Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?
Dessutom har hästarna, vilket kanske är ännu värre fått, eventuellt fått 2,1 gram fosfor mer och för mycket fosfor kan vara skadligt om man läser Hästens näringsbehov av Christina Planck. Deras fosfor balans innehåller enligt uppgift 2,5 gram fosfor per dosmått så 2,1 gram är ju i sammanhanget ingen obetydlig mängd.
Jag håller fullständigt med dig.
Om man ska sammanfatta informationen som Biofarmab ger om produkten BIOMAG så kan man konstatera följande:
Biofarmab påstår att:
1) “En unik kombination av magnesium och fosfat som ger en överlägsen biologisk tillgänglighet”
Jag är ganska säker på att det inte finns några studier av biotillgängligheten av magnesiumfosfat hos häst. Däremot finns det undersökningar som visar att upptagningsförmågan av magnesiumoxid, magnesiumkarbonat och magnesiumsulfat är hög hos häst.
2) “Råvara av absolut högsta kvalitet”
Om deras uppgift att produkten innehåller 24% magnesium är korrekt så innehåller produkten endast 88,8% (24/27) magnesiumfosfat. Produkten innehåller således över 11% föroreningar. Jag skulle aldrig köpa en produkt av så låg kvalitet.
3) Dom verkar inte ha en aning om hur mycket mineraler det finns i deras produkt. Först innerhåller 10 g av produkten 3,3 g magnesium sedan 2,4 g. Förr så angav man att 10 g av produkten innehöll 0,5 g fosfor, nu anger man 1,3 g fosfor. Inget av dessa värden verkar vara korrekt.
Är det någon som tycker att detta företag verkar seriöst?
Tyvärr är dom inte ensamma. Varken Krafft eller Horze anger magnesiuminnehållet i sina produkter. Hästägare ska väl för tusan inte behöva vara kemister och behöva sitta och räkna ut hur mycket av olika mineraler det finns i en produkt. DET SKA FINNAS EN SPECIFIKATION AV INNEHÅLLET PÅ FÖRPACKNINGEN OCH INFORMATIONEN SKA NATURLIGTVIS VARA KORREKT.