Mahrani of the Fairplay

Favina

Trådstartare
vad tycker ni om honom?

Såg inte förra tråden ang. resultat från Grevagården. Där hans namn dök upp. Han blev ju inte godkänd, men avelsvärderad.

Han har nämligen stått i det stall jag står i nu, Stall Gibberöd. Han ägs av två st. ena är min stallägare som köpt honom från Holland.

Vore kul om någon såg honom i Grevagården och ville höra vad ni tyckte om honom. Har någon bilder?
Hade inte möjlighet att vara där den helgen :(

Kram Favina :bump:

Han står hos min kompis och hennes dotter. :)

Det är en mkt trevlig ponny tycker jag. Hög ridbarhet och trevligt temprament. Okomplicerad. Hoppar mkt bra.

Lite knepigt att han inte kom igenom, då han är/åtminstone var godkänd i Holland...
Eller har han blivit satt på "vaktlista" där, eltersom han fick lov att komma hit?
Har ju trevliga avkommor där med???
mvh

Jag tyckte att han var fin. Både exteriört och under ryttare (men jag såg bara uppvärmningen). Hörde att han hade hoppat väldigt bra också. Hoppas det går bra för honom på tävlingar så han kan bli godkänd i efterhand.

Tydligen är det ingen regel på ridponnyer att om de är godkända i annat land blir de det automatiskt i Sverige.

Han är godkänd i Holland men det kan man inte ta med sig till Sverige.

Jag vet inte om han har några avkommor i Holland.

Han hade hoppat kanon, efter vad ägaren hade hört men han hade endast varit lite markbunden bak.

Snuffsan: Vad kul! Du får hålla koll på honom!

Jag har full koll eftersom min dotter tränar tillsammans med dom. :)
Han ska tävla Åstorp på tisdag och Hästhagen på fredag om ni är nyfikna. :)

Sv: Re: Mahrani of the Fairplay

Är det någon som vet hur det går för honom och om han skall visas igen?

Jag tror han gjorde hela sitt bruksprov och då vet jag inte om dom kan visas igen, jag vet inte heller om hans stam var godkänd enligt asrps regler.
Han kan kanske komma igen som prestationshingst om han är bra.

Numera kan man inte hindra en EU hingst från att verka i aveln i Sverige, den lagen är skrotad och man måste registrera hingstens avkommor, annars idakar man handelshinder, och det kan bli dyrt.
Är man godkänd i en godkänd avelsförening samt premierad får man verka i vilket land inom EU man vill, bara man för språngrulla till sin avelsförening.

Sv: Mahrani of the Fairplay

Jag kommer ihåg denna hingst från bruksprovet och var väldigt förtjust i honom och tyckte att det var synd att de inte tog honom.
Kollade upp honom lite snabbt i Ridsportförbundets databas och han har i år flera placeringar i lätt B och lätt A hoppning. Med andra ord går karriären bra, han är väl 6 år i år tror jag.

Jaså har han flyttat till Skåne? har sett honom mycket på regionala tävlingar i Halland, bland annat div 1, då med Moa Magnusson i sadeln. En fin hingst som hoppar bra. varför har de bytt ryttare?

Inloggningsnamn skrev:
Vad har han för stam?

Loggan

Mahrani, är en Holländsk ridponny. Avelsvärderad i Hollands ridponnyförening som har ett enda avelsmål att framställa en SPORTONNY.
För att överhuvudtaget kunna registreras i NPS, Nederland pony stamboch--så krävs minst 12,5% arabblod.

Sportponnyavel med arabblod har starka traditioner i Holland, Belgien Frankrike där man framförallt vill att ridponnyerna skall hoppa.
Ponnyerna ligger ofta mycket högt i blod, dom är nästan fulla araber med lite ponnyblod. Det finns undantag med sportponny som är mer ponny blod än fullblod men tillhöt undantagen.

Denna utpräglade ridponnyförening har som enda mål en sportponny, i sådan avel gör man därför avkall något på exteriöra företräden och väljer i främsta hand efter sportegenskaper.

Hur har dom lyckats !!!! Jo jäkligt bra, vid årets EM så var det väldigt många NRP ponnyer representerade och missminner jag mig inte så tog dom guld i lag--beridna på Holländska "arabridponny".

Nåväl Mahrani är godkänd i NRP och har avlagt ett mycket bra bruksprov och där fått höga poäng, långt över medel.

När han kommer till Sverige och genomgår Svensk avelsvärdering som har höga krav såväl vad det gäller exteriör som prestation.
I Svensk ridponnyavel försöker man göra både och, exteriör såsom för utställningsavel och bruksmeriter såsom sportponnyavel.

