Magnesium?

Filur F

Trådstartare
Är det bra att tillsätta magnesium i fodret?
har hört att det gör så att dom får bättre muskler och behåller dom men vet ej om det är sant..

Sv: Magnesium?

Om de behöver tillskott ja.

Symtombrist vid magnesiumbrist är ökad reaktionsbenägenhet på händelser i omgivningen - magnesium har alltså en lugnande effekt.
Magnesiumbrist yttrar sig också i sänkt retningströskel, muskelryckningar och muskelkramper.

Överskott
Rimliga naturliga överskott av magnesium är ofarliga, då hästen håller en lämplig nivå genom att balansera upptagningen från taremn och utsöndringen med urinen.
I kombination med ett fosforöverskott kan ett överskott av magnesium dock innebära en risk för tarm och urinstensbildning.

Behov

Hästars behöv av magnesium påverkas av deras ålder, fysiska belastning, dräktighets- och laktionsstadium samt av tillgängliheten i fodret.
Det dagliga förlusterna via svett och urin ska täckas av underhållsfodret.
Häster upp till 3 år är i ev. behöv av extra magnesium eftersom de tar så mycket som 33 procent från skelettet.

källa:Vitaminer och mineraler - abc krafft

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 049
Senast: Bowman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka