Och hur många plånböcker hade inte blivit fetare på kuppen
Haha många
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och hur många plånböcker hade inte blivit fetare på kuppen
Nej, det är ju en hel del mer pengar det rör sig om i sådana sammanhang också. Men att utgå från en analys underlättar väsentligt i de fall då man har problem med att få till en fungerande foderstat över längre tid till en häst där det definitivt framkommit är knepig att få att hålla hull (både om den blir för tjock eller för smal). T ex en häst som blir mager om den får tio kilo av ett hö, men blir fet av ett annat hö på samma mängd. Då kan det ju vara finfint att veta vad respektive hö innehåller så att givan kan anpassas till hästen alternativt att man kanske byter ett hö mot ett annat eller så. Hästen slipper pendla i vikt i onödan, människan slipper famla i blindo och det blir snällare mot plånboken (oftast). Jag ser bara vinst i det faktiskt.Jag har verkligen all förståelse för att en bonde med storproduktion med mjölkkor anlitar en foder rådgivare att kika på det hela och inte är expert själv och säkert inte heller borde behöva aspirera på att vara det . ("Expert" ) ...
Nej visserligen producerar inte hästen så men jag tycker att man ändå borde vara mån om att hästen mår så bra som möjligt?
Fast att säga att en häst inte kan må bra om den inte har analyserat grovfoder???
Tex på en lösdrift, där vet man inte om hästen äter 7 kg eller 20 kg, och då vet man ju inte heller hur mycket protein, mineraler, osv den får i sig, och vet då inte heller om den får i sig tillräckligt?
Nej exakt. Ganska logisktFast att säga att en häst inte kan må bra om den inte har analyserat grovfoder???
Tex på en lösdrift, där vet man inte om hästen äter 7 kg eller 20 kg, och då vet man ju inte heller hur mycket protein, mineraler, osv den får i sig, och vet då inte heller om den får i sig tillräckligt?
Man har hästar på fri tillgång, i lösdrift och grupp, för att det är bäst för hästarna. Då får dom ALLA sina behov tillfredsställda. Socialt umgänge, tuggtid, röreslefrihet, sysselsättning, ja allt detta får dom på köpet.I en lösdrift med fri tillgång, är det ju i allra högsta grad viktigt med en analys. Att inte veta hur mycket egen häst äter per dag, det är ju också en förutsättning för att den ska kunna gå på fri tillgång. Eller har man fri tillgång enbart av bekvämlighets skäl? Den här diskussionen blir ju bara märkligare ju längre den fortlöper.
Vet du, jag har haft hästar på fri tillgång. Men alltid har det funnits analys, fölsto/sto med föl, unghäst. När det kommer till ridhästar har fodret kontrollerats, men över flera gånger per dag. Även häst analys, varför skulle man överutfodra? Mår hästen bättre av det?Man har hästar på fri tillgång, i lösdrift och grupp, för att det är bäst för hästarna. Då får dom ALLA sina behov tillfredsställda. Socialt umgänge, tuggtid, röreslefrihet, sysselsättning, ja allt detta får dom på köpet.
Jag har många, många gånger funderat på att stalla upp mina hästar, just för att det är så mycket enklare att hantera för MIG rent fysiskt. Ja, jag gjorde det tom en vinter, men det blev inte bra för någon häst, i synnerhet inte för den som hade problem med grovfodret.
Jag tror att det är viktigare för hästarna att dom får ett bra grovfoder, inte att det är analsyerat. Det får inte vara för näringsrikt, utan bör vara ett riktigt hästhö, ängshö, med stor artrikedom från marker som inte brukats sönder och utarmats från alla naturliga mineraler och vitaminer. Ett mångsidigt foder, som dock är svårt att "mäta" då det är av så varierande vilka växter/örter som ingår i vilket parti, men som ändå med största sannolikhet är så mycket nyttigare och mer värdefullt för hästar generellt. Ja, jag ser ju på mina hästar att dom mår bra, dom är vid gott hull, har fin päls, starka hovar. Dom är friska och pigga och nöjda och arbetsvilliga. Det är bara 1 av 5, som har problem, men han har samma problem oavsett grovfoder. Han behöver mer "snabb" energi (inte olja) än andra hästar för att tillgodose sig proteinet. Det kan man tillsätta och måste göra oavsett analys. Hade det inte varit för den här "sockerhysterin" som råder där ute hade han fått melass (och massor med betfor) för flera år sedan. Men alla, även foderexperterna, har avrått mig från det hela tiden. Ändå är det det som funkar....
Det har jag redan skrivit. Höt växer bara hundratalet meter bort, jag vet när det slås, jag kan gå och studera det både innan, under och efter. Jag ser hur mina hästar mår, om dom går upp i vikt, eller ner, eller håller sig ganska jämna i hull. Hårrem, hovar, hälsa i största allmänhet och arbetslust är också tecken på hur dom mår.Hur vet du att det är bra om du inte analyserar? Ser bra ut? Luktar gott? Har bra struktur? Men skitvärden!
På dig låter det som att om höt inte är analyserat så svälter dom ihjäl? Eller blir för feta och/eller sjuka? Som om man inte kan undvika det utan analys.Vet du, jag har haft hästar på fri tillgång. Men alltid har det funnits analys, fölsto/sto med föl, unghäst. När det kommer till ridhästar har fodret kontrollerats, men över flera gånger per dag. Även häst analys, varför skulle man överutfodra? Mår hästen bättre av det?
På dig låter det som att om höt inte är analyserat så svälter dom ihjäl? Eller blir för feta och/eller sjuka? Som om man inte kan undvika det utan analys.
Har du ens haft din häst på fri tillgång/lösdrift???Vet man inte om hästen äter 7 eller 20 kg så är det dags att ta reda på det. Bättre koll än så bör man faktiskt ha! Så svårt är det inte att väga givan i någon vecka och se hur mycket som går åt. Hur planerar man annars hur mycket som ska köpas hem ens? De flesta hästarna äter ungefär lika mycket varje dag med en mindre ökning vid kyla. Några kilo grovfoder hit eller dit spelar inte så stor roll i långa loppet.
vänta va????I en lösdrift med fri tillgång, är det ju i allra högsta grad viktigt med en analys. Att inte veta hur mycket egen häst äter per dag, det är ju också en förutsättning för att den ska kunna gå på fri tillgång. Eller har man fri tillgång enbart av bekvämlighets skäl? Den här diskussionen blir ju bara märkligare ju längre den fortlöper.
Ja det är väl inte optimalt att blanda olika hästar med olika behov i en lösdrift, här får man helt enkelt tänka till och inte skylla ifrån sig.Har du ens haft din häst på fri tillgång/lösdrift?
Och väga givan? på dem lösdrifter jag sett har dem ställt ut en hel bal och många kg hö blir till slut nertrampat i leran/snön och äts inte upp (gäller även hästar som får hö ett par ggr under dagen löst i hagen eller som har nät i hagen men står på box under natten) = massor med höspill = vet inte hur mycket hästarna äter, och har man 8 hästar i samma hage, allt från shettis till 180 högt halvblod, från arab till ardenner, ja då är det också svårt att "räkna ut" vad varje häst äter....
Det är ju ditt ansvar att ta reda på, det är inte ok att skylla ifrån sig och tro att det är den lätta vägen. Har man djur i sin vård, då har man även ansvaret att veta så mycket som möjligt om varje individ.vänta va????
Om jag har en lösdrift med 2 shettisar, 1 d-ponny, 1 arab, 1 stort halvblod och 1 ardenner och ställer ut en hel bal i slowfeeding nät, hur ska jag då veta vem som äter hur mycket? jag vet hur snabbt balen tar slut, ska jag gissa beroende på deras vikt eller? för 2 shettisar kan vara lika stora men äta olika mängd ändå...
Så hur skulle du i en sån lösdrift räkna ut vem som äter hur mycket?
oj, jag har aldrig hört att det är dåligt att blanda olika typer av hästar i hagen :OJa det är väl inte optimalt att blanda olika hästar med olika behov i en lösdrift, här får man helt enkelt tänka till och inte skylla ifrån sig.