Magnussons nya foder

Sv: Magnussons nya foder

Såvitt jag förstått det hela så är motståndet mot vete i hundmat grundat dels på att många hundar inte tål gluten (allt ifrån smärre magproblem till ren allergi), samt att många foder innehåller för mycket spannmål (kolhydrater) i förhållande till kött (protein). Hundar är ändå köttätare i första hand.

Ja, jag kör på magnussons, när lilla A inte äter färskfoder. Finns ju tillfällen då man inte har tillgång till frys osv.

A älskar det för att vara torrfoder. :D

M&B Work innehåller 36% kolhydrater och det får man se som en låg siffra vad gäller torrfoder.

Men det innehåller ju fullkornsvete och det är ju ett spannmål precis som du skriver.

Vi kör också med hills men är absolut inte nöjd med det... Tycker inte att priset på det är berättigat. De enda foder som är bra från hills (i mitt tycke) är veterinärfodren. Vår ena hund är foderallergiker och vi har nu provat oss fram och inget utav hills foder funkar (förutom ett rent allergifoder som vi provat hos veterinären för att utröna om han var foderallergiker, men detta kostar cirka 750 kr för 15kg så hittar jag något annat som funkar så är plånboken lite glad). Därför skulle jag vilja prova magnussons blanda och tillsätta eget kött och vitaminer!

Kalaspinglan skrev:
När jag ringde och frågade på magnussons, sa de att många som barfar ger deras nya foder, enbart, istället...

Jag antar att det beror på varför man ger "köttmat" (som jag kallar det jag gör - Blanda + kött och vitaminer) Jag började en gång i tiden pga av en hund med dålig aptit, men upptäckte snart fördelarna med att bara behöva servera en sorts mat till alla våra hundar trots skiftande behov. För vår kastrerade springer är köttmaten räddningsplankan - hon kan få så mycket mat att hon blir mätt utan att blli fet. :D Vore det bara för smakens skull kunde jag med glädje gå över på enbart M&B - anorektikern äter fortfarande efter 2 säckar :bow: Det är det enda foder som har hållt aptiten uppe längre än en halv säck - ja, förutom köttmaten då... Nu när hon får det växelvis håller hon hullet bra, t.o.m under jakt.

Så en allmän passus:

Det pratas mycket om vetets vara eller icke vara, om onaturligheten i att äta det etc., men enligt mina erfarenheter är det helt ok för de flesta. Onaturligt eller inte tycker jag inte att man ska dra in i diskussionen av torrfoder. Såvitt jag vet är inte varken majs eller ris någon "naturlig" foderkälla för hund/varg. Inte heller fisk och grönsaker, för att inte tala om processad mat. Det som passar en hund passar inte en annan. Är hunden känslig mot vete så får man ge något annat, men har man en hund som tål vete är det, enligt mig, i vårt land bättre att köpa ett svenskt foder som produceras av lokalt odlade råvaror.

Mina helt egna funderingar om hur man bör välja mat till sin hund är alltså:
1. Välj ett foder som hunden tycker om och mår bra av.
2. Har man en hungrig hund, så väljer man ett mindre energitätt foder (skit foder enligt vissa), och tvärtom om man har en anorektiker eller högaktiv hund.
3. Välj en mat som är producerad så nära som möjligt för att slippa transporter som tär på miljön.

Ingen sanning, men en filosofi som funkar för mig och mina hundar.

Mvh,
Duvan

Ja, alla hundar är olika. Min ena är o har alltid varit mkt känslig för foder, o dessutom MKT kräsen o det enda som funkar på henne är just hills olika foder, har använt ett flertal varianter under åren o alla har funkat. Det är även det fodret som veterinärer jag pratat med rekommenderar att ge sina hundar. Trots allt så är det ju så att på "bättre" foder läggs det ner en hel del pengar på att forska o förbättra, men det behöver ju inte passa alla hundar o plånböcker för det

Jajasmensan, vi har det till våra hundar som är 3,5 och 6 år gamla. Viken aptit! Dom mår jättebra av detta foder, helt kanon!
Apropå mjölet du skrev om så har jag också hört diverse fnysningar om dess vara eller inte vara så jag skrev ett mejl till fabriken och jag fick följande svar på frågan:

"Ordet spannmål är ett samlingsnamn för bl a majs, vete, korn och havre. Och detta är på intet sätt vare sig farligt eller olämpligt. Dessa används som kolhydratkällor.
Att tillverka torrfoder utan att även tilsätta någon form av kolhydratråvara går inte om man ska ha ett balanserat näringsvärde i produkten. Utan t ex vete, så skulle det ju annars bara förekomma protein- och fettråvaror och fodret skulle bli alldeles för kraftigt för den moderna hunden.

Hoppas detta besvara din fråga. Annars är du välkommen att ringa mig på tel 08-582 44200 så ska jag förklara vidare.
Vänliga hälsningar,
Peter Magnusson"

Gör slag i saken, bättre hundfoder går nog inte att hitta idag! Lycka till!

Så har jag blivit rekomenderad av min uppfödare att fodra(oxå dalmatiner).Jag brukar variera med vad för kött jag har tillgång till för dagen.För utom älg och fläsk,som uppfödaren säger man ska undvika till dalmatiner.
det bli nötlever,färs,kyckling,kycklingkorv,även en del fisk.Ombyte förnöjer.

Vi kör också med hills men är absolut inte nöjd med det... Tycker inte att priset på det är berättigat. De enda foder som är bra från hills (i mitt tycke) är veterinärfodren. Vår ena hund är foderallergiker och vi har nu provat oss fram och inget utav hills foder funkar (förutom ett rent allergifoder som vi provat hos veterinären för att utröna om han var foderallergiker, men detta kostar cirka 750 kr för 15kg så hittar jag något annat som funkar så är plånboken lite glad).

Jag har haft en hund som var foderallergiker. Han fick James-wellbeloved och det funkade kalasbra för honom. Han gillade inte vetrinärens allergifoder.
Testa :)

Efter att säcken med Royal Canin är slut, ska vi gå över till Magnussons light-foder. Han lägger på sig alldeles för lätt, även om han inte äter särskilt mkt! Säg till om någon vill samfrakta i Skåne, så kanske man kan tjäna lite på det? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har åsikter om Magnussons foder? Har funderat på detta tidigare, och nu såg att jag Ica Maxi numera säljer fodret. Låter ju... 2 3
Svar
46
· Visningar
25 659
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har i många år gett Sportsmans Pride till mina katter. Bondkatten är foderallergisk/känslig, och har till dags datum bara fungerat...
Svar
13
· Visningar
1 564
Senast: Huffsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Räcker garnet?
  • Meddelande från FK?
  • Bojkott av butiker

Hund, Katt, Andra Djur