Mager häst

Sv: Mager häst

korn är bättre att ge till en mager häst då det innehåller mer energi än vad havre gör. tänk dock på att inte överutfodra med kraftfoder då det kan ha motsatt effekt + att dom kan få protein knölar.

tänk värt är även att det mesta av energin från höt hamnar i hö bosset. så om du har en häst som kan äta detta( det dammar mycket) så är det mycket bra att utfodra med, om möjligt vattna inte höt, då sköljer man bort näring oxå. det bästa för hästen är att ha fri tillgång på grovfoder.

ta´t lugnt med betforen det innehåller mest bara socker, men det är vad jag hört bra för matsmältningen :)

hoppas nu att du lyckas få upp din pålle i vikt, inte kul att ha magra hästar.

önskar dig stort lycka till och hoppas du blev klokare med alla svar :laugh:

Det enda sockret i betfor är melassen som tillsätts. Sockret är borttaget ur betorna och fibrerna som är kvar är betfor. En massa bra fibrer om man sköljer bort melassen.

Svarar alla:

Nej man kan inte bygga muskler genom att hästen bara äter men började ge lucern eftersom det är ett grovfoder och inte är så lätt att ge "för mycket av". Som jag skrev så är han redan en aningen bukig, dvs han behöver mer protein. (han har bara stått hos mig i sju dagar än! )

Han går ju i stor hage med massa kompisar = bygger muskler plus att han skrittas ute i skogen och ska ridas mer och mer längre fram.
Väntar fortfarande på analyssvaren. Bara för att man har lite brådis en gång så dröjer de...

Hästen är fem år och har blivit vanvårdad.

Betfor ger jag för att han öh ska äta lucernet ;)

Och för övrigt - irene-82-alander - mitt hö dammar inte....?! Mina hästar äter allt hö de får och vad jag vet kan man inte skölja bort näring ur ett hö ;)

Han äter kanske 10 kg hö per dygn nu- gräset lockar vääääldigt mycket ännu så de äter inte så mkt hö-

Ska ringa över analysen idag...

Men tack för några svar, blev inte så mkt klokare eftersom alla svara olika hahaha Märkte däremot att han är vääääldigt taggad ute när vi skrittar så känns som att havre riskerar att bli just raketbränsle (som ngn så fyndigt uttryckte det :D) Men olja är rätt lätt att öka, fast har hört att de inte ska få mer än 1 dl om dagen?!

Och ja, som slutkläm, jag håller mig oxå till RENA fodersorter eftersom färdigfodren blir så grymt dyrt. Havre kostar typ 1 kr kilot....

Fast att ta sig an en mager och kanske vanvårdad häst är inget projekt om man vill spara på pengarna. Visst är säd billigare än färdigfoder, men i det här skedet kan det mycket väl vara värt att titta på t ex Hippo Alfa (mitt absolut favoritkraftfoder, att kombinera med olja och/eller lusern om så önskas).

Som jag skrev så är han redan en aningen bukig, dvs han behöver mer protein. (han har bara stått hos mig i sju dagar än! )

Och ja, som slutkläm, jag håller mig oxå till RENA fodersorter eftersom färdigfodren blir så grymt dyrt. Havre kostar typ 1 kr kilot....

I ditt fall är det nog viktigast att först få höanalysen, så att du verkligen ser vad det är som behövs tillsättas i foderstaten?

Mer protein? Isåfall ge mer av lucernet eller köp något av de proteinfoder du blivit rekommenderad i tråden.
Utan analys på grovfodret skulle iaf jag öka på med mer lucern i första hand.

Risken med att tillsätta en massa energi uppepå ett oanalyserat hö är att om höet har lågt proteinvärde så kommer det bara att resultera i en ännu bukigare häst..

Olja kan man ge 3-4 dl /dag utan problem, dock bör man inte ge mer än ca 1dl/giva, detta med tanke på att hästen saknar gallblåsa och annars inte hinner ta upp fettet. Ca 3 dl olja motsvarar energin i ca 1 kg havre.

Jag är också för att ge "rena" foder, men inte på grund av ekonomiska skäl utan mer för att jag vill veta vad jag stoppar i mina hästar :)
Och jag tror att man gott kan klara att fodra upp en mager häst på en "ren" foderstat.
Lycka till med din häst!

I ditt fall är det nog viktigast att först få höanalysen, så att du verkligen ser vad det är som behövs tillsättas i foderstaten?

Mer protein? Isåfall ge mer av lucernet eller köp något av de proteinfoder du blivit rekommenderad i tråden.
Utan analys på grovfodret skulle iaf jag öka på med mer lucern i första hand.

Risken med att tillsätta en massa energi uppepå ett oanalyserat hö är att om höet har lågt proteinvärde så kommer det bara att resultera i en ännu bukigare häst..

Olja kan man ge 3-4 dl /dag utan problem, dock bör man inte ge mer än ca 1dl/giva, detta med tanke på att hästen saknar gallblåsa och annars inte hinner ta upp fettet. Ca 3 dl olja motsvarar energin i ca 1 kg havre.

Jag är också för att ge "rena" foder, men inte på grund av ekonomiska skäl utan mer för att jag vill veta vad jag stoppar i mina hästar :)
Och jag tror att man gott kan klara att fodra upp en mager häst på en "ren" foderstat.
Lycka till med din häst!

Håller med. Jag hade i första hand försökt med de grovfoderprodukter som står till hands. Tex lucern, eller som jag föredrar Salsas gräspellets. Jag förstår inte riktigt varför man vill proppa i hästar en massa säd när det finns utmärkta produkter som är helt eller delvis baserade på grovfoder. En undernärd häst, precis som en människa, är känsligare än en normalfödd dito och att då stoppa i en massa mat som matsmältningssystem inte är gjort för att hantera känns i min värld märkligt.

Fatima
* 840423
e Flyinge Phaeton X
u Astri - ue Astronaut

162 hög och ungefärlig matchvikt när hon har varit igång hos mig mellan 550-580 kg ca...

Så här såg hon ut i slutet av april, när jag kom tillbaka till stallet efter en månads konvalescens efter operation.

251095_10150198950272620_642817619_7242399_8206391_n.jpg

Stallvärden sa... "Ja, men det är inte så mkt att vänta. Gamla hästar FALLER ur... och det är svårt att få upp dem igen."

Nu i september, när jag eller någon annan varit stallet som jag har brukat 2-3 ggr/dag och fodrat, ser hon ut så här, lite igångpromenerad vid hand (alltså avsuttet) ett par km ett par dagar i veckan (Equiterapeut och Kiropraktor har gett order om 2-4 km/dag men jag orkar inte det, utan har en kompis som kommer ut ett par dagar i veckan). Just här, har hon iofs stått på box i fem dagar pga hälta, som tack och lov visade sig vara hovböld och då föll hon ur lite igen.

313620_10150298310372620_642817619_8121029_1017861989_n.jpg

Hon går på lösdrift, med gräs och hösilage. Jag ger BARA lucern, betfor, soja och olja... Ingen havre, korn eller annat. Däremot får hon enligt råd från Equiterapeut och Kiropraktor, E-vitamin muskel, B-vitamin och Magnesium.

På tisdag kommer kiropraktor, sen är hovslagare på gång också och efter det hoppas jag kunna komma igång och skritta uppsuttet, för att fortsätta vår sjukgymnastik och igångsättning tillsammans. Jag har inte suttit på min vackra vita donna sen i början av mars...

Han är inte lika mager som Ingela H s häst. så det handlar inte om att "rädda livet" på ngn häst, jag ville bara ha råd kring havre vs kornkross. Ekonomin styr till viss grad men sen är det bara så att jag föredrar att fodra av lokalt producerat foder och så RENT som möjligt.

Ingela - vilken skillnad!! Kul att se :) Min krake ser nog ut som din gör på sista bilden (fast den var väldigt suddig) lite vass rygg, lite knotig över rumpan och revbenen skönjas. I mina ögon är han "mager" och för en månad sen var han riktigt illa.

Lucernet ökar jag allteftersom han lyckas äta, han är inte SÅ förtjust i det men nu går det bättre :)

Som sagt; att fodra upp en häst på spannmål tycker jag är långt ifrån idealiskt om man ser till hästens system. Det finns betydligt bättre "rena" medel att ge, t ex gräspellets, lusern, olja etc. Ett färdigfoder under en övergångsperiod kan ju vara det mest prisvärda och bästa för både hästen och ekonomin.

En bukig häst behöver inte proteiner - den behöver tränas för att bygga muskler (och för det behöver den protein). Men tror du inte att du kanske ger tillräckligt med protein ändå?

Om pålle är mager, men inte jobbar särskilt mycket och äter gräs PLUS 10 kg hö varje dag så ska det väl till ett väldigt dåligt (näringsmässigt) hö för att inte täcka proteinbehovet... Varför inte ge honom vad som helst som han äter, varför meckla med lucern om han inte gillar det??

Hästar med proteinbrist har ju ofta ett klassiskt utseende. Bukiga med tunn överlinje. Det kan mycket väl vara ett tecken på proteinbrist, detta med bukigheten.

Ingela - vilken skillnad!! Kul att se :) Min krake ser nog ut som din gör på sista bilden (fast den var väldigt suddig) lite vass rygg, lite knotig över rumpan och revbenen skönjas. I mina ögon är han "mager" och för en månad sen var han riktigt illa.

Jo, bilderna blir si och så ibland... Jag har mobilen på ett sånt ställe :angel: att jag borde komma ihåg att putsa linsen varje gång. Men det glömmer jag...

Jag har lite bättre bilder, från idag... :love:

294201_10150299303287620_642817619_8126098_946074918_n.jpg

302364_10150299307582620_642817619_8126111_109943084_n.jpg

Och jag håller med Lovisa, att när de faller ur, blir de gärna bukiga och tappar överlinjen. Nu börjar "våran" buk försvinna och vi håller sakta men säkert på att jobba med överlinjen.

Och jag står fortfarande för, att med den försiktiga igångsättningen vi kör med, skritt, skritt, skritt och skritt... så är det BARA att fodra med lucern, soja, olja och betfor (för magen) förutom gräs och så mkt hösilage hästen vill äta.

*kl*

Vad hände med de gamla vedertakna råden om MAJS- och kornkross till hästar som skal lägga på hullet, istället för havre som ju de flesta blir "tokiga" av?
Dagens färdig foder är inte anpassade till hästar som fallit ur, eller som behöver lägga på sig, varför man faktiskt behöver titta tillbaka i tiden (böcker utgivna för minst 30 år sedan) eller fråga någon gammal hästmänniska hur de gjorde förr i tiden.

Många färdigfoder är ju otroligt mycket bättre för att fodra upp än vad säd är! Förr i världen hade vi helt andra hästtyper, med helt andra näringsbehov. Det är ju som att gå tillbaka i utvecklingen, vi vet ju betydligt mer nu än då.

Majs kräver ju värmebehandling för att hästar ska kunna tillgodogöra sig den, korn innehåller mycket stärkelse. Stärkelse är inte särskilt hälsosamt för hästkroppen, så varför välja det när det finns så mycket bättre val?

Men olja är rätt lätt att öka, fast har hört att de inte ska få mer än 1 dl om dagen?!

Utan att dubbelkolla men är 99% säker på att jag minns rätt, det är 1dl/100kg kroppsvikt och dag. Så du är inte helt ute och cyklar ;)
och inte mer än 2dl per giva.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 498
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 621
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 528
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 833
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?