastigt ryck så där dagen innan - men jag hade tänkt försöka ta mig den riktigt riktigt krångliga sjösjuka vägen ner till NordEngland och Newcastle, istället för att bara ta båten 20 minuter bort från mig och fara rakt över på 24 timmar. Varför göra det lätt när man kan göra det svårt.

Men jag upptäckte att det gick en färja från Bergen till Färörna, och tänkte coolt, då åker jag dit. Så såg jag att färjan stannar på Shetlandsöarna innan den går upp till Färöarna, så då tänkte jag coolt då jag av där först och kollar läget och så hoppar jag på nästa båt som kommer in på väg upp till Färöarna. Det var bara det att den båten kom inte tillbaka på en hel vecka ...

Så upptäckte jag att Orkneyöarna var ju precis nästgårds till Shetlandsöarna, och att det gick andra färjeturer dit, coolt tänkte jag, då åker jag upp till Färöarna först och cruisar runt på dem först, sedan hoppar jag av på Shetlandsöarna på vägen tillbaka, cruisar där lite och så vidare till Orkney och cruisar där lite. Och så tar jag en annan båt från Orkney till Aberdeen, kollar läget runt omkring där, och hoppar sedan på tåget till Edinburgh, och så tåget till Newcastle.

I Newcastle har de även privatchaufför service för dyra pengar som alternativ till att få mig över ner till the Fells i Umbria ut på vischan så jag kan titta på de mystiska Fell ponies jag vill se live :D
Jag är inte alls sugen på att köra med ratt på fel sida, och på fel sida av vägen själv.
Jag räknar med att det är en massa andra olika hästar också att se på min väg från Bergen till the Fells.

Det är en himla röra att försöka få ihop det där, men tänkte det var roligare med ett helt Nordsjöäventyr också, och sedan är jag precis lika hopplös med Pund pengar som med deras körning på fel sida. £5 stod det på en liten mojäng i London när jag var där, och åh vad billigt tänkte jag, 5 kronor bara :-)

Jag har lite att sätta mig in i med andra ord :-) Läsa på i Fell stamböckerna också, och kolla vad deras Fell pony häst prislappar ligger på.

Var sak har sin tid

mina mål för 2006 är att hästen och jag ska bli bättre och starkare i våra piaffer och börja nosa mot levad.
galoppen som är vårat svåra område, hoppas jag att vi ska få byterna att funka men för det krävs bättre väder och att våran ridbana tinar:)

btw svea, jag hänger inte riktigt med.. bor inte du på gotland??:confused:

Hejsan!

Mitt mål för 2006 med min häst Bartok är att vi skall utvecklas tillsammans så att vi är redo att visa oss på hingstpremieringen våren 2007.

För det krävs det att Bartok går att visa för hand med störningar runt omkring och att han står uppställd på rätt sätt och med "rätt" attityd. Vidare krävs det att han rids i ett dressyrprogram motsvarande LA på vanlig bränsbett och att han visar alla sina eminenta gångarter under ryttare. Han skall även kunna visa upp lite löshoppning.
Förövrigt hoppas jag att vi båda får möjlighet att se och lära av Bent Branderup då han kommer till Sverige 2006. Jag har dock aldrig ridit för honom, så det kanske är omöjligt att få en ryttarplats. Då hoppas jag i alla fall att jag kommer iväg som åskådare.
Naturligtvis kommer jag att fortsätta rida för min egen tränare på hemmaplan så snart vi har någon stans att vara. Paddocken är stenfrusen och ridhuset utan tak, väggar och golv.......

Ja...det var väl mina "hästiga" mål för år 2006. Jag har ju tävlingshundar också och mål för dem. Men för mig personligen så har jag inte så många flera mål än vad som krävs för att uppfylla de som jag satt för mina djur.

Mvh Myy

Jag hoppas på att traggla vidare på bytena och få dem mer befästa, idagsläget funkar de ibland. Han förstår vad jag vill, men vi får inte till det. Ska be tränare om lite hjälp där.
Sedan har vi mer variation av traven, men framförallt, den där hemska rakriktningen som jag har så hysteriskt svårt för...

Eftersom jag inte har egen häst i år, och troligen kommer vara utan ett par år till så kanske målen ser lite annorlunda ut :p

Hoppas kunna utveckla min sits (eftersom jag har som regel att inte träna sitsträning på egna hästar, de skulle bli så förvirrade) genom att gå på kurs, eller ta privatlektioner.
För att stärka mina egna "grunder" ska jag sen försöka få tag på nån häst som jag kan jobba för hand/påbörja akademisk ridkonst, har ju bara "tränat" det med två hästar hittills så vad gäller problemlösningar i grunderna och att lära sej olika hästar har jag MASSOR kvar... Att beta av en häst till som kan lära mej ett och annat vore ju inte helt fel :) hoppas på att kunna skaffa medryttarhäst isåfall, till våren om inte annat.

Skulle också vilja utveckla mej själv mentalt, att se lösningar istället för murar. Det tror jag är lättare när man håller på med andras hästar för har man haft en häst ett år eller mer inbillar man sej att det man inte löst hittills är kört ;)

Förutsatt att min häst blir frisk och ridbar efter sitt fånganfall i början av november 2005:

Dels ska jag fila vidare på grunderna förstås. Jag ska bli bättre på att variera form och tempo även i skolorna, jag fortsätta göra allt för att inte bli handbromsig och jag ska jobba på min sits. Tänker även återuppta jakten på en ny dressyrsadel. En neverending story sedan fem år tillbaka, med kortare uppehåll då jag tror att jag har hittat rätt..

Sedan tänkte jag ta itu med galoppjobbet - jobba mer med skolor, försöka hitta den förvända galoppen igen (som försvann i takt med att G blev starkare i galoppen..!), piruetter och så har jag bestämt mig för att våga mig på terre-a-terren ändå. Hon har en otrolig fallenhet för terre-a-terre och jag har varit lite rädd för att ge mig på den av den anledningen - tänk om det kraschar saker andra saker, att hon tar till den i försvar eller att det snurrar till det för piruetten. Men, vad tusan =) Jag ska testa så smått och känna vart det bär iväg =)

Vidare hoppas jag kunna hitta passagen också, men den känns lite längre ifrån faktiskt. Piaffen sitter rätt bra och hon känns stark överlag i traven, men vi har ändå problem i övergången mellan piaff och trav - som om hon i övergången vill skjuta ifrån med lika mycket kraft som hon har burit med i piaffen? Ja, vi får se.

Det jag annars hade bestämt mig för i höstas, innan fånganfallet, var att försöka boka en träningsvecka hos Bent i sommar. Menmen, det får kanske bli någon annan gång..

Nu hoppas jag bara på att hon ska bli frisk igen! Och i så fall hålla sig frisk!

~FlipTheFrog

http://www.geocities.com/ciasteckningar/gaia2005.html

Ett nytt mål, men ingen plan

Fick mail nyss från den allra närmaste belägna Fell uppfödaren - Rikke i Danmark.
I Hilleröd, 45 minuter från Helsingör håller hon till med sin hjord på ett 20 tal Fells.

Så målet är att fara på studiebesök och titta på dem hos henne, men inget planerat.
Jag skall bara titta, inte köpa.

hihi, jag tänkte ungefär samma........
Hur många är det inte som gått på den?
"Jag ska bara titta, inte köpa."

:rofl:

Mitt mål med Doremi är att 1. få ordning på galoppen... på riktigt alltså! 2. Kunna bli klar med förberedelserna för byten. 3. Att få mer action i piaffen. 4. Att lära honom buga. 5. Att lära honom backa när jag står bakom honom.

Mitt mål med mig själv är att ha bättre tålamod!

Mitt främsta mål är att sluta tänka så förbannat, rida lite mer framåt tjosan hejsan ibland. Sen ska jag bearbeta min feghet och försöka sluta tänka på mig själv som en rädd ryttare. Hade just börjat rida i skogen själv, när vi fick kvarka på stallet. Skit!!!

Sen vill vi lära oss galopp, min häst är ju islänning och har svårt för både traven och galoppen. Traven fick vi någorlunda fason på förra året.

Ytterligare ett mål är att träna tölten. Sedan vi fått fatt på traven har jag svårt att förklara skillnaden mellan tölt och trav för min häst. Tror att jag måste hitta det i mitt säte.

Sist, men inte minst, är ett mål att fortsätta få lite fason på sitsen.

Puh, man blir trött bara av att läsa

OA

Mitt mål är att försöka få en så bra sits som möjligt. Då skulle många andra saker falla på plats oxå tror jag:idea:
Tävlade upp till LA i höstas men har kommit på nu under vintern att vi inte alls var färdiga för det. Det gick på ren tur. Allt har gått för fort framåt. Linus behöver mer tid på sig att bli stark:smirk: Vi ska inte rida någon mer LA förrän till sommaren.

ännu en ny häst jag lägger till listan att åka och titta på

Paso Fino

verkar vara den ultimata hästen - 14hh - 15hh och så himla fin - fast den har för mig okända gångarter och verkar inte kunna trava alls ... en fråga att utreda på plats då

närmaste gänget i Slesvig-Holstein, så det är ju också nära och bra, annars är det fullplottrat med Paso Finos i Bayern, och dit åker jag gärna igen, jag var i Frankische Schweiz 2001 på äkta burg-bröllop, iklädd denna http://web.telia.com/~u31324762/Elena-Roman_outfit.jpg

medeltiden, baha! vet ni som gillar den tiden, det var inte ens asfalterat där bland borgarna, ni skall se mina högklackade skor hur de såg ut efter den kvällen :eek: :-) Falkenerare var det dock där, men när jag tänker efter undrar jag var de faktiskt fick plats med hästarna på dessa borgar. För små borggårdar var det faktiskt där jag var.

År 2005 gick allt i raketfart. Köpte Elly vid årskiftet 04/05 som en oinriden 4-åring. Började med inlongeringen som gick vägen tack vare Jegra. :) Sedan uppsittning ett tag och arbete vid handen. I maj började jag rida. Skrittade och travade lite smått, tränade på att svänga osv. Sen sommarvila hela juli...

Nu sätter vi öppnan uppsuttet, kan behålla böjning på en volt i skritt och trav, har en helt suverän framåt-neråt sökning (kan länga tills nosen tar i backen ibland :p ). Traven är balanserad och vi har inga problem med 8-volter! Hon följer vikthjälper till den grad att vi kan göra en nästan perfekt bakdelsvändning. Sidförande hjälper fungerar bra i både skritt och trav.

Så nu till 2006:
Det har gått så snabbt i utvecklingen att jag själv har tappat tråden... Det har gått lite för lätt. Men mina mål är nu närmast att sätta slutan. Rakrikta henne mer, hon går gärna i lite öppna i ena varvet. Kanske få en fin galoppfattning? :) Gärna en utan att behöva kasta in innerbogen. :smirk:

Ja, har inte så höga mål för hästen, vi tar det som det kommer...

När det gäller mig så ska jag förbättra mina sitshjälper, förfina dem. Jag ska anordna ett par kurser här uppe. Förhoppningsvis också komma iväg söderut som fotfolk nån helg. :d

Jag ska börja träna. Har börjat åka längdskidor vilket har medfört att mina axelproblem är borta! 10 års axelproblem som bortblåst. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 986
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar