Så enkelt är det inte alltid. Som här, där vallarna är små och av mycket varierande i kvalitet tom inom samma lilla åker, en analys skulle inte visa sanningen. Mitt vinterfoder kommer kanske från 4-5 olika åkrar. Det skulle krävas många många analyser och ändå skulle det skifta stort mellan olika balar från samma åker. Det skulle inte bli korrekt att bygga foderstat på det ändå.
Sen har vi en annan aspekt. Jag har 4-5 hästar som går här, äter samma hö, fri tillgång till alla. Alla, utom den magre, blir runda (lite väl runda) på vintern. Men den magre, magrar ur katastrofalt. Betet, som är ett fint gammalt kulturbete, är magert, dom andra hästarn går ner i vikt på sommaren, men den magre, lägger på sig. Jag har flera av samma ras, så det hänger inte på sånt heller.
Jag tror inte på det där med analyser för såna här extrema individer. Det är någon rubbning hos individen som orsakar problemet. Annars skulle alla hos mig vara lika magra. Dom andra får inget kraftfoder alls.
Jag tror man måste gå på lite magkänsla också, prova sig fram. Bedöma från fall till fall. Ha lite koll. Tror sockerrädslan orsakar mycket onödigt lidande för vissa magra individer som kanske behöver den snabba energin för att omvandla proteiner. Olja i alla ära, men socker, som tex i gräs som växer, där finns ett naturligt tillskott som uppnebart behövs, men som för vissa individer inte funkar alls, dom får fång.
Man måste ha koll själv och anpassa efter individen.