Då inträffar att Maharani hamnar något under minimikravet för exteriör.
Att han däremot är godkänd för sina bruksegenskaper.

(Dessutom har han endast tre led erkänd härstamning, vilket är NPA krav. Svensk ridponny krävs fyra led erkänd härstamning. Svensk ridponny brukar ge "dispens" om hingsten når ALLA andra krav.)

Vilket totalt leder till att han INTE anses räcka till för Svensk ridponnyavel.

MAHRANI OF THE FAIRPLAY NPA
(NPA, är stambok A, för hingstar med mankhöjd mellan 140-148 cm)

Född 1999 hos Holland

e. Milton NPA 910657*99 0
u. Tashmiron NPA 88*107

e. Eduard NPA 83*5 0
u. Tashmira 83*8

e. Gashmiron ox A 997 0
- Dahiy ox

NPA är väl stamboken för både D och E ponnier?
Man skiljer på D och E ponnier vad gäller bruksprov.
Hingstar i dom storlekarna har väl NPA-nummer. Rätta mig gärna om jag har fel.

Halvblodshingstarna har NRA nummer.
:banana: :banana: :banana:

Senast ändrad:

poloplayer skrev:
NPA är väl stamboken för både D och E ponnier?
Man skiljer på D och E ponnier vad gäller bruksprov.
Hingstar i dom storlekarna har väl NPA-nummer. Rätta mig gärna om jag har fel.

Halvblodshingstarna har NRA nummer.
:banana: :banana: :banana:

NRPS--Nederland :Ridhäst : Pony : Stambok.

Man skiljer i tre stamböcker:

NPA D (ponny) 140-148 cm

NRA E (småhäst) 149-156 cm

NRA ridhäst 157 och över.

NRPS har även Angloaraber och Araber stambokförda, som är avelsvärderade för sporthäst/sportponnyavel.

Korsningar mellan stamböckerna är tillåtna, mankhöjden avgör om man stambokförs som pony eller häst.

Lite lustigt är att i NPA/NRA finns stambokförda ponnyer/småhästar som är födda i Holländsk welsh ridponny / Tyska ridponnyavelsföreningar eller moderlivsimporter från dessa avelsföreningar..

Här återfinns hingstar efter välkända sportponnyförvärvare: Leunsvelds Elegant, Dont Worry, Dressman, Vita Novas Hannasie, Koihuster Teak.

För den som vill avla prestations ponnyer bör lägga märke till just den i Sverige befintliga Leunsvelds Elegant--som har såväl son som sonson stambokförd i NPA, har vid upprepade tillfällen haft flera avkommor representerade i internationell sport.
Elegant avkommor förekommer i int. ponnysport i alla grenar, hoppning-dressyr-fälttävlan.

Elegant var i år även representerad i A final på Tyska Bundeschapionat som morfarshingst .

peråke

Nja lite fel blev det !!!!

Hingstar som är stambokförda som småhäster, eller som dom kallar E ponny.

Mellantingen mellan ponny och häst--har olika stambok.
De som är efter NPA , ponnyhingstar stannar i ponnystamboken med NPA nr.
De som är efter NRA , ridhäst hingstar stannar i ridhäststamboken med NRA nummer.

Lite märkligt och svårförståligt.

peråke.

vad tycker ni om honom?

Såg inte förra tråden ang. resultat från Grevagården. Där hans namn dök upp. Han blev ju inte godkänd, men avelsvärderad.

Han har nämligen stått i det stall jag står i nu, Stall Gibberöd. Han ägs av två st. ena är min stallägare som köpt honom från Holland.

Vore kul om någon såg honom i Grevagården och ville höra vad ni tyckte om honom. Har någon bilder?

Han står på vår går på Gotland och min syster Amanda tävlar/rider honom. Jag har oxå ridit honom några gånger, dock inte hoppat. Om vi har kvar honom så kanske jag ska tävla honom i höst! :)

vad tycker ni om honom?

hej. Det var jag som red och visa honom på grevagården. då han var lite markbundet och inte blev godkänd i sverige. + att han kom visst från fel ställe i holland. Det var lika dant med min nuvarande d-ponny bara för att hans pappa också var där blev inte han godkänd. men i fall vi behålt honom som hingst hade han blivit godkänd pga prestation. Nu står han uppåt landet. Jag ahr tävlat honom tom la.

Liknande trådar

Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 298
Senast: incognito
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 143
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka