Camomill_

Trådstartare
Min D ponny har ända sedan i vintras varit smal lite till och från. Hon är väl inte "mager" men hon är smal, och ja vill att hon ska få ponnyhull.

Det är inte så kul att åka på tävlingar etc. när alla tkr hon är för smal.
Jag står nästan helt rådlös, jag har tagit trck prov samt avmaskat efter det så hon kan inte ha mask. Hon är även blank i pälsen.

Innan åt hon ca: 1,2 liter havre, 1 liter Müsli, 1,5 liter lusern, 1½ dle mineraler, 0,3 liter betfor och 10 ml E Vitamin och sen 8 kg Hösilage

Men när hon ätit lusern i säkert 2 månader och det fortfarande inte hjälpte pratade jag med en tjej och kom fram till att ändra foderstaten.

Nu äter hon sedan 2 veckor tillbaka: 1,8 liter havre, 0,4 liter müsli, 1,5 liter lusern, 1 liter Fibergi, 0,3 liter Betfor, 1½ dl mineraler, 10 ml E vitamin och 20 ml B vitamin + 8 kilo hösilage

Och det verkar inte bli bättre, möjligt att hon gått upp lite, men det är svårt att se skillnad från dag till dag.

Jag vet flera D ponnyer som har rejält ponnyhull även fast de bara äter 7 kila hösilage och 1,5 liter havre.
Det måste vara så att hon är svår att hålla hullet på, men vad kan jag göra för att få upp hullet?

Hon är inte trött lr, liknande och hon har fina muskler. Det är bara det att när hon går, eller böjer på sig syns revbenen :(

Vet inte vad jag ska göra...:confused:
 
Sv: Mager...

Det var ingen större förändring du gjort i foderstaten! MER mat ska det till om en häst inte håller sig på det den får. Alla är ju individer med olika behov och även om andra ponnyer håller sig på mindre så kanske din är svårfödd och behöver betydligt mer? Jämför aldrig med andras hästar.

Varför ökar du inte hösilaget? Och ÖKA lusernet?? Istälelt för att tillsätta några extra dl/liter av dittan o dattan?

Jag skulle ge minst 10kg silage och 3liter lusernpellets/dag (är det hack får du ge MER). (plus det andra hon är van att få)
Sen kan det vara så att hösilaget har låga värden (finns det analys på det?) av framförallt protein och det kan vara orsaken till att hon har svårt att hålla vikten i år.
 
Senast ändrad:
Sv: Mager...

Håller med föregående talare; Analysera hösilaget - se till att fodra med ett hösilage med bra värden och ge så mycket hästen orkar äta först och främst. Se kan man lägga till lucern och sedan andra tillskott. Fri tillgång på näringsrikt hösilage alltså!
 
Sv: Mager...

Ja i första hand ska man alltid ge så mcyket grovfoder som möjligt (hö, silage, lusern) innan man börjar öka på kraftfoder.
 
Sv: Mager...

Visst, man kan tycka att det kanske behöver öka mer. Men jag ser redan lite förändring med det nya fodret.
Jag bytte ut en del av müslin mot fibergi då det ska vara bra mot hästar som har svårt med hullet.


Och missförstå mig inte nu, för det är inte så att hon är för smal, bara tunn.

Jag vill heller inte öka för mkt, för snabbt.
Hösilaget kan jag inte öka på, och det beror på att får hon för mkt mat så tröttnar hon på den. Hon lämnar helt enkelt det hon inte anser sig behöva och det är precis att jag får henne att äta upp de 8 kilona.

Jag menade inte med att jämföra, + att jag skrev att hon måste vara väldigt svårfödd.

Men hos den förra ägaren åt hon 1,5 kg havre och 6 kilo hösilage per dag. Och då ska hon inte varit "smal"
 
Sv: Mager...

Detta space är inte tillgängligt
Det space du försöker visa kanske inte finns eller så kan åtkomsten dit vara begränsad.

Ta reda på om du har åtkomst till detta space genom att logga in på Windows Live Spaces.

Gå till Windows Live Spaces om du vill hitta andra spaces som verkar intressanta.



fungerar alltså inte att se bilden
 
Sv: Mager...


Jag håller med Trazel. Hästen har INTE "fina muskler". Det är nog mestadels DÄR skon klämmer...
Av denna bild bedömt är den alldeles för tunn i överlinjen (för lite muskler) och det tyder ofta på att de får för lite PROTEIN.

Vilken Fibergi är det du har tillsatt? Oavsett vilken så innehåller det inget särskilt som skulle ge hästen mer hull/muskler än t ex spannmål. Alla deras sorter innehåller en ganska låg mängd protein även om energin per kg är något högre än i spannmål.

Vad du ska ge för kraftfoder beror på vad ditt hösilage har för värden och vad just din ponny har för behov.

Inget av det du ger innehåller nån särskild hög proteinmängd (nej inte ens lusern - det är bara proteinrikt om man jämför med andra grovfoder) och om ditt hösilage är väldigt proteinlågt kan just det vara problemet. Då får den för lite protein varje dag vilket till slut visar sig genom att hästen tappar i överlinjen framförallt.

Men vet du vad du kan pröva? Om nu hästen är kräsen och är svår att få i de mängder man vill... (svårt att få i mer hösilage och mer lusern).
Pröva att tillsätta sojamjöl ett par-tre dl (det motsvarar ca 120-180gram). 4dl soja ger ungefär lika mycket protein som 1kg lusern! Så 2dl blir som 0.5kg lusern och det är väldigt lättillgängliga proteiner i sojan. Just därför ska man börja med soja väldigt försiktigt så man inte riskerar en störning i magen - börja med en matsked om dagen de första dagarna, sen två matskedar, sen 0.5dl, sen 1dl osv tills du kommit upp i minst 2dl.

Om det var min häst skulle jag ändra på mycket av det andra i din foderstat också... Jag skulle t ex istället för Fibergin och muslit ge något mer proteinrikt färdigfoder som t ex Krafft Groov 125 eller t o m Krafft Pluss Grön.

Men ska den inte gå på GRÄS i sommar? DET är nämligen bland det näringsrikaste som finns (om det bara är vanligt bete med bra tillväxt och inte gammalt, högt gräs) och hästarna brukar ju älska det och äter mycket o gärna! ;)
Och om den får gå på gräs åtminstone halva dagen så behöver du INTE tillsätta en massa proteinfoder för gräset innehåller ungefär samma mängd protein som lusern.
 
Senast ändrad:
Sv: Mager...

Jag håller fullständigt med Milly och Trazel.
Hästen är allt annat än välmusklad.
Sen så skulle jag som Milly ge den mer protein (ex. Sojamjöl), förhoppningsvis får den äta gräs nu i sommar och får på så vis i sig mer protein. Eller kanske börja fodra den med olja.

Mer dressyrträning och klättring skulle inte skada heller, så den bygger upp lite mer muskler i överlinjen...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
805
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 967
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp