Mager häst

Sv: Mager häst

har letat, detta var vad jag hittade! http://hippocampus.slu.se/bibliotek/...ileringpdf.pdf

Rapporten handlar eg. om småbalsensilering, men på s 21 skriver Cecilia Möller så här;

Många hästägare vars häst är en så kallad ”hostehäst”, dvs en häst med COPD, försöker reducera mängden respirabla partiklar genom att fukat eller blöta dammigt/mögligt hö. Enligt Moore-Colyer (1996) skall hö läggas i blöt helt under vatten och genomfuktas ordentligt 30 minuter för att mängden respirabla partiklar skall reduceras med ca 90 %. Med denna blötläggning följer också förluster av natrium, kalium och fosfor. Längre blötläggning (upp till 12 h) innebar inte en större reduktion av mängden respirabla partiklar, men däremot större förluster av natrium, kalium, fosfor och även magnesium. I ytterligare ett försök med att reducera mängden respirabla partiklar jämfördes blötläggning av hö i 0, 10 och 30 minuter samt ångning i 80 minuter (Blackman & Moore-Colyer, 1998). Efter ångning hade 96 % av det respirabla dammet försvunnit liksom efter blötläggning i 30 minuter. Blötläggning i 10 minuter medförde att 93 % av de respirabla partiklarna försvann. Behandlingen med ånga gav lägst mineralförluster.
Raymond et al. (1997) undersökte också mängden respirabla partiklar i olika vallfodertyper för hästar och visade att torrt hö innebar betydligt mer respirabla partiklar än blötlagt hö eller hösilage.

av detta kan jag då dra slutsatsen att det jag skrev låg det sanning i :)

Men hur får du in detta i det här sammanhanget?

Att det blir vissa förluster av mineraler bör inte rimligen påverka diskussionen om en mager häst, som man vill fodra upp. Då handlar det ju främst om MJ och smrp. Eller har vi missat någon poäng?

Vi tänker nog på ordet "näring" olika. Jag använder det inte så ofta i just hästsammanhang, men jag tänker inte att mineralerna hör dit utan som ovanstående säger; MJ och smrp.

tycker detta är rätt intressant, alla anser olika, alla kan bäst:confused: jag har pratat med växtexpert i området kring hö & dess näring. samt utbildad agronom som jobbar med Foder. dessa människor säger att blötlägger du hö´t så urlakas näringsämnen ur hö´t, dock inte om du bara vattnar hö´t. detta bör vara väldigt relevant ur en mager häst´s synvinkel, då en mager häst inte bara ha brist på fett & muskler! till en mager häst vill man tillföra alla viktiga spårämnen för att kroppen skall återhämta sig. när en häst bli mager urkalkas även skelettet. vi ser inte insidan på våra djur, därför måste man kunna dra slutsatsen efter forskningen som gjorts på oss människor att vid näringsbrist så är det inte bara fett som måste tillföras.

har själv haft en som var vanvårdad och mycket mager då jag köpte hästen, det var inte "bara" att tillföra fett/näring, utan även spårämnen som mineraler vitaminer, osv. hästen hade inte utvecklats normalt i sitt skelett så hästen var underutvecklad, dvs ex. kunde inte sträcka normalt på sina framben, efter mer än ett år, är hästen nu i gott skick, så även skelettet.

allt hö dammar, visa mer andra mindre, men allt hö dammar. detta behöver inte bero på mögel. jag bor själv på en stor bondgård, här tas det in hö för att sedan säljas till häst människor, INGEN ha klagat på detta hö, Men det dammar, & speciellt då man pressa, ni som inte varit med om det, kanske kan be den ni köper av att få vara med någon gång, det är en ytterst otrevlig miljö att vistas i :crazy:

som sagt, tycker det är mycket tråkigt att alla folk skall veta bäst hela tiden, är det någon som ber om hjälp så lägger jag gärna in en kommentar om hur jag skulle gjort, eller om jag har erfarenhet själv, men sedan att vara otrevliga mot varandra och ge tjuvnyp tycker jag bara visar på dålig respekt mot varandra. hjälp varandra i stället och lägg fram saker och ting på ett trevligt sätt om någon har "hört" eller läst annorlunda. vi kommer aldrig att komma ifrån att vi alla har olika synpunkt, vi kommer heller aldrig komma från att alla hästar är individer med olika förutsättning. tack för ordet. :banana:

Oj, allt det som svar på min personliga åsikt om definitionen av "näring"?

För övrigt är det bra att länka till publicerad forskning som man hänvisar till, då kan vi som vill läsa de faktiska genomförandena, resultaten o.s.v. :)

nej, det var inte till dig personligen, det var många som har teorier, även jag har teorier, som jag här delgav. såg att många hakat upp sig på näringsbehovet och jag ville bara klargöra.

angående din hänvisning till forskning, jag har själv läst om detta och kan då hänvisa till en specifik bok, medicinsk grundkurs bla, samt även miun.se där finns många fina artiklar. :laugh:

bara läsa för den intresserade :)

vem har sagt att jag fodrar honom med enbart spannmål?? Han har fri tillgång på hö + gräs , 1 kg lucern, betfor. olja och mineraler. Nu även kornkross (jag har fodrat med kornkross förr och många med mig och det fungerar toppenfint)

Läste innehållsförteckningarna på Kraffts produkter samt Granngårdens egna - de innehåller ju i princip samma som jag redan ger; lucern, soja, havre, korn, betfor, mineraler. Så ser ingen nödvändighet att ge honom andra foder än "rent" spannmål ist för pelleterat som åkt lastbil över halva sverige....

Ingela H - de påminner om varandra i formen ;) Fast min är 5 år.... Vi kör oxå med skritt skritt skritt - helst ute i skogen utanför stigarna så han får lyfta på fötterna ordentligt :)

Flaekja - som de andra skriver, bukighet är ett tecken på proteinbrist. en häst bygger ju även muskler av att leka och röra sig i en stor hage. och att skrittas varannan dag. Så jo -han behöver protein. han har stått hos mig i 9 dagar så jag vet ju inte hur han reagerar ännu på mitt hö - därav ger jag lucern som är snällt och det är inte farligt att ge för mycket protein i grovfoderform som att ge det i ex soja.
Han äter glatt lucernet nu när jag blandar med betfor :)

Vad jag kan se är det olja och kornkross som utgör kraftfoder, är jag verkligen ute och seglar i det antagandet?

Det handlar också om hur fodret är behandlat, det påverkar smältbarheten i många blandningar. Jag hade hellre ökat lusernen än tillsatt spannmål. Nu har jag erfarenhet av de tråkigheter som kan komma av för mycket stärkelse i ett hästsystem, och undviker därför att hamna i samma sits igen.

Det som funkat på min i kritiska perioder är Spillers Condition Cubes, och kombinationen av lucerne, sojamjöl, havre och kornkross blandat till en gröt. Korn är en väldigt hård kornsort som hästarna har svårt att ta åt sig utan uppblötning. Samt i en kort period solrosfrön i gröten, för fettets skull :)

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter av kornkross. Jag har gett kornkross i alla år, nästan alla jag känner som har häst fodrar med kornkross och har aldrig hört talas om att någon någonsin haft problem med det. Man ska ju inte ge för stora mängder vid varje fodertillfälle (max ca 1 kg per fodertillfälle för en häst på 500 kg samt att det är krossat.)

Det är ju samma visa med havre fast än inte fullt lika känsligt eftersom det innehåller mindre stärkelse än kornet.

Och Spillers Condition Cubes innehåller :
High oil and controlled starch levels
Good quality protein from soya
Contain soya oil for non-heating*
A full complement of vitamins and minerals

En sojabaserad produkt med vitaminer, mineraler och olja. Jag ger hellre lucern än soja så långt det går då lucernet är "vänligare" än sojan samt ur miljösynpunkt.

Jag har tråkiga erfarenheter av stärkelserika kraftfoder. Jag har också fodrat med kornkross, tills jag insåg vad det var som inte funkade. Men då var det tyvärr för sent för den hästen.

Korn har "av de gamle vise" ett dåligt rykte som hästfoder (det anses vara grisfoder). Inte helt utan orsak, och i det fallet finns det ju forskning som backar upp äldre tiders visdom.

Korn har "av de gamle vise" ett dåligt rykte som hästfoder (det anses vara grisfoder). Inte helt utan orsak, och i det fallet finns det ju forskning som backar upp äldre tiders visdom.

Vill inte sålla mig till skaran "de gamle vise", men jag tillhör den skaran som anser att korn är ett grisfoder :)

KL
Citat från SLU:
"Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön. Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.
Kornets kärna är mycket hård, speciellt om den är hårt torkad efter skörd, och korn måste därför krossas eller stöpas (=blötläggas i ca ett dygn) för att kunna ges som kraftfoder till häst. I annat fall ökar risken ytterligare för att hästens grovtarm tillförs stora mängder lättsmälta kolhydrater. Krossat korn bör hålla en bra foderkvalitet i några veckor och kanske längre om förvaringen sker mörkt och kallt.
Anna Jansson, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU"

Var och en är salig på sin tro och får givetvis ge vad de vill till sina hästar. Men när någon frågar om råd angående korn vs (som i denna tråd) havre, så anser jag att det finns bättre alternativ än korn/kornkross, om man är ute efter ett energirikare alternativ..

Det är så att min häst va tjock i sommras(buk magen hängde)innan vi började stöd fodra hästarna så såg man min hästs revben men han hade kvar den hängande bukmagen.Då kommmer min dumma fråga..kan det vara så att han har mycke mask?eftersom att han har kvar bukmagen?

Tack på förhand

Det kan vara mask, det kan vara proteinbrist.

Proteinbrist syns ofta genom att hästen är bukig men med taskig överlinje och dassig muskelstatus överlag.

Men varför inte börja med att titta på foderstaten; hur mycket smrp får hästen i sig, kan det vara tillräckligt? Att skutta ner till Apoteket och inhandla en "Kolla Masken" och skicka in tar inte långt tid, svar brukar komma samma vecka om man skickar måndag/tisdag och anger mail-adress.

Min stallchefen ska göra kolla masken på alla hästar.Och vi har inte fått någon analys från bonden.
Jag tror nämligen att han har mask för han hade mest av alla hästar förra hösten.Vet du om proteinknölar är farligt?han fick det på förbetet.

Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.

Om det INTE skulle gå att fodra med korn så antar jag att Anna Jansson istället skulle ha skrivit "Korn bör ej ges till hästar överhuvudtaget utan enbart till gris"

Jag vet inte hur stora mängder ni matat era hästar med," min " får 800 gram NY-krossat korn vid ett utfodringstillfälle, låt säga att han väger 400 kg så skulle han enligt Anna Jansson kunna äta 1,6 kg kornkross per utfodringstillfälle.

Jag har aldrig gett en häst mer än 1,5 kg kornkross per dygn.

Senast ändrad av en moderator:

Om du läser mitt inlägg igen, så var det där med grisfoder riktat till Lovisaleonora. Det är min personliga åsikt, och som jag även skrev i slutet på inlägget att var och en är salig på sin tro :) dvs Anna Jansson, du och alla andra får tycka vad ni vill...

Därefter skrev jag KL.. Jag har inte sagt att det INTE skulle gå att fodra hästar med korn, jag säger bara att det finns bättre alternativ.
Varför ge hästen stärkelse som den har svårt att bryta ner?
Och har man personliga dåliga erfarenheter av korn så är det nog inget man vill rekommendera andra att använda.. En häst som är känslig för stärkelse kan reagera och få problem redan vid små mängder korn/kornkross..

Och Christina Planck säger i en intervju med Aftonbladet:
Citat
"Är havren det fulländade kraftfodret för hästar?
- Ja egentligen är det det. För egentligen är hästen en gräsätare och där är den mycket bra på att få ut energi ur gräset. Men när vi ger hästen annat att äta kan den inte smälta det lika bra. Det finns stärkelse i spannmål som hästen egentigen inte är bra på att smälta, men i havren finns det mindre andel stärkelse än i andra spannmål. Havren är dessutom det fettrikaste spannmålet vi har och innehåller mycket fibrer som hästen är en stjärna på att smälta. Om man ger hästen korn får hästen mer stärkelse att bryta ner än om man ger den havre, därför är havre mer ”ofarlig” att ge än korn."

Som ett svar på din grundfråga korn vs havre till mager häst...

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 498
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 621
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 528
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 833
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?