Åhh,då är det värt att prova.Men vilket ska man välja,finns ju en djungel av olika sorter??
 
Man ska inte välja magnesiumoxid då det tas upp dåligt av människorkroppen, Jag själv äter helhetshälsas magnesium optimal men även tex holitics produkter är bra. Dom är bland dom renaste på marknaden dvs innehåller inte massa andra konstiga tillsattser :)
 
Någon här som blivit hjälpt av magnesium vid värk?
Inte jag. Magnesium är överskattat. Men det verkar vara det nya magiska tillskottet som hjälper mot precls allt (tills nästa magiska tillskott dyker upp).

Om du inte har brist finns ingen anledning att ta tillskott. Och hur svårt det är att få tillförlitliga resultat om magnesium vid provtagning beskrev en av bukes läkare för ett tag sen. Det lät nästan omöjligt.
 
Jag anser inte magnesium är överskattat, jag började äta det innan det blev en "fluga".
Man kan ju testa och se om man får en effekt helt enkelt. Magnesium är ju inte farligt på så sätt utan kroppen gör sig av med ev överskott. Får man ingen effekt av det så behöver man ju det troligtvis inte.
 
Jag har testat, mot migrän och stressless legs, två besvär som magnesium uppges vara lösningen på. Det var den inte för mig.

Nackdelen med det där urskillningslösa klart man kan testa, det gör ju ingen skada som man ofta möter är dels att man lägger tid, energi och förhoppningar på något som förmodligen inte alls ger något, dels att man lägger pengar på det.

Om en läkare ordinerar magnesium kommer saken i ett helt annat läge.
 
Jag har testat, mot migrän och stressless legs, två besvär som magnesium uppges vara lösningen på. Det var den inte för mig.

Nackdelen med det där urskillningslösa klart man kan testa, det gör ju ingen skada som man ofta möter är dels att man lägger tid, energi och förhoppningar på något som förmodligen inte alls ger något, dels att man lägger pengar på det.

Om en läkare ordinerar magnesium kommer saken i ett helt annat läge.
Tråkigt att det inte hjälpt dig. Hoppas du hittar någon annan lösning på dina problem.
Jag har testat och det var en del av lösningen för mig. Utan läkarens rekommendationer som hellre ville ge mig antidepp :banghead:
Jag motbevisade denna vilket hon själv medgett. Jag är glad att jag testade och inte förlitar mig totalt på läkare som på 5 min hellre skiver ut antidepp pga av läkemedelsföretagen än att hitta en fungerande lösning men det är en helt annan grej jag inte tänker diskutera här ;)

Ts jag har ätit gurkmeja i perioder också för värk i rygg och axlar. Det brukar ta en vecka innan full effekt men på mig funkar det kanon :)
 
Jag är snart beredd att prova allt.Har så ont i hela kroppen så jag ibland inte vet vart jag ska ta vägen.Tramadol och Alvedon funkar inte.
 
Det funkade inte på mig heller, det läker ju inte heller ut inflammationer som redan finns utan förhindrar nya. Gurkmejan är känd för att läka ut inflammationer. Vid magnesiumbrist får man ofta återkommande muskelinflammationer eftersom musklerna inte kan slappna av utan det.

Det smakar inte gott med gurkmeja men för mig är det helt klart värt det :p
 
Magnesium hjälper musklerna att slappna av och för mig innebär det att jag sover bättre den tiden jag sover och jag får mindre kramper och får då mindre ont i musklerna. Så har man sådan smärta, att musklerna är spända eller krampar så kan magnesium vara värt att testa. Annars hjälper inte magnesium i sig mot smärta. Kroppen tar enklast upp magnesium som slutar på -at, t ex magnesium-kelat. Magnesium ska helst tas på kvällen eftersom man kan bli trött utav magnesium och man får bättre effekt om man tar det på kvällen eftersom man då naturligt ska slappna av i musklerna. Det är viktigt att tänka på att man fyller sitt behov av kalcium om man tar magnesiumtillskott så att man inte får brist på kalcium för att man tar för stora mängder magnesium.

Ska man ha något som hjälper mot smärta mer generellt så kan man prova MSM vilket är mineralen svavel som kan verka smärtlindrande. Det är viktigt att vänja in MSM väldigt sakta eftersom MSM kan rensa ur kroppen på gifter så att man kan må illa om man tar för stor dos. Jag började med en kvarts kryddmått/dag och tar nu 2 tsk/dag och jag har inte känt av några bieffekter alls. MSM är faktiskt det enda som har hjälpt mot den dagliga huvudvärken jag har dragits med i 14 år. Huvudvärken är inte borta men den är mycket mildare nu och ibland kommer stunder helt utan huvudvärk. Jag har också fått mycket bättre naglar och både håret och naglarna växer betydligt mycket fortare. Det ska bli spännande att se om hårets kvalité också kommer ändra sig. Jag har bara ätit MSM i lite drygt en månad så än så länge vet jag inte om kvalitén på håret också kommer bli bättre.

Gurkmeja är antiinflammatoriskt och kan på så vis hjälpa mot smärta också men om man har eller har haft magkatarr eller magsår så ska man vara väldigt försiktig med gurkmeja eftersom det är lika starkt mot magen som diklofenak, ipren, ibumetin, magnecyl och liknande mediciner.

Jag köper mineraler och vitaminer ifrån toppformula. Jag tycker att de har bra produkter till vettiga priser och köper man flerpack så får man rejäl rabatt.
 
Kan man kolla om man har magnesiumbrist genom ett blodprov?
Som jag skrev tidigare: när en av bukes läkare beskrev det så lät det i princip omöjligt. Jag letade upp inlägget nu, det var Laa som skrev såhär:

Dock lägger jag en brasklapp för magnesiumtest. Ja, man kan testa mängden magnesium i blodet. Det finns referensvärden för vilka mängder man "ska ha" i blodet av det. Och de säger inte ett smack om mängden magnesium i cellerna, vilket är det som är intressant. Jag jobbar på IVA. Vi är petiga med att våra patienter har "rätt" nivåer av olika ämnen i kroppen. Magnesium är ett svart hål. Vi tar proven, och nästan oavsett vad de visar så följer vi kliniken på patienten, inte provsvaret, för de varierar EXTREMT mycket beroende på tid på dag och vad som hänt precis innan, hur frisk/sjuk patienten är (ok, det är IVA, alla är sjuka, men det finns ju grader i helvetet). Osv osv osv. Summa: det kommer inte gå att tolka provet. Äter du dessutom litium för din psykiska åkomma så kommer magnesiumen dessutom vara påvekat av det (2+ på båda jonerna, konkurrerar om samma utrymme). Du kommer antagligen att förskrivas magnesium om provet är lågt. Dubbelkolla isf med din psykiater innan du tar det, speciellt om det är Litium du har (men även om det är annat preparat du tar. Minns inte jättemycket om dessa behandlingar från min AT, men jag minns att det var en hel del man behövde ha koll på med de flesta av läkemedlen).
Jag hoppas du kommer börja må bättre framöver!
 
Det funkade inte på mig heller, det läker ju inte heller ut inflammationer som redan finns utan förhindrar nya. Gurkmejan är känd för att läka ut inflammationer. Vid magnesiumbrist får man ofta återkommande muskelinflammationer eftersom musklerna inte kan slappna av utan det.

Det smakar inte gott med gurkmeja men för mig är det helt klart värt det :p

Gurkmeja finns att köpa i kapselform så slipper man den hemska smaken :)
 
Ska man ha något som hjälper mot smärta mer generellt så kan man prova MSM vilket är mineralen svavel som kan verka smärtlindrande. Det är viktigt att vänja in MSM väldigt sakta eftersom MSM kan rensa ur kroppen på gifter så att man kan må illa om man tar för stor dos. Jag började med en kvarts kryddmått/dag och tar nu 2 tsk/dag och jag har inte känt av några bieffekter alls. MSM är faktiskt det enda som har hjälpt mot den dagliga huvudvärken jag har dragits med i 14 år. Huvudvärken är inte borta men den är mycket mildare nu och ibland kommer stunder helt utan huvudvärk. Jag har också fått mycket bättre naglar och både håret och naglarna växer betydligt mycket fortare. Det ska bli spännande att se om hårets kvalité också kommer ändra sig. Jag har bara ätit MSM i lite drygt en månad så än så länge vet jag inte om kvalitén på håret också kommer bli bättre.

Gurkmeja är antiinflammatoriskt och kan på så vis hjälpa mot smärta också men om man har eller har haft magkatarr eller magsår så ska man vara väldigt försiktig med gurkmeja eftersom det är lika starkt mot magen som diklofenak, ipren, ibumetin, magnecyl och liknande mediciner.
Msm är toppen:)

Ang gurkmejan vill jag bara inflika att jag tål inte värktabletter så som dom du nämnt utan då pajar min mage, gurkmejan kan den hantera så det är nog ganska individuellt :)
 
Jag äter magnesium i perioder om jag har problem med kramper men inte annars.

Samma här och jag märker direkt om jag slarvat. Jag tror däremot inte att det är bra att äta en massa tillskott "bara för att" så jag vill helst ha en konstaterad brist innan jag tar något.

De vitamin/mineraltillskott jag äter är på recept, förutom magnesiumet.
 
Jag vet men det är så lite i dom kapslarna och så dyrt, då är det mer ekonomiskt att köpa kryddburk i affären och bita ihop trots den hemska smaken ;)
Ännu billigare om du går till en butik som säljer indisk och asiatisk mat, jag brukade köpa kilovis till min gamla pålla som hon fick i betforen. :)
 
Ännu billigare om du går till en butik som säljer indisk och asiatisk mat, jag brukade köpa kilovis till min gamla pålla som hon fick i betforen. :)
Å tack för tipset :) det har jag inte ens tänkt på och hästen brukar ju få hon med så det går ju åt en hel del här hemma :angel: Jag brukar känna mig så vilsen i dom butikerna att jag undviker dom men nu ska jag spana in dom :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
277
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 473
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp