Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Någon som har tips på hur man får en bebis att bajsa?

Filip har inte bajsat på 6 dagar, och det i sig gör ju inte så mycket, men han har sådant enormt magknip nästan hela dagarna och stora stora krokodiltårar trillar ner för kinderna när han gråter så han kiknar. :cry:
 
Sv: Magknip

Ring sjukvårdsupplysningen telenr 1177 ! Jag trodde det var problem för min son när han frångick sina vanor och då sade dom att max 4 dygn...
 
Sv: Magknip

Ring sjukvårdsupplysningen telenr 1177 ! Jag trodde det var problem för min son när han frångick sina vanor och då sade dom att max 4 dygn...

Va? På BVC har dom sagt till mig att barn som helammas kan bajsa 10 ggr/dag eller 1 ggn/vecka, och det är lika normalt.
Yngsta dottern bajsade alltid 1 ggn/vecka när hon var runt 2-3 månader, jättepraktiskt.

MEN har han besvär av det så ska man givetvis kolla upp det, magknip inte roligt!
 
Sv: Magknip

Laktulos kan man ge barn som har svårt med bajsandet. Det smörjer tarmen och är inte farligt att ge men man bör ändå prata med BVC/läkare innan.
Det är väl inte lika vanligt att barn som ammas har problem med bajsandet och jag kan väl tycka att det är okej att det går 5 dagar men då ska inte barnet visa tecken på att ha ont i magen pga av bajseriet.

Prata med BVC/läkare medsamma.

Lycka till, magont är inte kul :-(
 
Sv: Magknip

Ta tempen!! Inte för att han skulle ha feber men för att de flesta bebisar försöker "krysta" ut termometern och har man tur följer det med bajs har du dessutom mycket salva på smörjer det upp så bajsen glider lättare om han skulle vara hård i magen och håller emot för att "kulorna" känns för stora!!
(tips från min underbara BVC-sköterska)
 
Sv: Magknip

Någon som har tips på hur man får en bebis att bajsa?

Filip har inte bajsat på 6 dagar, och det i sig gör ju inte så mycket, men han har sådant enormt magknip nästan hela dagarna och stora stora krokodiltårar trillar ner för kinderna när han gråter så han kiknar. :cry:

Ta bebis i famnen med bebis rygg mot dig, rör hans ben som cykel- eller springrörelser. Sätter igång tarmen. Funkade för oss!
 
Sv: Magknip

Va? På BVC har dom sagt till mig att barn som helammas kan bajsa 10 ggr/dag eller 1 ggn/vecka, och det är lika normalt.
Yngsta dottern bajsade alltid 1 ggn/vecka när hon var runt 2-3 månader, jättepraktiskt.
MEN har han besvär av det så ska man givetvis kolla upp det, magknip inte roligt!
Här fick jag ungefär samma respons. Alla mina tre har haft ett stopp om 7-8 dagar när deras bajs ändrade karaktär kring 3 månaders ålder. Samma mönster hos allihop. Först bajsade de senap tio ggr/dag, sen var det plötsligt uppehåll i en dryg vecka och sen blev bajset stadigare till konsistensen. På helamning. Tycks vara att endel är så, och så har alla mina tre varit.
 
Sv: Magknip

Här fick jag ungefär samma respons. Alla mina tre har haft ett stopp om 7-8 dagar när deras bajs ändrade karaktär kring 3 månaders ålder. Samma mönster hos allihop. Först bajsade de senap tio ggr/dag, sen var det plötsligt uppehåll i en dryg vecka och sen blev bajset stadigare till konsistensen. På helamning. Tycks vara att endel är så, och så har alla mina tre varit.

Sedär. Kanske är han likadan... :confused:

Men jag har pratat med bvc och de har beordat mig vila och mat, samt amma varannan timme. Det kan vara så att han inte riktigt får så mycket mat och näring som han behöver...?!! Värt ett försök i alla fall...
 
Sv: Magknip

Sedär. Kanske är han likadan... :confused:

Men jag har pratat med bvc och de har beordat mig vila och mat, samt amma varannan timme. Det kan vara så att han inte riktigt får så mycket mat och näring som han behöver...?!! Värt ett försök i alla fall...

Min mamma sa till mig att försöka att inte amma eller mata så ofta (nu ger jag ju tillägg också) för att magen skulle få vila mellan måltiderna.
Max mår mycket bättre nu i magen, jag gick också från det med att man inte skall ge annat än tillägg (har Apotekets mjölkfria eftersom Max fick problem med magen) och ger honom även majsvälling i tillägget och vips så sover han bättre och har mindre ont i magen.

Lycka till med liten bebis :)
 
Sv: Magknip

Min mamma sa till mig att försöka att inte amma eller mata så ofta (nu ger jag ju tillägg också) för att magen skulle få vila mellan måltiderna.
Max mår mycket bättre nu i magen, jag gick också från det med att man inte skall ge annat än tillägg (har Apotekets mjölkfria eftersom Max fick problem med magen) och ger honom även majsvälling i tillägget och vips så sover han bättre och har mindre ont i magen.

Lycka till med liten bebis :)

Måste bara tillägga att Max ville gärna ha mat varannan timme, och så även på natten och jag gjorde inte annat än att matade honom kändes det som.

Nu äter han med ca 3 tim mellanrum och jag tycker att han mår bättre i magen nu.

Tipset med Lactulos fick jag också med min dotter när hon var en bebis och hade det som din lille, och det fungerade bra när det gällde att få ut bajset. Hon hade tyvärr kolik av den värsta sorten, det var så synd om henne OCH hennes mamma.

Om du är osäker om det inte blir bättre så kan det ju vara så att han vill ha mer mat, så var det för mig både när det gällde dottern och nu även Max.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 973
Senast: Lingon
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: Celinehenn
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: iNTOHiMO
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 930
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp