Magnetröntgen, läskigt??

Jag har gjort en gång i Sverige, det tog inte jättelång tid och jag tyckte inte den maskinen var så trång. Jag tyckte mest att det var spännande o lät som ett rymdskepp. Var typ fastspänd lite lätt men personalen noga med att jag skulle känna mig trygg. Höll precis på att somna när det var klart.

Sen gjorde jag en gång i USA och det var lite värre. Mycket trängre o behövde åka in mycket längre. Blundade jag var det dock inga problem. Där var det jobbiga att det dels tog rätt lång tid o att jag skulle andas på olika sätt och hålla andan osv för att de skulle få rätt typ av bilder. Samtidigt så gav ju det något att fundera på...
 
Jag har gjort två MR på axlarna (frozen shoulder), en i skallen och en i nacken. Yup, trångt men förutom när det var skalle så fick jag stora hörlurar på och personalen pratade. Sedan dånar det ju en hel del. Har för mig att de erbjöd lugnande en gång men tackade nej. Det enklaste var att bara blunda och slappna av så gott det gick. Spänner man sig är det större risk att man rör på sig.

Det värsta var att det ofelbart började klia på näsan så fort jag åkte in :grin: och att ligga och tänka på att näsan kliar i 20-30 minuter kan vara lite frustrerande. Någon gång fick jag tillsägelse att inte röra på mig.

Vi har ungefär samma upplevelse märker jag. Kli på näsan kommer som ett brev på posten😅.
 
Väldigt trångt och väldigt hög ljudnivå trots öronproppar och kåpor.
Men man kan få lugnande om man har problem med trånga utrymmen, om man ber om det. Det är absolut jobbigt att ligga blick stilla en längre stund men alla fyra gånger jag varit i en MR så har det varit väldigt fin personal som ser till att man har det ombonat.
Var bara noga med att du verkligen ligger bekvämt och avslappnat för minsta lilla muskelspänning blir jobbig efter ett tag.
 
Jag tror det var MR jag gjorde? 🤔 Åkte in i en maskin iallafall med hela överkroppen, låg ganska länge sen åkte jag ut och fick kontrastvätska, sen in igen en lång stund. I mitt fall så kollade dom upp huvudet, men var många år sen nu, 2009 har jag för mig.

Hade börjat få sån hemsk huvudvärk, ofta, sen plötsligt en dag så var jag så yr så jag nästan kräktes av att sätta mig upp och allt bara snurrade. Gick så ihop med hemsk huvudvärk strax över dygnet, sen blev dåvarande sambon så orolig när jag bara låg så han ringde in och jag blev skickad till akuten.

Visade tack och lov inget (mer än att dom hittade polyper i bihålorna, därför jag åker på typ bihåleinflammation vid varje längre förkylning....) men fick då konstaterad migrän och dom trodde jag hade åkt på kristallsjukan. Dom ihop var läskigt att ha... Trodde jag fått en stroke eller typ hjärntumör!

Hur som helst så är det en tunnel, låter och dunkar, men du får hörlurar med musik i (om du vill) du har även en larmknapp om du skulle få panik där inne. Personalen sitter i ett glasrum intill och övervakar allt. Jag har inga problem med trånga utrymmen så för mig gick det bra, även om det kändes lite olustigt såklart eftersom det är väldigt trångt, men långt ifrån panik. Jag fick ha huvudet i någon ställning och det var nog den jag tyckte var värst egentligen...
 
Nu lider ju inte jag av någon form av klaustrofobi, så man kanske ska ta min upplevelse med en nypa salt, men jag tyckte det var jätteskönt och avslappnande!

Hade problem med ryggen och läkaren misstänkte diskbråck (vilket det också visade sig vara), inför MR var jag mest orolig för att jag skulle få jätteont i ryggen av att ligga stilla en längre stund, brukade få ordentliga hugg om jag låg i samma ställning längre än 1 min, men på den där britsen blev man ju lagd i precis korrekt position, med böjda ben och huvudet på exakt rätt höjd osv, så för första gången på ett par år så gjorde det ju inte ont i ryggen alls!
Och det entoniga dunkandet och surrandet var sövande, var på väg att somna flera gånger, men vaknade till när den växlade mellan ljuden, så hamnade någonstans mittemellan vaken och sovande, som något slags meditationsläge. Det var helt underbart!
 
Genomgått MR en gång (knä), pga klaustrofobi i en öppen maskin. Ljudet var hemskt, upplevelsen likaså och jag lovade mig själv att om jag stod ut skulle jag aldrig göra om det.
Så när jag bröt handleden och läkaren ville göra MR inför operationen tackade jag nej. Det gick bra ändå.
Hellre dör jag än genomgår MR! De får söva mig hela tiden fram till MR eftersom jag inte ens klarar av att tänka på det.
 
Jag har gjort några MR och från att inte vara ett dugg berörd har det blivit värre med åren. Sista gången gjordes i en "öppen" men vi fick avbryta efter första tagningen, skulle gjort två och total tid skulle bli nästan en timme. Jag skulle dessutom vara tvungen att andas på kommando vilket ytterligare förstärkte obehaget.

En kompis har fått klaustrofobi efter att maskinen gick sönder under undersökningen, det tog två timmar för dem att få ut henne. 😖
 
Gjorde misstaget att gå in i tråden ”Magnetröntgen, läskigt?” och insåg att jag ska in i en jäkla tunnel när jag ska göra det 😭😱 Jag som har klaustrofobi. Fy fan....

Det är inte så farligt faktiskt, den är "luftigare" än vad den ser ut på bilder tycker jag. Man får ju hörlurar och jag sa till teknikerna att försöker de köra P4 hoppar jag ut ur tunneln :rofl: helst ville jag ha Sabaton (dvs Faluns stolthet) och då skrattade de :D
 
Det är inte så farligt faktiskt, den är "luftigare" än vad den ser ut på bilder tycker jag. Man får ju hörlurar och jag sa till teknikerna att försöker de köra P4 hoppar jag ut ur tunneln :rofl: helst ville jag ha Sabaton (dvs Faluns stolthet) och då skrattade de :D

Är den öppen? Ser ut så på bilderna. Då känns det bättre. Men ska dom stänga så kommer det inte bli roligt. Får fan tryck över bröstet bara av att tänka på det nu.....
 
Jag har klaustrofobi och har gjort MR där jag fick åka helt in i röret. Jag grät och mådde dåligt till en början, men faktiskt så hade jag somnat när de drog ut mig 45 min senare. Däremot är det helt sjukt svårt att ligga still när man tänker på att man måste ligga still. Ju mer jag fokuserade på att vara stilla desto mer började mina knäskålar studsa. :D
 
Ja precis, men stängs den när man åkt in i den eller är öppningen man åker in i öppen hela tiden?

Sedan kan jag ju tillägga att jag tycker inte sådant är jobbigt. Största problemet för mig var att kontrastvätskan inte kom ner i tarmen så jag var tvungen att vara där i flera timmar för något som skulle ta en kvart (och jag var givetvis fastande...). Jag stod typ och hoppade för att det skulle gå ner... :cautious:

Edit: Dvs jag var färdig att bita någon när det väl var klart :D
 
Sedan kan jag ju tillägga att jag tycker inte sådant är jobbigt. Största problemet för mig var att kontrastvätskan inte kom ner i tarmen så jag var tvungen att vara där i flera timmar för något som skulle ta en kvart (och jag var givetvis fastande...). Jag stod typ och hoppade för att det skulle gå ner... :cautious:

Edit: Dvs jag var färdig att bita någon när det väl var klart :D

Fy så jobbigt! Står i min kallelse att det tar mellan 20 och 60 minuter. Vi får väl se hur det går. Ska belöna mig själv med massa choklad efteråt iallafall :p
Makne har gjort MR av huvudet en gång (han har epilepsi) och han som inte är känsligt för trånga utrymmen fick panikkänslor sa han. Roligt att höra för mig 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 997
Senast: Sassy
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 416
Senast: Murphy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 911
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 347
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp