Magproblem

anonym1

Trådstartare
Allvetande bukefalister ;) Jag undrar om nån kan hjälpa mig.

De senaste dagarna har jag känt mig spänd och uppblåst i magen. Det känns ungefär som att jag behöver fisa men det kommer inget. Har även lös avföring.
Jag är ganska säker på att detta beror på dålig mat och stress.

Apotekets hemsida har ett test man kan göra och detta visar att jag har känslig tarm, IBS. Där fick man också tips på olika piller och pulver som skulle vara bra mot dessa problem.
Men jag skulle vilja höra från er om ni vet något läkemedel som funkar och som ni kan rekommendera?


(Kommer såklart uppsöka läkare om det inte blir bättre)
 
Sv: Magproblem

Hej - på mag-tarmförbundets hemsida finns lite information om olika sjukdomar i mag-tarmkanalen. Om du har IBS handlar det till stor del om att lära känna sin mage. Det går inte att medicinera bort. En del har fått bra effekt av att äta mjölksyrebakterier och andra mår bättre när de undviker gluten och andra livsmedel som de får symptom av. Googla FODMAPS. Men innan du börjar utesluta livsmedel är det bra att undersöka så att det inte är något annat fel på dig. Divertikelsjukdom (fickor på tjocktarmen) stämmer också bra överens med dina symptom. Det är väldigt vanligt hos medelålders och äldre personer, oftast har man inga symptom alls men man kan också få inflammation ungefär som en blindtarmsinflammation och då kan det krävas tarmvila, antibiotika och ibland operation.
 
Sv: Magproblem

Allvetande bukefalister ;) Jag undrar om nån kan hjälpa mig.

De senaste dagarna har jag känt mig spänd och uppblåst i magen. Det känns ungefär som att jag behöver fisa men det kommer inget. Har även lös avföring.
Jag är ganska säker på att detta beror på dålig mat och stress.

Apotekets hemsida har ett test man kan göra och detta visar att jag har känslig tarm, IBS. Där fick man också tips på olika piller och pulver som skulle vara bra mot dessa problem.
Men jag skulle vilja höra från er om ni vet något läkemedel som funkar och som ni kan rekommendera?


(Kommer såklart uppsöka läkare om det inte blir bättre)

Tycker nog mera det låter som nåt magkatarr-aktigt. Finns receptfria läkemedel för det. Prova med det och blir det inte bättre så uppsök läkare.
 
Sv: Magproblem

För att det ska räknas som ibs ska man ha haft problem i några veckor i sträck, så om du bara haft problem i några dagar och dessutom tror det beror på att du ätit dåligt är det nog inte ibs.

Kom igen när du haft plötsliga diaréer, kramper, uppblåst mage efter varje måltid, förstoppning under några år. Dessa problem är också alltid som värst just de dagar man inte vill/kan ha problem :crazy: DÅ har du ibs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa På människa vet man att pollen och gräsallergier kan ge magproblem (IBS symptom) men hur är det på hund? Finns det någon forskning på...
Svar
9
· Visningar
1 167
Senast: russinbulle
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 712
Senast: Egonson_
·
K
Övr. Katt Jag är orolig för min kastrerade hankatt som är ca 4-5 månader gammal. Vi tog emot honom från en förening i Uppsala, dit han hade...
Svar
12
· Visningar
984
Senast: Kajsabet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp