Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Pallas

Trådstartare
Våra barn går heltid på förskolan och min man jobbar hemifrån. Fram tills nu har jag jobbat heltid utanför hemmet. Nu är jag arbetslös och frågan blir då: Går det att få någon dispens för att få ha barnen mer än 15 timmars på förskolan? Det går inte att ha dem hemma när min man arbetar, och det känns orimligt att jag skulle behöva hålla mig utanför hemmets väggar med en två- och en treåring åtta timmar om dagen.

Någon som vet? Eller som har förslag på någon lösning?
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Det skiljer mellan olika kommuner vad som gäller, visst är det så att du har en diagnos av något slag?
Med den i bagaget kan du förmodligen få läkarintyg på behovet av plats ifall ni skulle bo i en kommun med ofördelaktiga regler.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Jag måste fråga vad du tänkt göra hela dagarna då?
Har ni inga dörrar så maken kan stänga om sig?

Du har rätt till 15 timmar, att tro att man ska få mer när man går hemma hela dagarna tycker jag låter helt befängt. Om det inte finns andra orsaker.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Hos oss ska det upp som ett nämndbeslut om man ska ha dispens.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Jag måste fråga vad du tänkt göra hela dagarna då?
Söka jobb?

Har ni inga dörrar så maken kan stänga om sig?
Nej, vi är trångbodda.

Du har rätt till 15 timmar, att tro att man ska få mer när man går hemma hela dagarna tycker jag låter helt befängt.
Varför då? Vi har ju inte direkt en medelsvenssonsituation.

Om det inte finns andra orsaker.
Det finns det också.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

dom 15 timmarna är väl till för att du ska kunna söka jobb eller? hur stort bor ni? i en etta?
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Min dotter går 15 timmar per vecka..Om hon ska vara längre så är det för jag ska på arbetsintervju, möte hos ams osv. Jag söker jobb även när min dotter är hemma. Jag förstår att det kan vara jobbigt när din man jobbar hemma. Men dom barnen får bara 15 timmar om dagen när man är arbetslös. Tror inte att ni är ett undantag och får längre tider tyvärr.

Mvh
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Finns det andra skäl till att du inte orkar ta hand om dina barn så är det sjukskrivning som gäller.
Er trångboddhet lär ju i alla fall inte vara förskolans problem? Det är sånt man får lösa själv.

Dessutom, som någon sa, att söka arbete är tänkt att du ska göra på de 15 timmarna du har.

Så trött på föräldrar som tror att förskolan ska lösa alla problem, att det är en inrättning alla har rätt att göra hur man vill med. Vet inte hur många gånger jag har slutat tidigt och mött föräldrar som går och shoppar eller håller på med sin hobby.

Vi är inte till för det!

Tyvärr verkar det vara en trend som växer... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

I min hemkommun är det som Brandgul skrev, ska man ha dispens till mer än 15 timmar så är det ett "beslut från högre ort".

Om du behöver gå på arbetsintervju/möte på AF så har oftast barnen rätt till utökad vistelsetid de dagarna.

Är du sjukskriven så har barnen rätt till "heltid".
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

I min kommun får man bara 15h/v om man är sjukskriven. Hur kan det gå ihop egentligen? Jag är sjukskriven (Långtids) på heltid, för att jag inte kan jobba eller så. Men dom tycker då att jag kan vara hemma med min son på nästan heltid..

Jag måste ha ett extra läkarintyg om jag ska få mer än 15 timmar i veckan. Vilket jag har skaffat nu, men det känns otroligt konstigt. Sjukskrivningen i sig borde ju räcka som läkarintyg tycker man.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Det skiljer mycket mellan komunerna. Vi har t.ex. haft 30 h i veckan för barn med småsyskon hemma. Men det kommer nu att ändras till 15 h i veckan. Arbetslösa har dock fortfarande rätt till 30 h i veckan. Så det skiljer sig åt...
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Men är det så generellt eller beror det kanske på att ert ordinarie behov varit 15 tim? (Dvs att om du inte varit sjukskriven varit arbetslös.)

Jag har aldrig haft 15-timmarsbarn vars föräldrar blivit sjukskrivna tror jag.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Mja, nu var det ju inte riktigt så som du framställer det som jag frågande. Jag frågade om det fanns något alternativ till 15 timmar eller om någon hade något tips på hur vi skulle kunna lösa det.

Söka jobb ska man göra 8 timmar om dagen när man är arbetslös. Hade vi haft "vanliga" barn kanske det hade gått att ha dem hemma när maken jobbar, men nu går inte det. Det innebär att jag kommer få vara ute med dem 8 timmar om dagen i nitton minusgrader. Klart som tusan att jag hör mig för vad det eventuellt finns för alternativ.

Att vi är trångbodda är givetvis inte förskolans problem, och det har jag heller aldrig påstått.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Söka jobb ska man göra 8 timmar om dagen när man är arbetslös.

De flesta kommuner tror jag faktiskt har 15-timmars veckor för barn till arbetslösa. Hur löser andra sitt jobbsökande?


Hade vi haft "vanliga" barn kanske det hade gått att ha dem hemma när maken jobbar, men nu går inte det.

Får man fråga på vilket sätt dina barn är "ovanliga"? Har dom ett diagnosticerat funktionshinder så tror jag absolut inte att det är något problem att få dispens.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Sonen fick gå längre dagar på dagis när en jobbade hemma och en var föräldraledig - då spelade även faktorer som att vi bodde långt ute på landet utan kompisar i närheten in och att sonen skulle börja sexårsverksamheten ett halvår senare...
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Jag har varit sjukskriven i 2½ år nu, redan innan jag blev gravid alltså. Så vi har aldrig haft något ordinarie behov, utan jag blev informerad om att jag bara får 15h/v när jag ringde till kommunen för att kolla platser etc. Med läkarintyg på att jag har behov av mer, får jag då mer. Jag förstår inte riktigt hur det där fungerar bara. Om jag är sjukskriven på 100%, så finns det ju en anledning till det liksom. Och dom kollar inte ens varför man är sjukskriven, ifall det är en svår skada eller psykiska problem eller någonting sånt. Utan alla får 15 timmar, utan speciellt intyg.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

De flesta kommuner tror jag faktiskt har 15-timmars veckor för barn till arbetslösa. Hur löser andra sitt jobbsökande?
Ingen aning faktiskt, har funderat på det också. Fast jag tror att jag klarar mitt jobbsökande på 15 timmar, men det är som sagt maken som får sitt jobb stört.


Får man fråga på vilket sätt dina barn är "ovanliga"? Har dom ett diagnosticerat funktionshinder så tror jag absolut inte att det är något problem att få dispens.
Det är klart man får. Nej, de har ingen diagnos. Vet inte om det är något "fel" på dem, men de är så väldigt mycket mer än andra barn jag känner. De är två och tre år och kräver ständig uppsikt, och nu pratar vi om att man inte kan gå på toa en minut utan att ha stenkoll på vad de gör.

Jag skall höra mig för lite med rektorn på förskolan imorgon, det kan ju hända att de har några förslag eller tips om hur andra gör. Tror inte på dispens själv. Det är inte omöjligt att jag blir sjukskriven, och då löser sig ju min makes arbetssituation, men jag vet inte vad som händer med det än. Eller så hittar jag ett jobb omgående och då är det ju inget som ändras från nuvarande situation heller.

Undrar mest hur det är för andra föräldrar där den ena parten jobbar hemma och barnen också är hemma. Kanske de har större boende och kan göra kontor? Eller har någon smart lösning de kan dela med sig av.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 172
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 913
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp