Mager häst

A

anni0001

Hej!

Vad är bäst att ge en mager häst - havre eller kornkross? jag har dålig koll på vad som kan vara bäst i ett sånt här fall då hästen behöver lägga på sig. Havre är ju energirikt men fick tips om kornkross?

Han går på fri tillgång av hö + gräs samt 1 kg lucern och ett halvt kilo betfor + 1 dl olja. Har ingen höanalys klar än men pållen ska upp i vikt MASSOR så måste "på" med kraftfoder om det ska hända något.

Tillägg: förtydligande - jag hade tänkt ge havre då det innehåller massa energi men då var det någon som sade att kornkross var bättre för magra hästar och jag har ingen erfarenhet av kornkross.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mager häst

Mitt favvo-foder är ju Salsa naturell Gräs så det hade jag testat med. Grovfoder, snällt för magen, ev överskott av protein gör inget, ligger bra i pris.
1kg gräspellets = 10,5 MJ och 160 g smrp.

Jag blandar mineraler mm i lite Fibergi och rör ner i pelletsen, pållen äter med god aptit.

Min magra häst har gått upp närmare 100 kilo på 4 veckor av att kunna äta gräs dygnet runt + ca 3-4 liter lucernhack om dagen. Nu när det blir kallare och mörkare är gräset tyvärr inte lika matigt längre...

Havre eller kornkross beror (för min del) på hur mycket hästen jobbar och hur den är i temperamentet. Mina hästar har alltid tagit upp energin i havre som om det vore raketbränsle, så jag har inte kunnat ge dem det (vill inte riskera liv, osv...). Förra hästen fick kornkross, vilket fungerade jättebra. Hon var dock både lättfödd och jäkligt het.

Under hösten kommer nya hästen (fd benrangel) att få lucern, olja och kornkross.

Behöver en häst gå upp i hull brukar jag använda Krafft Muskel eller Hippo Alfa. Fri tillgång till Lusern hack kan oxå fungera men är dyrt.

Varför köpa mat för muskler om det är hull du vill ha? Olja är betydligt billigare än KM.

han skrittas bara (har stått under längre period plus att han inte bör göra av med mer energi än han lyckas peta i sig) men har käkat havre förr utan problem.

Korven:
Protein behövs ju för kroppens uppbyggnad och denna pålle behöver både muskler och fett. För mkt energi och för lite protein ger bara bukig häst och det vill vi inte ha så därav hög proteinkvot med lucern (som just är snällt mot magen oxå) Energin får han för tillfället enbart genom betfor och olja men tänkte att han kanske behöver MER energi än så.

Har både gett kornkross + olja samt lusern till häst som behövde öka i hull. Tycker nog lusernet fungerat bäst :)

han skrittas bara (har stått under längre period plus att han inte bör göra av med mer energi än han lyckas peta i sig) men har käkat havre förr utan problem.

Korven:
Protein behövs ju för kroppens uppbyggnad och denna pålle behöver både muskler och fett. För mkt energi och för lite protein ger bara bukig häst och det vill vi inte ha så därav hög proteinkvot med lucern (som just är snällt mot magen oxå) Energin får han för tillfället enbart genom betfor och olja men tänkte att han kanske behöver MER energi än så.

Jag tolkar inte hull som muskler.

Nej, det verkar inte vara den vedertagna uppfattningen. Slår man efter synonymer till hull får man bl a upp:
---
HULL - hullkött, fett på kroppen, mjukdelar; fyllighet, korpulens, embonpoint, välmåga, fetma
---

Jag har inte skrivit att han bara behöver kroppsfett - han ÄR mager och behöver Lägga På Sig - Både MUSKLER och FETT.

en vältränad häst har ju inte så mkt fett på kroppen vad jag vet men har aldrig hört någon säga att den är i uselt hull för det...?

Så istället för att hänga upp sig på just ordet HULL :

Hästen är tokmager, något bukig, inget överdrivet fett och noll muskler.
Han äter redan massa protein i form av grovfoder men vad är bäst att komplettera med för att få upp en hög energinivå? Räcker betfor och olja? Havre eller kornkross?

Frågan är ju hur foderstaten ser ut.

Vad har du för värden med grov- och kraftfoder? Har du en mager häst är det ju extra viktigt att hålla koll på hur mycket hästen får, så du slipper att den faller ur i framtiden. Då vet du ju hur mycket hästen behöver och slipper chansa. Jätteviktigt.

Vad som är bäst att komplettera med (för hästen och plånboken) beror helt på grovfodret - hur ser analysen ut?

Jag har fått upp ett par tunna fullblod med en blandning av havre, lucernpellets, sojamjöl och olja. Och fri tillgång till hö utöver det. Det blir lite billigare än att köpa ett dyrt färdigfoder, och jag tycker det funkar riktigt bra.

Det blir ju lättare sen när du har analysen.

Krafft Muskel är det nya namnet på Krafft Protein. Svindyrt men förhoppningsvis drygt om det kompletteras med bra grovfoder.

Har du någon uppfattning om hur mkt hö han petar i sig? Det är ju lite knepigt utan någon analys men generellt hade jag ökat oljan och lusernet. Alternativt gett lika mycket lusern, öka oljan och lagt till sojamjöl. Utöver det även havre. Kornkross är inget vidare fodermedel enligt min uppfattning, havre är bättre. Jag vet många som tror att kross är bättre till tunna hästar, vart det kommer från har jag ingen aning om.

Ge fritt med hö, öka lusernet och/eller tillsätt sojamjöl, öka på oljan med ca 0,5 dl varannan/tredje dag och börja ge havre (ca 1/4 kg-½ kg i början och öka sedan på). Om några veckor borde du se resultat. Ta en analys så att du ser att inget fattas för hästen.

Varför är den så tunn?
Mvh JV

Hästen är tokmager, något bukig, inget överdrivet fett och noll muskler.
Han äter redan massa protein i form av grovfoder men vad är bäst att komplettera med för att få upp en hög energinivå? Räcker betfor och olja? Havre eller kornkross?

Eftersom du vet att hästen redan får i sig en massa protein från grovfodret, så antar jag att det är analyserat. Är proteinbehovet tillgodosett och det bara är energitillskott du är ute efter så öka på oljan, 1 dl/dag är inte mycket (dvs om det är en stor häst). Tänk bara på att öka mängden långsamt (som med alla fodermedel).

Kan ju vara bra att ha lite hull på hästen att bygga muskler av när du sätter igång den :)

Min personliga åsikt är att korn/kornkross inte är lämpligt hästfoder, det finns idag så många andra fodermedel mer anpassade till häst.

Har du räknat ut en foderstat? Vad är näringsinnehållet i grovfodret? Hur ser balansen ut mellan protein och energi?

Eget kl

Såg nu att ingen höanalys finns än, så jag tillägger till mitt tidigare inlägg:
Utan att ha analyserat grovfodret så kan man omöjligt veta om din magra häst får i sig tillräckligt med vare sig protein eller energi. Som du själv skrev i tidigare inlägg så kan även en obalans mellan MJ och smrp stöka till det så att hästen inte tar sig i fett/hull eller bygger muskler som önskat..
Vore jag du hade jag avvaktat analyssvaret och utifrån det tillsatt det som behövs i form av protein eller energi. 1 kg lucern per dag ger inte så mkt protein att man kan förutsätta att proteinbehovet är tillgodosett utan höanalys.

"en vältränad häst har ju inte så mkt fett på kroppen vad jag vet men har aldrig hört någon säga att den är i uselt hull för det...?"

Det är klart att du inte hört någon säga det ;)

En häst som är i uselt hull kan inte vara välmusklad eftersom om det fattas energi i foderstaten så tar den av musklerna för att täcka upp. Så dåligt hull = dåligt med muskler.

Men muskler kan man inte fodra upp, även om du ger hur mycket protein som helst så blir det inga muskler utan träning... Men det kanske du ska börja med, när du fått fason på foderstaten?

korn är bättre att ge till en mager häst då det innehåller mer energi än vad havre gör. tänk dock på att inte överutfodra med kraftfoder då det kan ha motsatt effekt + att dom kan få protein knölar.

tänk värt är även att det mesta av energin från höt hamnar i hö bosset. så om du har en häst som kan äta detta( det dammar mycket) så är det mycket bra att utfodra med, om möjligt vattna inte höt, då sköljer man bort näring oxå. det bästa för hästen är att ha fri tillgång på grovfoder.

ta´t lugnt med betforen det innehåller mest bara socker, men det är vad jag hört bra för matsmältningen :)

hoppas nu att du lyckas få upp din pålle i vikt, inte kul att ha magra hästar.

önskar dig stort lycka till och hoppas du blev klokare med alla svar :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 498
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 621
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 528
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 833
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?