Makaber fråga...

Sv: Makaber fråga...

tycker att det mycket bättre att "stödja" svensk slakt, än att massa hästar går på slakttransport till tex. italien. sen impoterar sverige hästkött därifrån. tycker inte det är värre än att dom blir jordförbättringsmedel. det blir det av "kadaverhämtning".
 
Sv: Makaber fråga...

hillevie skrev:
tycker att det mycket bättre att "stödja" svensk slakt, än att massa hästar går på slakttransport till tex. italien. sen impoterar sverige hästkött därifrån. tycker inte det är värre än att dom blir jordförbättringsmedel. det blir det av "kadaverhämtning".

Håller med, ngn måste bidra till den svenska marknadens efterfrågan.
 
Sv: Makaber fråga...

hillevie skrev:
tycker att det mycket bättre att "stödja" svensk slakt, än att massa hästar går på slakttransport till tex. italien. sen impoterar sverige hästkött därifrån. tycker inte det är värre än att dom blir jordförbättringsmedel. det blir det av "kadaverhämtning".
Det e som sagt upp till var och en, men jag skulle aldrig personligen göra det med mina. Vad har det med slakttransporter till Italien att göra????Min bästa vänner ska då inte ätas upp av någon. Tycker inte att det e en värdig död
 
Sv: Makaber fråga...

mizz skrev:
Håller med, ngn måste bidra till den svenska marknadens efterfrågan.
Gör du så. Tycker du diskuterar lite märkligt men alla e vi olika
 
Sv: Makaber fråga...

Om inte lagen har ändrats på senare år, så får man inte skjuta hästar med älgstudsare.
Hade en ponny som fick benet avsparkat för ett antal år sedan. Nödslakten dröjde, så jag frågade vetrinären som var på platsen om inte granne som är jägare kunde avliva den.
Men hon sa att man bara fick avliva hästar med bultpistol eller spruta.
Ska tillägga att hon försäkrade att hästen inte kände någon smärta i benet.
För djur producerar så höga doser av adrenalin (tror jag?) att de blir bedövade. Hästen var väldigt lugn, men vi som stod å såg att det bara var huden som höll ihop benet vi rös...
 
Sv: Makaber fråga...

det är väl inte märkvärdigt, då hästkött importeras i ganska stor omfattning. hade fler slaktat i sverige hade inte den importen behövts. dvs. färre hästar hade "köppts upp" av handlare i sverige för att gå på export.(många gånger utan att fd. hästägare förstått det.)därför att tex. italien betalar bättre kg pris.

sen är det ju inte värdigare att bli jordförbättringsmedel...
tycker dock det är viktigare hur hästen behandlas (med värdighet)
innan den slaktas. och att det går lungt till väga (att slaktaren/vet. har gott om tid, inte stressar.)

men visst, var och en blir salig på sin tro..
 
Sv: Makaber fråga...

Saigon skrev:
Ingen kritik men finns det verkligen hästar fortfarande som inte fått ngn medicin under sin livstid som gör att de fått livstidskarens mot att gå till människoföda? Det räcker ju att ha behandlat med butta så får man inte anv köttet.

Det är vell klart det finns? Annars skulle ju ingen häst ha gått till slakt för att användas som livsmedel. Mitt sto som är 11 har aldrig blivit behandlad med medel som har längre karens än 14 dagar. Hon kommer iofs aldrig kommer att gå till livsmedelsslakt, men det är bara av personliga skäl. Mitt förra sto var heller aldrig behandlad med livstids karens-medel, och hon är vell runt 20 nu..
 
Sv: Makaber fråga...

peter_lundin skrev:
Veterinären hade fel. Kulvapen är, o har alltid varit, tillåtet.
PL
Okej, kanske minns jag fel,att hon rekommenderade bult eller spruta.
Får vem som helst (med vapenliscens), av vilken anledning som helst skjuta sin häst? Eller bara akut?
 
Sv: Makaber fråga...

Anna_H skrev:
Finns det något lugnande preparat där det inte är någon karens, som man kan ge en häst som man blir tvungen att avliva?

Skulle behöva veta, då jag har en häst som tyvärr måste avlivas och det är en mycket våldsam häst.

/Anna

bara-undrar varför det absolut behöver vara ett preparat som inte har ngn karenstid?????
 
Sv: Makaber fråga...

därför att den behövde det i samband med resa till slakteriet, om jag inte missförstått.
 
Sv: Makaber fråga...

*KL*

Jag blev väldigt förvånad att det stod noll dygn som slaktkarens på Domesedan jag, men det fyller ju det som efterfrågades.

Apropå kulvapen, så borde behöav vara en VÄLDIGT säker skytt om man ska ta det på avstånd? De ska ju skjutas i pannan som vd bultning ju? Är väl inte tillåtet att skjuta som när man skjuter älg på dem? Vet när jag kollade upp för typ tre år sen så var det himla noga instruerat och ritat och så vidare om var du skulle sätta skottet för olika djurslag etc. Är det genomförbart på lite håll? Räcker ju hästen vrider huvudet så bommar man? *funderar lite*

Mitt kallblod togs bort på slakteri, med kulvapen. Pipan låg ju an mot pannan som med en bult, men slaktaren kunde ju vara på lite 'avstånd' eftersom det var så mycket längre vapen än om hans tått med den bult.

Jag vidhåller dock att det är bättre att betala 2000 kr och sedera hästen, bulta den och låta köttet gå till destruktion. (Eftersom det kanske inte är så rekommendabelt att sedera och sen ta tillvara köttet, även om det nu är tillåtet)
 
Sv: Makaber fråga...

marina w skrev:
Helt upp till var och en men jag hade då aldrig velat att någon satt tänderna i mina hästar:confused: de betyder alldeles för mycket;)De hade alltså aldrig hamnat i någons mage

Håller med. Ingen ska någonsin få äta min häst....... Men alla är vi olika.
 
Sv: Makaber fråga...

Jo tanken är att hästen ska gå till livsmedelsindustrin... men för att undvika den etiska debatten kring det (iof intressant debatt) så ville jag bara veta ett preparat som går att använda i samma ögonblick som slakten så att det går så lugnt till som möjligt.

Detta är det absolut hemskaste jag någonsin behövt göra i mitt liv, det är den hemska sidan med att ha djur.

tack för alla svar.
 
Sv: Makaber fråga...

Jag vet iofs inte hur det fungerar på "ditt" slakteri, men här hos mig går det bra utan lugnande... Det är mycket vana killar som avlivar och det går till så att man ställer hästen ute i en inhängnad på ca 3*3 m och skjuter hästen utifrån. Mycket lugnt och smidigt, kroppen körs sedan direkt in i slakthallen ich tappas på blod. Går mycket snabbt och kändes väldigt humant, ingen stress och hästen helt lugn.
 
Sv: Makaber fråga...

Ska hästen avlivas med spruta behöver du ju inge karens då du ändå får in medel i hästen som gör köttet oanvändbart... Är det slakt du menar så vet jag faktiskt inte, brems kanske som nån skrev även om jag själv aldrig skulle kunna använda det.. Men är det verkligen verkligen väldsam häst? Annars har ju slaktare en hel del vana så dom kanske kan hantera den? :/ Fast jag har ju inte ens sett hästen och eftersom du frågar så antar jag att så inte är fallet..
Fråga vet. på agria? :idea:
 
Sv: Makaber fråga...

Alexandra_W skrev:
Är väl inte tillåtet att skjuta som när man skjuter älg på dem?
Tillåtet är det.
Ibland så får man ju inte tag på alla djur och vad gör man då?
Låter dem springa halvvilda i skogen och svälta ihjäl?

Det som du läste är det rekommenderade sättet.
 
Sv: Makaber fråga...

Anna_H skrev:
Jo tanken är att hästen ska gå till livsmedelsindustrin... men för att undvika den etiska debatten kring det (iof intressant debatt) så ville jag bara veta ett preparat som går att använda i samma ögonblick som slakten så att det går så lugnt till som möjligt.

Detta är det absolut hemskaste jag någonsin behövt göra i mitt liv, det är den hemska sidan med att ha djur.

tack för alla svar.

Vill i alla fall säga att jag lider med dig. :cry:
Hoppas att det går bra .... så bra som det nu kan gå.
 
Sv: Makaber fråga...

Jo det e hemskt. Har själv varit tungen att ta bort 2 av mina älskade hästar. Fruktansvärt. Den ena akut, tarmvred, o den andra pga knäskada.

du har min fulla förståelse - det ÄR svårt o mycket tragiskt.

Det ja menar e att om hästen är farlig o orskar stora risker för dom e tvungna att hanter den (du, din familj ....) så väger det ju ooootroligt lätt i förhållandet till några tusen kronor ...eller??? OM hästen e rent livsfarlig menar jag. Svårt att säga eftersom jag inte vet HUR våldsam den är o hur mycket den behöver hanteras o av vem. Men en människas liv o hälsa e ju oootroligt mycke mera värt än några tusen kronor...

Sen tycker jag inte att det e såå etiskt "fel" att äta hästkött - den är död o den lider absolut inte mera då. Kan iof inte tänka mej att äta nån av mina egan hästar men det e ju mitt etiska dilemma :angel: :angel: :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp