Ämelie
Trådstartare
Jag vet en eller snarare två hästar som enligt mig har blivit konstigt magra utan någon egentlig anledning.
Häst nr 1.
Hingst, ca 20år. Fick 30l kornkross om dagen samt fri tillgång på hösilage. Han blev bara magrare och magrare. Väldigt pigg i övrig. Tänderna och allt annat var bra enligt veterinär. Vet ej vad som hände med denna häst efter att jag flyttat, men jag gissar att han vilar på de evigt gröna nu...
Häst nr 2.
Sto, ca 20år. Fritillgång på hösilage, mycket lucern och korn. Även denna häst blir bara magrare och magrare. Pigg i övrigt. Tänderna ej kollat nyligen, men det ska göras samt rådgöras med vet.
Jag pratar inte om lite tunna hästar, utan hästar som är rent ut sagt magra...
Hur fort går det egentligen för gammla hästar att bli gammla?
Är det inte tänderna som brukar göra att det inte kan tugga maten?
Vad är det som kan göra att det inte tillgodogör sig maten?
Häst nr 1.
Hingst, ca 20år. Fick 30l kornkross om dagen samt fri tillgång på hösilage. Han blev bara magrare och magrare. Väldigt pigg i övrig. Tänderna och allt annat var bra enligt veterinär. Vet ej vad som hände med denna häst efter att jag flyttat, men jag gissar att han vilar på de evigt gröna nu...
Häst nr 2.
Sto, ca 20år. Fritillgång på hösilage, mycket lucern och korn. Även denna häst blir bara magrare och magrare. Pigg i övrigt. Tänderna ej kollat nyligen, men det ska göras samt rådgöras med vet.
Jag pratar inte om lite tunna hästar, utan hästar som är rent ut sagt magra...
Hur fort går det egentligen för gammla hästar att bli gammla?
Är det inte tänderna som brukar göra att det inte kan tugga maten?
Vad är det som kan göra att det inte tillgodogör sig maten?