Magnetskydd - hur lång tid för verkan?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur lång sammanhängande tid måste man ha magnetskydd (i det här fallet över en led) för att få 'effekt'? (Och för att slippa tradiga diskussioner utgår vi nu kallt från att det GER effekt)

Jag har ju hasledsskydd till herrn, iofs lääänge sen jag använde dem nu. Men när jag använde dem fick han ha dem på sig inne under natten. Nu går de ju dock ute dygnet runt, men jag började fundera om de skulle göra 'skillnad' om han hade dem på sig säg en halvtimme på stallgången följt av en halvtimmes transport, och sen samma sak på vägen hem, efter träning? Eller måste/bör de sitta på X tid i sträck för att ge verkan?

Sv: Magnetskydd - hur lång tid för verkan?

En kompis till mig som håller på mycket med sånt, brukar ha sina på hästen, medans hon håller på med massage utav den, (ca 1 timmes) behandling, så jag förmodar att det då ändå ger någon effekt.

Vet också massörer som avslutar med att lägga på ett magnettäcke 20-30 min så någon korttidsverkan måste det ju ge. Men det måste väl också finnas olika starka magneter så det kanske beror på det? Slå B en signal och fråga. Jag gissar det är svagare magneter i skydden som är tänkta sitt på längre än i täcken som massörerna har som ligger på korta stunder.

hej! Vill bara ge en liten varning. En man som höll på med ir ljus tyckte att jag skulle använda magnet på min häst som har trasiga gaffelband. Fick sedan höra av en av lärarna på axelsons att magneter kan slita på skadan (har hjärnstillestånd just nu, hon använde inte ordet slitande men det var ngt liknande) och att i min hästs fall skulle det vara rena fördärvet att använda magneter.
Men de är säkert jättebra om de används rätt!!

redrud skrev:
hej! Vill bara ge en liten varning. En man som höll på med ir ljus tyckte att jag skulle använda magnet på min häst som har trasiga gaffelband. Fick sedan höra av en av lärarna på axelsons att magneter kan slita på skadan (har hjärnstillestånd just nu, hon använde inte ordet slitande men det var ngt liknande) och att i min hästs fall skulle det vara rena fördärvet att använda magneter.
Men de är säkert jättebra om de används rätt!!

Skulle vara intressant att höra HUR de påstod magneter skulle kunna skada? Det magnet(fält) i den styrka som finns i magnetprodukter för djur (och människa etc) är att i BÄSTA fall skapa en ökad blodcirkulation/blodtillströmning i området. Hur det kan vara negativt för ett skadat gaffelband förstår jag inte? Dock är det så att många av de magnetprodukter som används har så låga gauss att de är i princip verkningslösa, jordens naturliga magnetfält som vi utsätts för 24 h/dygn är starkare än magnetprodukterna.

Förvärrar min herres skada gör det inte, han har haft dem 12 - 14 h/dygn i långa perioder. Jag har förvisso inte sett någon positiv skillnad som jag kan härleda till magneterna, men det 'värsta' de gjort är isf att vara verkningslösa ;)

Hästar reagerar olika / är olika känsliga för magneter, precis som vi människor.

Hur länge du ska använda magnetskydd beror dels på hur känslig hästen är, vad det är för typ av magneter i skyddet du har (unipolära magneter, styrka i Gauss), storlek m.m.) och vad för typ av skada hästen har eller om det är i förebyggande syfte.

En generell "regel" är att man inte bör använda magneter på varken hästar eller människor i mer än ca. 10 timmar i sträck på ett dygn.

Vidare är det observerat att växelverkan är mest effektiv, dvs. att man tex. använder magnetskydd på natten, tar av dem på dagen, sätter åter på dem på natten osv.

Många använder magnetskydd och täcken i förebyggande syfte före och efter ett träningspass, precis som du skriver om. Leder och muskler mjukas upp inför träningen och skaderisken minskar. Efter träningen återhämtar sig hästen snabbare med hjälp av magneterna. Bl.a. pga. ökad syretillförsel till cellerna.

Läs mer på www.magnethealth.se.

/Linda

Liknande trådar

Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: clovergirl
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·
Hästvård Såg i senaste numret av Your Horse att det var en intervju med Hiltrud Strasser, och tänkte att det skulle bli ganska intressant att...
23 24 25
Svar
480
· Visningar
41 392
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar