Makaber fråga...

A

Anna_H

Finns det något lugnande preparat där det inte är någon karens, som man kan ge en häst som man blir tvungen att avliva?

Skulle behöva veta, då jag har en häst som tyvärr måste avlivas och det är en mycket våldsam häst.

/Anna
 
Sv: Makaber fråga...

Ingen kritik men finns det verkligen hästar fortfarande som inte fått ngn medicin under sin livstid som gör att de fått livstidskarens mot att gå till människoföda? Det räcker ju att ha behandlat med butta så får man inte anv köttet.

Och förövrigt vore det inte bättre att trots allt strunta i att anv köttet så att ni kan ge ett ordentligt lugnande preparat (för både hästens och människornas bästa)?

Eller finns det ngn annan anledning som jag missat?
 
Sv: Makaber fråga...

Saigon skrev:
Ingen kritik men finns det verkligen hästar fortfarande som inte fått ngn medicin under sin livstid som gör att de fått livstidskarens mot att gå till människoföda?

:confused: Har en 11 åring som jag ägt från 6-månaders ålder, har inte varit behandlat med någonting. Förutom vaccinsprutor och avmaskning då. Är det ovanligt? Jag tror inte det.


Anna_H: Förstår inte frågeställningen? Det behövs mer info. Varför inte fråga vet. Ska hästen slaktas? Kan inte slaktstationen vara behjälplig? Vaddå våldsam. ovs...
 
Sv: Makaber fråga...

Är den så pass "ren" att den får gå till föda? Ska den bara avlivas så är det ok med lugnande.
 
Sv: Makaber fråga...

Ja, som sagt, ska den gå till köttproduktion eller bara avlivas?

När Pinky avlivades hade jag lugnande i beredskap (namnet är tyvärr borta...) som de hade kunnat ge henne om hon verkat orolig. Ringde och kollade med slaktaren innan, och det var ok.
Men hon skulle inte ätas upp.
 
Sv: Makaber fråga...

Domosedan är det ingen slaktkarens på. Men det måste ges av veterinär i samband med avlivningen, så kan bli trixigt att få ihop, om inte slakteriets veterinär kan ge.
 
Senast ändrad:
Sv: Makaber fråga...

Även om det inte är ngn karens skulle jag vägra att ge det i direkt anslutning till slakt för livsmedel!
PL
 
Sv: Makaber fråga...

beror på vad våldsam innebär. Kan man bara få den att stå stilla utan att bråka med den kan man ju skjuta med slaktmask utan bedövning, annars håller jag med om en säker skytt på studsare
 
Sv: Makaber fråga...

Jag fick domosedan att ge min förra häst som var lite huvudskygg. Veterinären gav mig det dagen innan och jag gav det i muskel. Det kan ju alltså inte gått rätt till då? Men jag är supernöjd då jag hade en lugn och drogad häst vi slaktögonblicket. Min gick till livsmedel.
 
Sv: Makaber fråga...

*KL*

min häst fick livstids karens pga. att han kastrerades.(sövningsvätskan)
 
Sv: Makaber fråga...

Vi har 7 hästar i stallet varav 5 st får gå till livsmedel efter slakt. SÅ visst finns det hästar som inte blivit behandlade med massa konstigheter.. :)

Dom andra 2 har bara blivit kastrerade och när dom blivit sövda får dom inte gå till livsmedel..
 
Sv: Makaber fråga...

Även om halveringstiden är mkt kort anser jag inte att man skall riskera att det finns ngt kvar av ett mkt starkt lugnande medel.
PL
 
Sv: Makaber fråga...

Som sagt det beror på var problemet ligger. Går det att lasta o köra hästen till slakteriet. Om så går det att få in hästen på slakteriet.
PL
 
Sv: Makaber fråga...

Har inte stenkoll på hästköttspris men e de inte rätt lite betalt men får ... :angel:
Kanske en ide att skita i det rent ekonomiska o ge hästen lugnande, få kraken avlivad lugnt o sansat, o hela saken ur världen....
 
Sv: Makaber fråga...

sist jag tog bort på slakteriet (en liten C-ponny) fick vi lite över 1000 kr. istället för att betala 2000 kr. det är 4-5 år sedan.
 
Sv: Makaber fråga...

Helt upp till var och en men jag hade då aldrig velat att någon satt tänderna i mina hästar:confused: de betyder alldeles för mycket;)De hade alltså aldrig hamnat i någons mage
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp