Sv: Mager häst
tycker detta är rätt intressant, alla anser olika, alla kan bäst
jag har pratat med växtexpert i området kring hö & dess näring. samt utbildad agronom som jobbar med Foder. dessa människor säger att blötlägger du hö´t så urlakas näringsämnen ur hö´t, dock inte om du bara vattnar hö´t. detta bör vara väldigt relevant ur en mager häst´s synvinkel, då en mager häst inte bara ha brist på fett & muskler! till en mager häst vill man tillföra alla viktiga spårämnen för att kroppen skall återhämta sig. när en häst bli mager urkalkas även skelettet. vi ser inte insidan på våra djur, därför måste man kunna dra slutsatsen efter forskningen som gjorts på oss människor att vid näringsbrist så är det inte bara fett som måste tillföras.
har själv haft en som var vanvårdad och mycket mager då jag köpte hästen, det var inte "bara" att tillföra fett/näring, utan även spårämnen som mineraler vitaminer, osv. hästen hade inte utvecklats normalt i sitt skelett så hästen var underutvecklad, dvs ex. kunde inte sträcka normalt på sina framben, efter mer än ett år, är hästen nu i gott skick, så även skelettet.
allt hö dammar, visa mer andra mindre, men allt hö dammar. detta behöver inte bero på mögel. jag bor själv på en stor bondgård, här tas det in hö för att sedan säljas till häst människor, INGEN ha klagat på detta hö, Men det dammar, & speciellt då man pressa, ni som inte varit med om det, kanske kan be den ni köper av att få vara med någon gång, det är en ytterst otrevlig miljö att vistas i
som sagt, tycker det är mycket tråkigt att alla folk skall veta bäst hela tiden, är det någon som ber om hjälp så lägger jag gärna in en kommentar om hur jag skulle gjort, eller om jag har erfarenhet själv, men sedan att vara otrevliga mot varandra och ge tjuvnyp tycker jag bara visar på dålig respekt mot varandra. hjälp varandra i stället och lägg fram saker och ting på ett trevligt sätt om någon har "hört" eller läst annorlunda. vi kommer aldrig att komma ifrån att vi alla har olika synpunkt, vi kommer heller aldrig komma från att alla hästar är individer med olika förutsättning. tack för ordet.