Magnussons foder

Sv: Magnussons foder

Det foder som funkat bäst för mina hundar är standardt.

Mina funkar också bra på standardt och tycker det är jätte gott och jag är nöjd över att inte behöva köpa ett foder med en massa spannmål och tillsatser som inte tillför
någonting.

Funderade på magnussons ett tag men det "föll" på att jag inte vill ge mina hundar ett foder som innehåller vete.

Jo, det är klart att det bara är skadligt om hunden är allergisk, men eftersom det är den vanligaste orsaken till foderallergi hos hund så känns det lite knäppt...

Nja, enligt en en veterinär som är hudexpert som föreläste åt vår klubb tidigare i vår så är kyckling det som våra svenska hundar är mest allergiska mot. Kommer inte ihåg hur listan gick sedan men spannmål kom inte förrän på typ 5:e plats.

Australisk ahundar var däremot mest allergiska mot kängurukött :p

Jag valde mellan Standardt och Magnussons, men jag blev lite osäker på Standardt när jag läste på deras normalfoder att det bara ska ges till unghundar av storhundsraser. Då jag har en unghund av ganska liten ras så blev det Magnussons istället. Jag har en hund som är ganska ointresserad av mat, och tidigare med Royal Canin var dagsransonen 3 dl per dag, nu med Magnussons är det 5 dl per dag och det är svårt att få i honom den mängden. Annars så tycker jag det funkar bra. Mindre bajshögar har det blivit i alla fall. :) Jag bytte foder ganska nyligen så jag har inte så mycket mer åsikter än.

Mina hundar blir fula i pälsen och huden av vete så jag har inte provat. Ger helst ett foder med så lite spannmål som möjligt, tyvärr funkade det inte med orijen (lösa i magen, annars kanon!), som jag helst ville ha så nu får de Rubur (performance), funkar finemang och så är det ju svensktillverkat (viket jag tycker är viktigt).

Nja, enligt en en veterinär som är hudexpert som föreläste åt vår klubb tidigare i vår så är kyckling det som våra svenska hundar är mest allergiska mot. Kommer inte ihåg hur listan gick sedan men spannmål kom inte förrän på typ 5:e plats.

Och dessutom är foderallergi överhuvudtaget ovanligt. Oftast är det dammkvalster etc hundarna är allergiska mot.. :idea:

Tja, det är ju bara en teori. Och eftersom det funkar så byter jag inte tillbaka till ett foder med mycket vete i (vilket det är i de flesta billiga torrfoder). Synd också att man behöver ge nästan dubbelt så mycket (volym) av vetebaserade foder som av köttbaserade.

Kikar in då jag bor "granne" med en av fabrikerna. :D Har funderat på att traska ner och köpa det direkt från dem men jag vågar inte förrän jag vet vad det kan tänkas kosta.

Vilken prisklass ligger det i?

Axess använder vi idag och det är det enda foder vår hunds mage fungerat bra på. Det är dock superbilligt (under 100:-/10kg) så man undrar ju om det är värt att byta egentligen.

Vi kör Magnusson Meat & bisquit på våra 7 hundar här hemma. funkar kanon på alliohop, phaléne, norfolkterrier samt ridgebacken.

Har provat det mesta annat men de mår helt klart bäst när det får magnusson, så nu blir det inga fler byten för vår del! Rekommenderar det dessutom till alla valpköpare..

Fina i magen, blank och fin päls, inga tovor på phalénerna och inget fisande!!:D

Det enda negativa jag har kommit på hittils är att det är ganska stora och hårda bitar för en liten phaléne att tugga på. De behöver mer tid på sig för att äta upp än noffarna! Men de har inga valp-paket och det är ju lite kasst, ser lite krasst ut att skicka med en plastpåse med mat till valpköparna..

Ja, det där med valppaket är ju en nackdel. Men jag såg att valpfodret finns att köpa i 5-kilsopåsar, så då kan man ju skicka med en sådan istället :idea:. Kommer dock fortsätta köra med RC på i alla fall sommarens valpkull, törs inte byta! Men kanske provar Magnusson på dom äldre hundarna (RC är så kraftigt till dem trots att jag köper light).

Har själv kontaktat Magnusson ang valppaket och det svaret var att de kan skicka med 3kg:s påsar till valpar om man beställer hem vanlig hundmat på samma gång. Annars blir det för dyrt med distributionen.

Det har jag märkt med, att det flesta fodren är för kraftiga för min norfolk som lägger på sig väldigt lätt. Med Magnusson håller hon faktiskt vikten riktigt bra, dock äter hon adult i magnusson för ajg tyckte hon blev så slö och lat av lighten.

Hon åt royal nu ett tag för att min phaléne åt det, gick mina vanliga promenader på 6-7km varhje dag och hon la ändå på sig nästan 1,5 kg :eek:

Låter ju bra att de har börjat med 3kg valppåsar! Då ska vi definitivt ha sånna till nästa kull, har fått göra egna nu ju. Genomskinlig plastpåse, nån kampleksak, halsband och bajspåsar. Hade varit kul om de hade haft nåt paket, liknande de man får från hills & royal. Men det är ju inget jag lider direkt mkt av ;) Det är ju maten som är det viktiga!

Jag har precis bytt från Hill's till Magnussons meat & biscuit för min jack russel. Vilken skillnad, nu äter hon upp allt på en gång istället för att som förut lukta på maten och sen pilla i sig hälften efter ett par timmar! Hon är blank och in i pälsen och bra i magen.

Och dessutom är foderallergi överhuvudtaget ovanligt. Oftast är det dammkvalster etc hundarna är allergiska mot.. :idea:

Min hund (har både foder och dammallergi) utvecklade sin allergi just i samband med när jag gav henne Magnussons. Därmed inte sagt att det är ett dåligt foder, men jag tycker nog att de har lite väl mycket spannmål i fodret.

Jahapp, nu har vi testat, och samtliga hundar här hemma tycker det smakar purk!! :o Kanske känner att det är sämre kvalité än RC :crazy:. Så inge mera Magnusson för dom kortbenta. Nåväl, nu har jag testat i alla fall!

Färskt kött innehåller vatten, alltså blir proteinhalten lägre. Lurande reklam!

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta. Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad...
Svar
5
· Visningar
913
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: dpmatte
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 512
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka