Mager häst...

Sv: Mager häst...

KollaMasken ser bara rundmaskar. Bandmask ger symptom som snabb avmagring.

Då skulle de ju kunna varit mask den första hästen hade.
Men de hästar med mask som jag sett har haft svårtare att tappa vinterpäls och varit glanslösa i pälsen. Och dessa symptom stämde inte in med denna häst.

Tack för dina svar!

Men jag tycker ändå inte att en 20årig häst ska bli så pass mager av att den får fel sorts kraftfoder?

Jag har varit med om friska hästar i 10 årsålder som tappar mycket hull på bara några veckor pga en felaktig foderstat (grovfodret hade inte tillräckligt höga värden).

Om hästarna har gått på detta hösilage hela vintern och det inte har varit tillräckligt så går det ganska så bra några månader för att sedan rasa fort.

Men då ni inte kollat bandmaskförekoms (vilket jag felaktigt trodde då du skrivit att träckprov blivit skickat) så är det där ni skall börja i detta fall. Skickar ni provet idag så har ni svar på bara några dagar. Har hästarna klarat sig så länge så klarar de sig en vecka till. Förutsatt att ni inte har avmaskat mot bandmask nyligen för då kan träckprovssvaret bli missvisande.

Mvh

Tora

Som jag skrev tidigare så har jag inget att göra med häst nr 1 längre. Det var inte min häst utan stod i ett stall jag jobbade för 2år sedan.

häst nr 2 är min fd häst, jag har alltså egentligen inget att göra med den häste längre. Har dock kontakt med hennes förra ägare och hälsar på då och då. Men jag kan bara inte låta bli att försöka hitta anledningen till varför hon är så pass mager. Jag vill inget annat än hästens bästa. Jag har ingen aning om vad hästen är avmaskad med för medel. Jag vet bara att hon är avmaskad, men ska höra med hennes nuvarande ägare.

Men jag tycker ändå inte att en 20årig häst ska bli så pass mager av att den får fel sorts kraftfoder?

Den får inte bara fel sorts foder, men den får åt helskotta för mycket kraftfoder! 30 liter kornkross borde väl motsvara minst 10 kg okrossad - vilken häst mår bra av att äta så mycket kraftfoder? Även nu hästen får fri tillgång på hö/hösilage och kanske äter 15 kg av det så är 10 kg kraftfoder alldeles för mycket.

Immer

Att två äldre hästar som inte verkar ha eller ha haft någon kontakt med varandra magrar av med två års mellanrum lär iallafall inte ha något samband.

I sannolkhetsordning skulle jag gissa på felaktig foderstat, tänderna, parasiter och sist sjukdom av annan genes.

För det första - värden på hösilaget? 3 liter korn låter ju inte som någon bra val av tillskott till en äldre häst, i synnerhet inte om den är hel (vilket man väl får utgå från att den inte var). Lusern räknas inte som ett kraftfoder, som någon annan påstått, utan tas upp som ett grovfoder.

För det andra - du skriver att tänderna är kollade. Hur då? Av vem? Det är tyvärr få veterinärer som gör ordentliga munhåleundersökningar där varje tand undersöks med ljus, sond, spegel alt endoskop avseende karies, om tanden är lös, foderinpackningar mm.

För det tredje kan man inte utesluta att båda hästarna råkat ut för någon sjukdom; tumörsjukdom, leverproblem.. i princip vilken kronisk sjukdom som helst.

Han blev mager före han fick så mycket korn...
Kom på nu att det nog var hälften havrekross hälften kornkross han fick
Bör kanske tillägga igen att det inte är min häst...

Nej, det förstod jag. Men 30 liter? Det är ju typ hur mkt som helst. Du menar väl ändå 30 deciliter?

Så makalöst dumt!
Nu skrev du iofs att hästen var mager redan innan, men med sådana kraftfodergivor kollapsar det normala systemet för att ta om hand stärkelse, varpå stärkelsen "läcker" ut i grovtarmen, stör tarmfloran och ger upphov till försämrat upptag. En häst som fodras så kan aldrig gå på sig, snarare tvärtom.

Så tråkigt, ägarna gjorde det ju säkert i all välmening. Hästkörkort..!

Så makalöst dumt!
Nu skrev du iofs att hästen var mager redan innan, men med sådana kraftfodergivor kollapsar det normala systemet för att ta om hand stärkelse, varpå stärkelsen "läcker" ut i grovtarmen, stör tarmfloran och ger upphov till försämrat upptag. En häst som fodras så kan aldrig gå på sig, snarare tvärtom.

Så tråkigt, ägarna gjorde det ju säkert i all välmening. Hästkörkort..!

:bow: Jaa jag menar det.. visst måste en tunn häst ha mkt foder, men det där är ju löjligt. Man måste ju inse att det inte beror på för lite foder utan att hästen är sjuk innan man går upp till såna mängder.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 406
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31