Makaber fråga...

Sv: Makaber fråga...

Inte_Ung skrev:
Tillåtet är det.
Ibland så får man ju inte tag på alla djur och vad gör man då?
Låter dem springa halvvilda i skogen och svälta ihjäl?

Det som du läste är det rekommenderade sättet.
Det som står i författningen om slakt o avlivning är inga allmäna råd!
Detta innebär att det i princip inte är tillåtet att skjuta hästar, som inte går att få tag på, med skott mot hjärt-lungområdet. Det finns vad jag vet inga undantag för den situationen, som jag tolkar det skulle man först behöva söka en dispens från DSM vilket knappast görs.
PL
 
Sv: Makaber fråga...

Själv e jag vegetarian och varför skulle jag då låta någon av mina hästar gå till människoföda när jag valt att inte äta kött själv, rätt idiotiskt. Det folk borde göra istället är att inte stödja dessa långa djurtransporter och inte äta kött som kommer långväga ifrån. Det gäller att inte vara egoist. Menar ni på fullaste allvar att mina hästar som är mina nära vänner och betyder så mycket för mig ska ligga på någon annans tallrik bara för att jag ska stödja den svenska köttindustrins efterfrågan på hästkött. Folk borde visa sitt misstycke genom att bojkotta istället. Visst hästen märker ingenting när den är död och ligger på tallriken men för mig är det en fråga om etik och moral. Skulle ni låta någon äta eran hund tex.? Mina hästar betyder lika mycket för mig som mina hundar så därför tycker jag att det är precis samma sak
 
Sv: Makaber fråga...

Saigon skrev:
Ingen kritik men finns det verkligen hästar fortfarande som inte fått ngn medicin under sin livstid som gör att de fått livstidskarens mot att gå till människoföda? Det räcker ju att ha behandlat med butta så får man inte anv köttet.

Och förövrigt vore det inte bättre att trots allt strunta i att anv köttet så att ni kan ge ett ordentligt lugnande preparat (för både hästens och människornas bästa)?

Eller finns det ngn annan anledning som jag missat?

Jag har en 21-åring, hon har aldrig varit i närheten av någon butta el. liknande. Det enda hon har fått i sig/på sig är avmaskning och Tetanusvaccin.
Så visst finns dom.
 
Sv: Makaber fråga...

peter_lundin skrev:
Detta innebär att det i princip inte är tillåtet att skjuta hästar, som inte går att få tag på, med skott mot hjärt-lungområdet. Det finns vad jag vet inga undantag för den situationen, som jag tolkar det skulle man först behöva söka en dispens från DSM vilket knappast görs.
PL

Innebär det att alltså att min granne har fel?
Han låter skjuta sina kossor som om de vore vilda djur när han inte får tag på dem om hösten.
Och jägarna som gör det säger (naturligtvis) att det är i sin ordning.
Eller är det olika med hästar och nötter?

Jag bor i ett litet laglöst område i de fruktade Arlandaskogarna, så här kan man förvänta sig precis vad som helst.
 
Sv: Makaber fråga...

Håller till 1000 % med dej - långa djurtransporter e fullständig idioti. Det e ju vansinne å transportera djur tusentalskilometer!!

Jappp, jag vet att jag e lite kluven o skitzofren (hur stavas det??? :o ) i min inställning till å äta hästkött.....:cool: Å ena sidan å andra sidan... äter hästkött - inte från egna djur men från andras - å inte importerat kött ...;)
Men nu var ju inte frågan om vi skulle äta hästköttet utan vad trådskaparen skulle kunna ge hästkraken för lugnanade medel - om jag minns frågan rätt ...:angel: :rofl:
 
Sv: Makaber fråga...

Jag skulle betrakta det som en gråzon om man inte skjuter i skallen, Ingen skillnad mellan häst o nöt.
Vad gör din granne med sina nötter sen? Äter upp alla själv? Säljer svart?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Makaber fråga...

peter_lundin skrev:
Vad gör din granne med sina nötter sen? Äter upp alla själv? Säljer svart?
PL
Både och.
Det är en stor familj.
Eller "klan" snarare som skall ha kött.
Och så är det massor av svartkött till vänner och bekanta.

Gula lappar i öronen - vad är det?
Staket som håller djuren inne - vad är det?
Ligghall på vintern - vad är det?
Foder och vatten - det finns väl på skogen?
"Jag ställde ju upp en ensilagabal i förra vecka, det var då märkvärdigt att den skull vara slut redan."
Kommentar när jag hade alla 20 st på min gräsmatta.

Och ja, jag är sur - störtsur.
Laglöst land var det.....

Men jag har bestämt mig för att skriva en bok om det, och det tröstar.
 
Sv: Makaber fråga...

Hmm, kul granne, knappast ngn att lita helt på när det gäller vad som är tillåtet el ej:angel:
Regelverket är anpassat till att man skall ha möjlighet att hantera sina djur genom lämplig tamhetsgrad o lämpliga anläggningar. Sen kan det ju hända att enstaka djur blir förvildade o måste skjutas på håll o då får man väl se mellan fingrarna. Men när det gäller din granne verkar det ju vara en fråga om allmänt kass djurhållning o inte om enstaka förvildade djur o då finns det knappast ngn anledning att se mellan fingrarna.
PL
 
Sv: Makaber fråga...

peter_lundin skrev:
Hmm, kul granne,
Skojjar du?
Det finns spaltmeter att skriva om den.
Och det gäller både det ena och det andra.
Men det mesta landar på Miljökontoret.

peter_lundin skrev:
knappast ngn att lita helt på när det gäller vad som är tillåtet el ej:angel:
Nej, det gjorde jag inte heller.
Utan det var en av traktens jägare som påstod att det var okej.
Och just den trodde jag var pålitlig.
Men den var nog mest mutad med kött som det verkar nu då.

peter_lundin skrev:
Men när det gäller din granne verkar det ju vara en fråga om allmänt kass djurhållning o inte om enstaka förvildade djur o då finns det knappast ngn anledning att se mellan fingrarna.
Vi slutade se mellan fingrarna på det här i grannskapet för länge sedan.
Men det är trögt sådant där.
Djurskyddsinspektörerna är väl fullt upptagna med att mäta häststallar och jaga §16 tillstånd.
Vad vet jag?
Men de har ögonen på honom.

Hans djurhållning kallas allmänt för "Improviserad lösdrift" för vi har den överallt.
Förra veckan så var den i en annan grannes höstvete, 3 ggr vad jag såg.
 
Sv: Makaber fråga...

Jag tycker vi kan låta bli diskussionen om det etiska eller oetiska att låta hästen gå till humanföda. Jag tror INTE att trådskrivaren behöver få en massa påhopp om det i den här stunden.

/Alexandra - som har två (en bultad och en med spruta) begravda id eras sommarhage, en som hamnade på någons matbord (dvs slaktad på slakteri och köttet tagits om hand) och en bultad och destruerad. De två som finns nu blir destruerade, de har livstidskarens bägge två (de har fått butta bägge två, de har varit sövda bägge två. Fölis fick sin livstidskarens tre veckor gammal då hon fick receptfritt bisolvon...)
 
Sv: Makaber fråga...

Tack för alla svar! Har nu pratat med de som ska komma och hämta min häst och de sa att de inte hanterar köttet utan att de enbart bränner djuren... bra på sätt och vis för då slipper jag överväga om det där med kött eller inte (och det handlar för min del inte alls om pengarna, utan om min inställning till hanterandet av resurser i samhället, ungefär som att jag tycker det är solklart att donera organ om möjligheten finns).

Men det blir inte till att åka transport för det är en på tok för stor risk med denna hästen. Så min plan just nu är att det blir en ordentlig dos plegasil och att allting sköts hemma på gården. Ska försöka ordna så att vetrinären som pleggar är kvar och genomför det tråkiga så att jag slipper vara med.

Detta är mer än vad man ska behöva klara som människa känner jag...
tack igen för era svar.
 
Sv: Makaber fråga...

Om kroppen ändå ska destrueras kan du ju låta veterinär ta bort hästen (kolla bara vad veterinären använder, bult eller spruta, om du har synpunkter på vilket du vill ska användas). Så får de hämta kroppen sen, Lantbrukstjänst (dvs de står inte för avlivningen). Då slipper du ju försöka samordna tider etc.

Lycka till hur du än gör!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp