Nej jag krånglar inte till det, verkligheten ser ut så. Om du tycker det är krångligt, då är det DINA hästar det är synd om.
Min erfarenhet är att det är väldigt vanligt att folk inte förstår vad fri tillgång innebär. Jag har två egna hästar, sen har jag några inhyrda. Och varje gång det kommer någon ny hit, så blir det ett evigt dividerande om utfodringsrutinerna, trots att jag har varit tydlig med att det är fri tillgång som gäller. Man förstår tex inte att det måste bli mycket spill, och mycket jobb med att städa upp, för det ska fyllas på innan det tar slut om det ska vara fri tillgång och orubbat ätbeteende. Skulle man låta hästarna "städa" upp emellan, dvs låta det ta slut, så blir dom "vrålhungriga" innan man fyller på nästa omgång, vilket i sin tur innebär att dom kommer att börja "stressäta" varje gång dom får nytt hö. DET ätbeteendet vill jag inte ha i min flock, i synnerhet pga min "magre" häst som är superkänslig för den typen av negativ stress.
Folk i allmänhet tror att utfodring främst handlar om hur mycket mat hästarna får i sig, att får man bara kontroll på det då är allt frid och fröjd. Men ätbeteender är SÅ mycket viktigare för hur hästen svarar på det foder den får i sig. Gäller både lättfödda och svårfödda. Det är bara det jag vill få sagt.