Sv: Magnussons nya foder
Kalaspinglan skrev:
När jag ringde och frågade på magnussons, sa de att många som barfar ger deras nya foder, enbart, istället...
Jag antar att det beror på varför man ger "köttmat" (som jag kallar det jag gör - Blanda + kött och vitaminer) Jag började en gång i tiden pga av en hund med dålig aptit, men upptäckte snart fördelarna med att bara behöva servera en sorts mat till alla våra hundar trots skiftande behov. För vår kastrerade springer är köttmaten räddningsplankan - hon kan få så mycket mat att hon blir mätt utan att blli fet.

Vore det bara för smakens skull kunde jag med glädje gå över på enbart M&B - anorektikern äter fortfarande efter 2 säckar

Det är det
enda foder som har hållt aptiten uppe längre än en halv säck - ja, förutom köttmaten då... Nu när hon får det växelvis håller hon hullet bra, t.o.m under jakt.
Så en allmän passus:
Det pratas mycket om vetets vara eller icke vara, om onaturligheten i att äta det etc., men enligt mina erfarenheter är det helt ok för de flesta. Onaturligt eller inte tycker jag inte att man ska dra in i diskussionen av torrfoder. Såvitt jag vet är inte varken majs eller ris någon "naturlig" foderkälla för hund/varg. Inte heller fisk och grönsaker, för att inte tala om processad mat. Det som passar en hund passar inte en annan. Är hunden känslig mot vete så får man ge något annat, men har man en hund som tål vete är det, enligt mig, i vårt land bättre att köpa ett svenskt foder som produceras av lokalt odlade råvaror.
Mina helt egna funderingar om hur man bör välja mat till sin hund är alltså:
1. Välj ett foder som hunden tycker om och mår bra av.
2. Har man en hungrig hund, så väljer man ett mindre energitätt foder (skit foder enligt vissa), och tvärtom om man har en anorektiker eller högaktiv hund.
3. Välj en mat som är producerad så nära som möjligt för att slippa transporter som tär på miljön.
Ingen sanning, men en filosofi som funkar för mig och mina hundar.
Mvh,
Duvan