Sv: Mål 2006
Jag som tänkte skapa en liknande tråd...
Men mera en summering av det egna travåret 2006
Själv är jag splittrad till detta år minst sagt. Kanske på grund av att det började i totalt mörker efter 2005 års tragedier.
Allt beror ju på vad man jämför med och jämför man med 2005 har det här året varit alldeles lysande.
I januari inköptes 1 st. problemhäst (Nisse) som visade sig ha betydligt fler problem än vad vi trodde från början. Efter mycket arbete börjar det ändå kännas att han är på rätt väg även fysiskt. från början sa jag ett år för att få igång honom men eftersom vi inte kommit igång och snabbjobba förrän nu så behöver vi nog till sommaren. (Vi tränar långsammare än vad han gjorde 13 veckor efter att han satts i vagn)
Samma månad stod jag och grät efter ett jobb med vår gamla 7-åring som trots att hon inte verkade vara halt inte funkade. Detta var en följetong sedan 2 år tillbaka, hon funkade i två månader sen ballade aktionen ur. På grund av alla hästar vi miste 2005 orkade vi helt enkelt inte ge upp utan ett försök till (hur många har inte gjort alldeles för många såna innan det är för sent?) Vi bytte klinik och fick remiss till osteopat med henne.
I juli kvalade hon igen och hann med fyra starter innan hon drog på sig en korsförlamning följd av två snabba sårskador och nu en rejäl förkylning.
Resultatet då? 4-4-1-0, ingen rekordsänkning men hon sprang in 18 000 vilket är mer än hon hade tjänat i årets början.
Och då ska man veta att vi skulle "köra bort poängen" eftersom hon hade en seger i en P21-a i raden när vi drog igång i år och jag behövde köra lite lopp. Alltså har jag tagit min första kuskseger också.
Tvååringen som drogs med epifysit under hösten 2005 har utvecklat pålagringar i carpus, veterinären gav honom inte någon stor chans. Eventuellt om han får växa färdigt, typ. Av ren nyfikenhet har vi tillsammans med en ET kört laser på knäet på honom och ska framåt våren ta en ny röntgenbild för att se hur det ser ut. Han är mammas gull-häst så hon får hålla på med honom så länge hon orkar.
Ettåringen var allt frid och fröjd med tills han kom hem från sommarbetet, han kördes ett tio-tal ggr, sen drog eländet igång igen. Han rullade fast i boxen och blev helt skev och instabil bak. Misstänkt bäckenfraktur.
Efter en liten sväng till Skara konstaterades att han "bara" hade dragit SI-led ur läge. Efter att ha varit på sommarbete har hästkraken stått i box och utebox sen i oktober. Men nu är han så bra att vi kunnat ta benbitarna på honom och hoppas att vi kan komma igång och träna snart igen.
Den stora finalen på året var nog när vi den 10/12 körde på en isfläck och fick sladd på släpet. Änglarna vakade över oss för släpet gick aldrig av vägen, och bilen stannade i en slänt. Både hästar och människor klarade sig utan en skråma även om Nisse gick omkull.
Så vad ska man ha för mål 2007? Jag törs faktiskt inte sätta upp några, jag lever för stunden och tar framgångarna när de kommer och motgångarna när de kommer.