Mager häst...

Ämelie

Trådstartare
Jag vet en eller snarare två hästar som enligt mig har blivit konstigt magra utan någon egentlig anledning.

Häst nr 1.
Hingst, ca 20år. Fick 30l kornkross om dagen samt fri tillgång på hösilage. Han blev bara magrare och magrare. Väldigt pigg i övrig. Tänderna och allt annat var bra enligt veterinär. Vet ej vad som hände med denna häst efter att jag flyttat, men jag gissar att han vilar på de evigt gröna nu...

Häst nr 2.
Sto, ca 20år. Fritillgång på hösilage, mycket lucern och korn. Även denna häst blir bara magrare och magrare. Pigg i övrigt. Tänderna ej kollat nyligen, men det ska göras samt rådgöras med vet.

Jag pratar inte om lite tunna hästar, utan hästar som är rent ut sagt magra...

Hur fort går det egentligen för gammla hästar att bli gammla?
Är det inte tänderna som brukar göra att det inte kan tugga maten?
Vad är det som kan göra att det inte tillgodogör sig maten?

Sv: Mager häst...

Det måste inte vara bara tänderna, det har ju med näringsupptaget att göra också. Bra för att det går in genom munnen måste det inte tas upp och utnyttjas. Det finns ju många sjukdomar som ger muskelförtvining också och har konstiga effekter på förbränningen, bland annat cushings syndrom gör när det gått långt att musklerna förtvinar, men då brukar de samtigit få konstiga fettdepåer på kroppen och skum behåring pga galna hormonnivåer.

Har ingen aning om vad det kan ha varit i de hästarnas fall, skulle vara intressant o veta om de tog prover och hittade något.

Edit: jo parasiter är ju ett alternativ, men oftast får de ju mindre parasiter med åldern, men den utvecklingen kanske vänder när de nått en viss punkt?

Glömde det.
häst nr 1: hade gjort kolla masken, inget konstigt alls där!
Häst nr 2: Regelbundet avmaskad hela livet.

Gamla hästar brukar behöva mycket mer protein än en "normal" häst. Proteinet behöver dessutom vara lätt att smälta för den gamla hästen. Det är inte ovanligt att gamla hästar behöver tillskott av både protein och fett. Krafft Rehab brukar ge snabbt och bra resultat på gamla hästar (och även andra hästar som är svåra att hålla i hull).

Det går fort för en gamal häst att tappa hull/muskler.

Mvh

Tora

Men det är ju det man oftast får höra med gammla hästar, att tänderna är dåliga och att hästarna blir magra.

Det är det jag tycker är lite konstigt i båda dessa fall då tänderna har varit bra! Visseligen så är häst nr 2 inte raspad nyligen, men hon har under hela livet haft bra tänder enligt vet.

Fast egentligen är 20 år inte speciellt hög ålder. Måste vara något med att de inte kan ta upp näringen ordentligt. Hur är deras avföring? Ibland kan maten vara för "stark" och då rinner den mer rätt igenom än att den tas upp av kroppen.

Kommer ej ihåg hur häst nr 1 avföring var... det var 2 år sedan jag tog han om hästen ett kort tag.

häst nr 2 har normal avföring.

Det är individuellt om 20 år är mycket eller inte (beror lite på hästras också) men rent generellt så tycker jag nog att vid 20 år så får man absolut tänka på att hästen börjar bli gamal och har svårare att ta upp näringsämnen ur maten. Det som gör att de har svårt att ta upp näringen när det är äldre hästar är just att de är äldre hästar.

När jag läser foderstaten som dessa hästar får så låter det som om de är någon som har en begränsad kunskap i foderlära som har bestämt den foderstaten.

Äldre hästar brukar kunna fungera bra på lite spädare grovfoder än yngre då den är mer lätttuggad och mindre växtråd i.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Hästar har begränsad upptagningsförmåga av korn. Jag skulle inte ge korn till en äldre häst.

Mvh

Tora

Det är lucern pellets hästen får så det borde inte vara någon större skillnad på upptagningsförmågan? eller?

Jag var inte ägare till hästen utan jobbade bara där och blev tillbedd att ge hästen så mycket.

Vad jag vet så brukar man inte micronisera lucern i någon form. Så ett microniserat kraftfoder har hästen lättare att ta upp. Det är också sammansättningen av de olika kraftfodrena som spelar stor roll.

Sen är inte proteinet/fettet lättare att ta upp för hästen som grovfoder än kraftodret rent generellt. Däremot så är det snällare för hästen. Men en häst som tappar i hull så pass mycket behöver oftast tillskott av kraftfoder.

Mvh

Tora

ok, Som jag förstår det på hästens ägare så får hästen kraftfoder (vet dock inte vilket? tidigare fick hästen kraftgrund) + lucern pellets och korn.

Det gäller att hitta rätt slags kraftfoder. Vissa kraftfoder fungerar bättre än andra till gamla hästar. Man tycker ju att det inte borde spela så stor roll och att två kraftfoder med liknade värdende borde i princip vara samma sak men det behöver det alltså inte vara.

Mvh

Tora

KollaMasken ser bara rundmaskar. Bandmask ger symptom som snabb avmagring.

Ja har för mig att Kolla masken som man kan köpa "färdig" inte tar med bandmask (om jag inte mins fel) per automatik. Man brukar få skriva att man vill ha det också kontrollerat och så skickar de en separat faktura (om jag nu inte mins fel, det är flera år sedan jag använde mig utav "Kolla masken", har de senaste 3 åren varit med i ett program som SVA har för lite större hästbesättningar).

Vi hade faktisk en häst i stallet i år som hade bandmask. Men det är första gången på 3 år som man har kunnat påvisa bandmaskförekomst. Vi brukar skicka på 14 hästar ca 2 ggr/år. Så hade någon häst haft förut så borde det ha kunnat påvisas i något fall i alla fall. Den som påvisade bandmask i år var ny i stallet.

(Nu fick jag den uppfattningen att man har använt just "Kolla masken".)

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 406
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka